Μενού

Επικοινωνία

Αναπτυξιακός Νόμος

Αναπτυξιακός Νόμος

Ξεκινά την 12η Ιουνίου 2023  ο Β’ κύκλος υποβολής των αιτήσεων υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων στο καθεστώς ενίσχυσης «ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ» του Αναπτυξιακού Νόμου 4887/2022. Η ημερομηνία λήξης του κύκλου υποβολών ορίζεται η 13η Οκτωβρίου 2023. 

Σκοπός του παρόντος καθεστώτος είναι η χορήγηση ενισχύσεων που φθάνουν έως και 75% του ΧΠΕ σε ένα ευρύ πεδίο τουριστικών επενδύσεων που αφορούν κυρίως στη δημιουργία, τη επέκταση και τον εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής τουριστικών καταλυμάτων στο σύνολο της Επικράτειας, με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του παρόντος καθεστώτος για το έτος 2022 ανέρχεται σε εκατόν πενήντα εκατομμύρια (150.000.000) ευρώ, εκ των οποίων εβδομήντα πέντε εκατομμύρια (75.000.000) ευρώ αφορούν το είδος ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής.

ΥΠΑΓΟΜΕΝΑ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΆ ΣΧΕΔΙΑ

– Ίδρυση ή επέκταση ξενοδοχείων τουλάχιστον 4 *
– Εκσυγχρονισμός ξενοδοχείων τουλάχιστον 3*
– Επέκταση & εκσυγχρονισμός ξενοδοχείων 4* μετά από διακοπή λειτουργίας
– Ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμός camping & glamping που ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον 3*
– ίδρυση & εκσυγχρονισμός ξενοδοχειακών εντός χαρακτηρισμένων παραδοσιακών ή διατηρητέων κτιρίων, τα οποία ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία 3*,
– Ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμός σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων
– ίδρυση, επέκταση & εκσυγχρονισμός ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας (condo hotels)

– Μπορεί να ενισχυθεί η ίδρυση και ο εκσυγχρονισμός μη κύριων τουριστικών καταλυμάτων εφόσον:
– φέρουν διακριτικό τίτλο “Ξενώνας Φιλοξενίας”
– υλοποιούνται εντός παραδοσιακών οικισμών σε ορεινές περιοχές ή σε περιοχές που βρίσκονται σε απόσταση 30 χλμ. από τα σύνορα ή σε νησιά με πληθυσμό μικρότερο των 3.100 κατοίκων
– κατατάσσονται σε κατηγορίες 5 κλειδιών
– διατηρούν τουλάχιστον 20 ενοικιαζόμενα δωμάτια

Τα επενδυτικά σχέδια, που υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων του παρόντος, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωμένο χαρακτήρα αρχικής επένδυσης και ειδικότερα να πληρούν µία από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

α. Δημιουργία νέας μονάδας
β. Επέκταση της δυνητικότητας υφιστάμενης μονάδας
γ. Διαφοροποίηση της παραγωγής μιας μονάδας σε προϊόντα ή υπηρεσίες που δεν έχουν παρασχεθεί ποτέ από αυτήν
δ. Θεμελιώδης αλλαγή του συνόλου της παραγωγικής διαδικασίας υφιστάμενης μονάδας.

Για την υπαγωγή στο παρόν καθεστώς ενίσχυσης, το ελάχιστο ύψος του επιλέξιμου κόστους του επενδυτικού σχεδίου ανέρχεται σε:

α. 1.000.000 ευρώ για μεγάλες επιχειρήσεις,
β. 500.000 ευρώ για μεσαίες επιχειρήσεις,
γ. 250.000 ευρώ για μικρές επιχειρήσεις,
δ. 100.000 ευρώ για πολύ μικρές επιχειρήσεις,
ε. 50.000 ευρώ για τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.), καθώς και τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς (Α.Σ.), τους Αστικούς Συνεταιρισμούς, τις Ομάδες Παραγωγών (Ο.Π.) και τις Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (Α.Ε.Σ.).

