Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Α 76/24.05.2024 ο Νόμος 5111/2024 με τον οποίο ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την προστασία του καταναλωτή, την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς καθώς και οι αλλαγές του Αναπτυξιακού Νόμου. Στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΤΩΝ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΝΟΜΩΝ 4887/2022 ΚΑΙ 4399/2016, τροποποιούνται-συμπληρώνονται διατάξεις των Aναπτυξιακών Nόμων 4887/2022 και 4399/2016.
Συγκεκριμένα:
άρθρο 11: αναπροσαρμόζονται για τα μεγάλα επενδυτικά σχεδία το μέγιστο επιτρεπτό ποσοστό ενίσχυσης:
α) το υφιστάμενο όριο μέχρι του οποίου παρέχεται το 100% της ανώτατης επιτρεπόμενης έντασης περιφερειακής ενίσχυσης στην οικεία περιοχή από 50.000.000,00 ευρώ στα 55.000.000 ευρώ,
β) το υφιστάμενο όριο μέχρι του οποίου παρέχεται το 50% της ανώτατης επιτρεπόμενης έντασης περιφερειακής ενίσχυσης στην οικεία περιοχή από 100.000.000 ευρώ στα 110.000.000 ευρώ,
γ) το υφιστάμενο όριο άνω του οποίου δεν παρέχεται στο πλαίσιο του απαλλακτικού κανονισμού ποσό ενίσχυσης από 100.000.000 ευρώ στα 110.000.000 ευρώ.
άρθρο 12: διευρύνεται σε 6 μήνες, η αρχική προθεσμία των 2 μηνών από την ημερομηνία ολοκλήρωσης της επένδυσης, εντός της οποίας θα δύναται ο φορέας του επενδυτικού σχεδίου να υποβάλλει αίτηση μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Αναπτυξιακού Νόμου για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, καθώς η δίμηνη προθεσμία αποδείχθηκε υπερβολικά σύντομη για την υποβολή της αίτησης αυτής.
άρθρο 13: Επέρχονται τροποποιήσεις ως προς το ελάχιστο περιεχόμενο της απόφασης προκήρυξης καθεστώτων ενίσχυσης της παρ. 2 του άρθρου 30 του ν. 4887/2022 (Α’ 16) ώστε, με την έκδοση υπουργικής απόφασης – προκήρυξης του καθεστώτος ενίσχυσης:
α) να επιλέγουν οι φορείς των υποβαλλόμενων επενδυτικών σχεδίων τη χορήγηση μικρότερων ποσοστών ενίσχυσης και επομένως μειωμένων ποσών ενισχύσεων σε σχέση με τα προβλεπόμενα, με αντιστάθμισμα την απόδοση υψηλότερης βαθμολογίας στα κριτήρια αξιολόγησης και επομένως την αύξηση των πιθανοτήτων ένταξης στα καθεστώτα ενισχύσεων,
β) να παρέχεται το δικαίωμα υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου σε διαφορετικούς τόπους εγκατάστασης, όπως για παράδειγμα σε περιπτώσεις καθετοποιημένης παραγωγής, ένα μέρος της να μπορεί να υλοποιείται σε έναν τόπο εγκατάστασης, ενώ ένα άλλο μέρος σε διαφορετικό, πάντοτε όμως εντός της ίδιας Περιφέρειας,
γ) να επιλέγεται μεταξύ της συγκριτικής ή άμεσης, η μορφή της αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων που θα υποβάλλονται σ΄ αυτό, σε αντίθεση με τον προκαθορισμένο τρόπο αξιολόγησης κάθε καθεστώτος ενίσχυσης που προβλέπεται σήμερα στο Μέρος Β’ του ν. 4887/2022.
άρθρο 14: Τροποποιούνται ρυθμίσεις των εξουσιοδοτικών διατάξεων του άρθρου 129 του ν. 4887/2022 (Α’ 16), για τη διευκόλυνση της εφαρμογής τόσο του αναπτυξιακού αυτού νόμου όσο και των προγενέστερων ν. 4399/2016 (Α’ 117), 3908/2011 (Α’ 8) και 3299/2004 (Α’ 261).
– Με την παρ. 1 διαμορφώνεται η παρ. 3 του άρθρου 129, με την οποία μετατρέπεται από υποχρεωτική σε δυνητική η έκδοσης κοινής απόφασης με τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την εξειδίκευση επιλέξιμων δαπανών που αφορούν την ενέργεια και την προστασία του περιβάλλοντος.