Τα επενδυτικά σχέδια του καθεστώτος “ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ” ενισχύονται με τα κίνητρα της φορολογικής απαλλαγής, της επιχορήγησης, της επιδότησης leasing και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης. Τα ποσοστά ενισχύσεων για τις επιλέξιμες δαπάνες των αρχικών επενδύσεων χορηγούνται με βάση τα ανώτατα όρια εντάσεων του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων ως εξής:

Μέγεθος Φορέα

Φορολογική Απαλλαγή

Επιχορήγηση

Χρηματοδοτική Μίσθωση

Κόστος  Δημιουργούμενης Απασχόλησης

Μικρή

100%

80%

100% 

100% 

  

90% ή 100% του ΧΠΕ στις ειδικές κατηγορίες*

  

Μεσαία

80%

80%

80%

 

90% ή 100% του ΧΠΕ στις ειδικές κατηγορίες*

 

90% ή 100% του ΧΠΕ στις ειδικές κατηγορίες*

90% ή 100% του ΧΠΕ στις ειδικές κατηγορίες*

Μεγάλη

80%

80%

80%

 

90% ή 100% του ΧΠΕ στις ειδικές κατηγορίες*

 

90% ή 100% του ΧΠΕ στις ειδικές κατηγορίες*

90% ή 100% του ΧΠΕ στις ειδικές κατηγορίες*

* Ειδικές Κατηγορίες
Αυξημένα ποσοστά ενισχύσεων χορηγούνται στα επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται σε:
α. ορεινές περιοχές, σύμφωνα με την κατηγοριοποίηση της ΕΛ.ΣΤΑΤ
β. περιοχές σε απόσταση έως 30 χιλιομέτρων από τα σύνορα,
γ. νησιά με πληθυσμό μικρότερο των 3.100 κατοίκων,
δ. περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές.
ε. 90% του ΧΠΕ λαμβάνουν τα επενδυτικά σχέδια που υλοποιούνται σε κτίρια χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα,

Οι Επιλέξιμες δαπάνες προς ενίσχυση είναι:

Η ανέγερση, επέκταση νέων κτιριακών εγκαταστάσεων, διαρρύθμιση υφιστάμενων κτιριακών εγκαταστάσεων, Η διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου, Η προμήθεια νέου εξοπλισμού και βοηθητικού εξοπλισμού, Η απόκτηση λοιπού εξοπλισμού (έπιπλα ,εξοπλισμός κουζίνας για ξενοδοχείο κ.ά.).Η προμήθεια μεταφορικών μέσων εντός της λειτουργίας της μονάδας  Η απόκτηση άυλων στοιχείων ενεργητικού (δαπάνες λογισμικού, συστημάτων ποιότητας, συστημάτων οργάνωσης της εταιρείας, δαπάνες μεταφοράς τεχνολογίας).Η αγορά πάγιων στοιχείων (κτίρια και εξοπλισμό) από μονάδες που έχουν διακόψει τη λειτουργία τους. Η μισθοδοσία νέου προσωπικού.

Οι μη περιφερειακές δαπάνες αφορούν Συμβουλευτικές Υπηρεσίες σε Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις, Δαπάνες για Επαγγελματική Κατάρτιση, Συμμετοχή σε Εμπορικές Εκθέσεις.

Σημαντικά σημεία της πρόσκλησης:

α. Στην ίδια Δημοτική Ενότητα υπάγεται μόνο ένα (1) επενδυτικό σχέδιο ανά φορέα συμπεριλαμβανομένων των συνδεδεμένων επιχειρήσεων του.

β. Εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής των ενισχύσεων του ν. 4887/2022 τα επενδυτικά σχέδια στο τομέα του Τουρισμού και για τα επόμενα δύο χρόνια, η Περιφερειακή Ενότητα Μυκόνου και από την Περιφερειακή Ενότητα Θήρας, ο Δήμος Θήρας, πλην της Δημοτικής Κοινότητας Θηρασίας.

γ. η ελάχιστη απαιτούμενη βαθμολογία που πρέπει να συγκεντρώσει κάθε επενδυτικό σχέδιο προκειμένου να μπορεί να συμπεριληφθεί στους πίνακες κατάταξης ανέρχεται σε 50 βαθμούς.

Η υποβολή των αιτήσεων πραγματοποιείται μέσω του νέου Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (https://opsan.mindev.gov.gr) που υποστηρίζει όλο τον «κύκλο ζωής» των επενδυτικών σχεδίων του Αναπτυξιακού Νόμου.

Δείτε περισσότερα εδώ.

δημοσίευση ενισχυση τουριστκων επενδυσεων 600 × 600 Px 300x300ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων

ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων

ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων

ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων

ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων

ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων

ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων

Αναπτυξιακός Νόμος

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων αρμόδιος για τις Ιδιωτικές Επενδύσεις κ. Νίκος Παπαθανάσης υπέγραψε σήμερα Τετάρτη 17 Μαΐου 2023 την 2η Προκήρυξη για την ένταξη επενδυτικών σχεδίων στο Καθεστώς Ενίσχυσης «Μεταποίηση – Εφοδιαστική Αλυσίδα» του Αναπτυξιακού Νόμου 4887/2022. Ο δεύτερος κύκλος υποβολής των αιτήσεων υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων στο παρόν καθεστώς ξεκινά την 1η Ιουνίου 2023 με ημερομηνία λήξης του κύκλου υποβολών την 29ηΣεπτεμβρίου 2023.

Τα επενδυτικά σχέδια του παρόντος καθεστώτος ενισχύονται με τα κίνητρα της φορολογικής απαλλαγής, της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης.

Το ποσό των ενισχύσεων που χορηγείται σε κάθε επενδυτικό σχέδιο δεν μπορεί να υπερβαίνει το όριο των 5εκ ευρώ για Μεσαίες και Μεγάλες επιχειρήσεις και τα 3εκ ευρώ για τις Μικρές & πολύ Μικρές επιχειρήσεις.

Επιλέξιμες δαπάνες (περιληπτικά)
i) Κατασκευή, επέκταση, εκσυγχρονισμός κτιριακών εγκαταστάσεων, καθώς και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου.
ii) Αγορά  νέων σύγχρονων μηχανημάτων και λοιπού εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένων των τεχνικών εγκαταστάσεων και των μεταφορικών μέσων που κινούνται εντός του χώρου της  μονάδας.
iii) Επενδυτικές δαπάνες σε άυλα στοιχεία ενεργητικού, όπως  μεταφορά τεχνολογίας, μέσω της αγοράς δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, αδειών εκμετάλλευσης, ευρεσιτεχνιών, συστήματα διασφάλισης και ελέγχου ποιότητας, εγκατάσταση λογισμικού και συστημάτων οργάνωσης της επιχείρησης.

Λοιπές δαπάνες, όπως συμβουλευτικές υπηρεσίες, δαπάνες για ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση αποβλήτων,  δαπάνες για συμμετοχή ΜμΕ σε εμπορικές εκθέσεις , για πρόσληψη εργαζομένων σε μειονεκτική θέση και εργαζομένων με αναπηρία.

Σημειώνεται ότι, επιτρέπεται η υποβολή επενδυτικού σχεδίου που έχει ήδη υποβληθεί στην 1η Προκήρυξη του παρόντος καθεστώτος με την προϋπόθεση της προηγούμενης κατάθεσης αιτήματος απόσυρσης του στην αρμόδια Υπηρεσία ή την προηγούμενη έκδοση απορριπτικής απόφασης.

Δείτε περισσότερα εδώ

Αναπτυξιακός Νόμος

Προκηρύχθηκε το καθεστώς ενίσχυσης ΔΙΚΑΙΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ του Αναπτυξιακού Νόμου 4887/22.

Το καθεστώτος ΔΙΚΑΙΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ με προϋπολογισμό ύψους 380.000.000 ευρώ και με κατ’ εξαίρεση των όσων ισχύουν στις διατάξεις  του Αναπτυξιακού Νόμου, οι επιχειρήσεις θα μπορούν να λάβουν επιχορηγήσεις  για τα επενδυτικά σχεδία που υλοποιούνται στις περιοχές των Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Μετάβασης (ΕΣΔΙΜ) .

Στόχος είναι η στήριξη της απασχόλησης και ανάπτυξης των περιοχών που επηρεάζονται από τη μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία.