– Με την παρ. 2 αντικαθίσταται η παρ. 5 του άρθρου 129 του ν. 4887/2022, ώστε να καθορίζονται με την απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης ενιαία, τα δικαιολογητικά και στοιχεία για τον έλεγχο των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στους επενδυτικούς νόμους (ν. 4887/2022, ν. 4399/2016, ν. 3908/2011 και ν. 3299/2004) ώστε να διευκολύνονται τόσο οι επενδυτές όσο και ο έλεγχος των επενδυτικών σχεδίων από τη Διοίκηση.
– Με την παρ. 3 προστίθεται στην υφιστάμενη εξουσιοδότηση προς τον Υπουργό Ανάπτυξης της παρ. 9 του άρθρου 129 του ν. 4887/2022, η αρμοδιότητα καθορισμού του τρόπου διενέργειας του ελέγχου τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων που προβλέπονται στο άρθρο 26 του ν. 4887/2022.
– Με την παρ. 4 τροποποιείται η παρ. 11 του άρθρου 129 του ν. 4887/2022 και προστίθεται στην υφιστάμενη εξουσιοδότηση προς τον Υπουργό Ανάπτυξης, η αρμοδιότητα εξειδίκευσης του ύψους των κυρώσεων που προβλέπονται στο άρθρο 28, ώστε στις περιπτώσεις που επιβάλλονται κυρώσεις κατά διακριτική ευχέρεια της Διοίκησης να εξειδικεύεται το ύψος της κύρωσης για κάθε περίπτωση παράβασης και να είναι εκ των προτέρων γνωστή η απειλούμενη κύρωση.
– Με την παρ. 5 προστίθεται νέα εξουσιοδοτική διάταξη στο άρθρο 129 του ν. 4887/2022 (παρ 19) ώστε με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης να καθορίζονται τα δικαιολογητικά για την καταβολή των ενισχύσεων της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης, που έχουν υπαχθεί σε όλους τους ενεργούς αναπτυξιακούς νόμους, καλύπτοντας το σχετικό κενό που υπήρχε σχετικά με τα δικαιολογητικά αυτών των μορφών ενίσχυσης.
άρθρο 15: Τροποποιείται η παρ. 3 του άρθρου 19 του αναπτυξιακού ν. 4399/2016 (Α’ 117) ώστε να παρέχεται η δυνατότητα οι διαφοροποιήσεις του αρχικά εγκεκριμένου κόστους που πραγματοποιούνται κατά την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων, εφόσον δεν ξεπερνούν τα οριζόμενα ποσοστά, να εξετάζονται κατά το στάδιο της ολοκλήρωσης των επενδύσεων, και να μην απαιτείται, όπως υφίσταται τώρα, οι φορείς των επενδυτικών σχεδίων να υποβάλλουν σχετικά αιτήματα τροποποίησης, ακόμα και λίγο διάστημα πριν την υποβολή των αιτημάτων ολοκλήρωσης.
Πρόκειται για θέσπιση ορίων διαφοροποιήσεων μεταξύ του αρχικώς εγκεκριμένου κόστους επιμέρους κατηγοριών δαπανών που όμως δεν δύναται να οδηγήσει σε υπέρβαση του αρχικά εγκεκριμένου συνολικού ενισχυόμενου κόστους του επενδυτικού σχεδίου και του συνολικού ποσού της ενίσχυσης. Επίσης προστίθεται παρ. 3α στο άρθρο 19 του ν. 4399/2016 με την οποία καθορίζονται όρια διαφοροποιήσεων για βασικά στοιχεία των ενισχυόμενων επενδύσεων (δυναμικότητα, ισχύς), με μέγιστο όριο διαφοροποίησης σε περίπτωση μείωσης της ισχύος ή δυναμικότητας του επενδυτικού σχεδίου το 50% πέραν του οποίου ανακαλείται η απόφαση υπαγωγής και ακολουθεί ανάκτηση της χορηγηθείσας ενίσχυσης. Με τις τροποποιήσεις αυτές διευκολύνεται η διοικητική διαδικασία προς όφελος των επιχειρηματικών φορέων, χωρίς να υπάρχει πρόσθετη επιβάρυνση.
άρθρο 16: Στις περιπτώσεις παραβάσεων των περ. β’, γ’, δ’, ε’ και ι’ (για την ενίσχυση μισθολογικού κόστους) της παραγράφου 3 του άρθρου 21 ή εν γένει παραβάσεων των όρων συμβατότητας με το Γ.Α.Κ. ανακαλείται η απόφαση υπαγωγής και ανακτάται με τη διαδικασία είσπραξης δημοσίων εσόδων το σύνολο της ενίσχυσης, προσαυξημένο κατά το ποσό των νόμιμων τόκων από την εκάστοτε καταβολή. Οι σχετικές αποδείξεις καταβολής των ενισχύσεων από το Δημόσιο αποτελούν τίτλο για τη βεβαίωση του χρέους από την αρμόδια Δ.Ο.Υ..»