Καλύπτει χωρικά τις περιοχές των Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Μετάβασης της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης, του Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης 2021-2027, και πιο συγκεκριμένα όλους τους Δήμους της Περιφέρειας της Δυτικής Μακεδονίας και τους Δήμους Μεγαλόπολης, Τρίπολης, Γορτυνίας και Οιχαλίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του Καθεστώτος ανέρχεται σε 380 εκατ. ευρώ και αντλεί αυτούς τους πόρους από το συγχρηματοδοτούμενο Πρόγραμμα Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση 2021-2027 (ΠΔΑΜ 2021-2027), από τον οποίο τα 266 εκατ. ευρώ κατανέμονται για ενισχύσεις επενδυτικών σχεδίων στη Δυτική Μακεδονία και τα υπόλοιπα 114 εκατ. ευρώ για ενισχύσεις επενδυτικών σχεδίων στους Δήμους Μεγαλόπολης, Τρίπολης, Γορτυνίας και Οιχαλίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Ειδικότερα, ο συνολικός προϋπολογισμός κατανέμεται γεωγραφικά ως εξής:

α. Ε.Σ.ΔΙ.Μ. Δυτικής Μακεδονίας: το 70% του συνολικού προϋπολογισμού (266.000.000€) εκ των οποίων 30% (79.800.000€) σε κάθε μία από τις Περιφερειακές Ενότητες Κοζάνης και Φλώρινας και 20% (53.200.000€) σε κάθε μία από τις Περιφερειακές Ενότητες Γρεβενών και Καστοριάς,

β. Ε.Σ.ΔΙ.Μ. Μεγαλόπολης: 30% (114.000.000€) του συνολικού προϋπολογισμού εκ των οποίων 50% (57.000.000€) στην περιοχή του Δήμου Μεγαλόπολης και 50% (57.000.000€) που ισοκατανέμονται στις περιοχές των όμορων Δήμων Τρίπολης, Γορτυνίας και Οιχαλίας.

Το κίνητρο της επιχορήγησης και της επιδότησης του κόστους δημιουργούμενης απασχόλησης ορίζεται στα ανώτατα όρια (100%) του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων για την Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης και Φλώρινας και το Δήμο Μεγαλόπολης και στο 90% στις Περιφερειακές Ενότητες Καστοριάς και Γρεβενών και στους Δήμους Τρίπολης, Οιχαλίας και Γορτυνίας.

Επισημαίνεται η αύξηση των ανώτατων ορίων ενίσχυσης του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, κατά 10%, στις περιοχές μετάβασης, ώστε πλέον για τις μεγάλες επιχειρήσεις το ποσοστό ενίσχυσης ανέρχεται στο 50%, για τις μεσαίες στο 60% και για τις μικρές και πολύ μικρές στο 70%.

Το Καθεστώς “Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση” μπορεί να ενισχύσει επενδυτικά σχέδια για όλες τις κατηγορίες επιχειρήσεων, με τα ακόλουθα ελάχιστα όρια προϋπολογισμού:

– πολύ μικρές επιχειρήσεις: 100.000 ευρώ
– μικρές επιχειρήσεις: 250.000 ευρώ
– μεσαίες επιχειρήσεις: 500.000 ευρώ
– μεγάλες επιχειρήσεις: 15.000.000 ευρώ

Βασική προϋπόθεση για την υποβολή ενός επενδυτικού σχεδίου στο Καθεστώς “Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση” είναι να έχει χαρακτηριστεί ως “έργο ΔΑΜ” από την αρμόδια Επιτροπή Χαρακτηρισμού Έργων ΔΑΜ του ν.4872/2021.

Την ευθύνη για την αξιολόγηση και την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων για το Καθεστώς “Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση” θα έχει η Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων & Άμεσων Ξένων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων. Επισημαίνεται ότι, κατά την αξιολόγηση των υποβαλλόμενων επενδυτικών σχεδίων, βαρύνουσα σημασία θα δοθεί στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Στο καθεστώς της ΔΙΚΑΙΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ υπάγονται:

– παραγωγικές επενδύσεις σε ΜΜΕ, συμπεριλαμβανομένων των πολύ μικρών επιχειρήσεων που οδηγούν σε οικονομική διαφοροποίηση, εκσυγχρονισμό και μετατροπή
– επενδύσεις στην ίδρυση νέων μονάδων που οδηγούν στη δημιουργία θέσεων εργασίας
– επενδύσεις σε δραστηριότητες έρευνας και καινοτομίας και επενδύσεις προώθησης της μεταφοράς προηγμένων τεχνολογιών
– επενδύσεις στην ανάπτυξη τεχνολογίας
– επενδύσεις στην ψηφιακή καινοτομία και την ψηφιακή συνδεσιμότητα
– επενδύσεις στην ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας, μεταξύ άλλων μέσω της πρόληψης και της μείωσης αποβλήτων, μέσω της αποδοτικής χρήσης των πόρων, της επαναχρησιμοποίησης, της επισκευής και της ανακύκλωσης.

Η αξιολόγηση των αιτήσεων γίνεται με τη μέθοδο της άμεσης αξιολόγησης.

Δείτε περισσότερα εδώ

ΔΙΚΑΙΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ

ΔΙΚΑΙΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ

ΔΙΚΑΙΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ

ΔΙΚΑΙΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ

ΔΙΚΑΙΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ

Αναπτυξιακός Νόμος

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ 360 0

Την προκήρυξη με αριθμ. Υ.Α. 126997/28-12-2022 για το Καθεστώς «Επιχειρηματικότητα 360°» του νέου Αναπτυξιακού Νόμου 4887/2022 υπέγραψε σήμερα, 28 Δεκεμβρίου 2022, ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Νίκος Παπαθανάσης ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ 360ο.

Από 9 Ιανουαρίου  ξεκινούν οι υποβολές αιτήσεων υπαγωγής,  με καταληκτική ημερομηνία την 10.4.2023.

Ενδεικτικά, στο εν λόγω Καθεστώς μπορούν να υποβληθούν αιτήσεις για επενδυτικά σχέδια που αφορούν στην αφαλάτωση θαλασσινού νερού σε νησιωτικές περιοχές, την ανακύκλωση, τη δημιουργία κινηματογραφικών στούντιο, τη δημιουργία γηπέδων και κολυμβητηρίων, τη δημιουργία κέντρων αποθεραπείας και αποκατάστασης και οίκων ευγηρίας κ.α., υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις που ορίζονται στην προκήρυξη.

Από το παρόν Καθεστώς εξαιρούνται τα επενδυτικά σχέδια που εμπίπτουν στα Καθεστώτα Ενισχύσεων της αγροδιατροφής, της μεταποίησης – εφοδιαστικής αλυσίδας, της ενίσχυσης τουριστικών επενδύσεων και των εναλλακτικών μορφών τουρισμού.

Το ελάχιστο ύψος της επένδυσης για την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων στις ενισχύσεις του Αναπτυξιακού Νόμου ορίζεται με βάση το μέγεθος της επιχείρησης:

  • Για μεγάλες επιχειρήσεις, στο ποσό των 1.000.000 ευρώ
  • Για μεσαίες επιχειρήσεις, στο ποσό των 500.000 ευρώ
  • Για μικρές επιχειρήσεις, στο ποσό των 250.000 ευρώ
  • Για πολύ μικρές επιχειρήσεις, στο ποσό των 100.000 ευρώ
  • Για τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις, ΑΣ, τις Ομάδες Παραγωγών, τις Οργανώσεις Παραγωγών και τις Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις, στο ποσό των 50.000 ευρώ.

Τα επενδυτικά σχέδια πρέπει να έχουν ολοκληρωμένο χαρακτήρα αρχικής επένδυσης και να πληρούν μία από τις προϋποθέσεις:

– Δημιουργία νέας μονάδας
– Επέκταση της δυναμικότητας της υφιστάμενης μονάδας
– Διαφοροποίηση της παραγωγής της μονάδας σε προϊόντα ή υπηρεσίες που δεν έχουν παρασχεθεί ποτέ από αυτήν με τον όρο ότι οι ενισχυόμενες δαπάνες υπερβαίνουν τουλάχιστον κατά ποσοστό 200% τη λογιστική αξία των στοιχείων ενεργητικού που χρησιμοποιούνται εκ νέου, όπως έχει καταγραφεί στο φορολογικό έτος πριν από την αίτηση υπαγωγής του σχεδίου.
– Θεμελιώδης αλλαγή του συνόλου της παραγωγικής διαδικασίας υφιστάμενης μονάδας.

Τα επενδυτικά σχέδια του καθεστώτος «Επιχειρηματικότητα 360°» ενισχύονται με τα κίνητρα της φορολογικής απαλλαγής, της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης. Για τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, η ενίσχυση περιλαμβάνει τα προαναφερθέντα κίνητρα πλην της επιχορήγησης.

Οι επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων που υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων του νέου αναπτυξιακού νόμου κατανέμονται σε αυτές που εντάσσονται στον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων και στις δαπάνες εκτός Περιφερειακών Ενισχύσεων.

Δείτε περισσότερα ……

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ 360

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ 360

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ 360

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ 360

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ 360

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ 360

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ 360

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ 360

Αναπτυξιακός Νόμος

Ανακοινώθηκε  με την  απόφαση Υ.Α. 94084/30.9.2022 η έναρξη της υποβολής των αιτήσεων υπαγωγής στο καθεστώς ενίσχυσης της ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗΣ που περιλαμβάνει την πρωτογενή παραγωγή και μεταποίηση γεωργικών προϊόντων του Αναπτυξιακού Νόμου 4887/2022.

Οι υποβολές ξεκινούν την 3η Οκτωβρίου έως την 30η  Δεκεμβρίου 2022.

Σκοπός του καθεστώτος είναι η ενίσχυση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής και της μεταποίησης γεωργικών προϊόντων. Τα κύρια χαρακτηριστικά του καθεστώτος ενίσχυσης είναι τα εξής:

Α. Για τον πρωτογενή τομέα, αιτήσεις μπορούν να υποβάλλουν οι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Το συνολικό ποσό ενίσχυσης δεν δύναται να υπερβεί τις 500.000€ σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 702/2014. Τα επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται μπορεί να αφορούν σε ίδρυση νέας μονάδας, σε επέκταση υφιστάμενης μονάδας ή σε εκσυγχρονισμό.

Τα ανώτατα ποσοστά ενίσχυσης για την υπαγωγή στο εν λόγω καθεστώς έχουν ως εξής:

75% του ποσού των επιλέξιμων δαπανών, σε επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται στα νησιά του Αιγαίου Πελάγους,
40% του ποσού των επιλέξιμων δαπανών, σε επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται στην Περιφέρεια Αττικής,
50% του ποσού των επιλέξιμων δαπανών, σε επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται στις υπόλοιπες Περιφέρειες της χώρας.
Τα επενδυτικά σχέδια ενισχύονται με τα κίνητρα της επιχορήγησης, της φορολογικής απαλλαγής, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης και στα ανώτατα όρια των ως άνω ποσοστών για κάθε Περιφέρεια της χώρας.

Β. Για την μεταποίηση γεωργικών προϊόντων, αιτήσεις μπορούν να υποβάλλουν όλες οι επιχειρήσεις. Το συνολικό ποσό ενίσχυσης ανά επενδυτικό σχέδιο που υποβάλλεται από πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις ορίζεται στα 3.000.000€ για όλα τα είδη ενισχύσεων. Το συνολικό ποσό ενίσχυσης ανά επενδυτικό σχέδιο, που υποβάλλεται από μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις ορίζεται στα 3.000.000€ για τις ενισχύσεις της επιχορήγησης ή επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης ή της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης και στα 5.000.000€ για την ενίσχυση της φορολογικής απαλλαγής.

Τα επενδυτικά σχέδια μπορεί να αφορούν σε ίδρυση νέας μονάδας, σε επέκταση υφιστάμενης μονάδας, σε εκσυγχρονισμό ή σε διαφοροποίηση σε νέα προϊόντα. Τα ανώτατα ποσοστά ενίσχυσης είναι τα οριζόμενα στον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων 2021-2027.

Τα επενδυτικά σχέδια ενισχύονται με τα κίνητρα της επιχορήγησης, της φορολογικής απαλλαγής, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης.

Γ. Για επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται σε ενότητες και συνδυάζουν την πρωτογενή παραγωγή και την μεταποίηση το συνολικό ποσό ενίσχυσης διαμορφώνεται στο ποσό των 3.500.000€ για τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις ή των 3.500.000€ για τα κεφαλαιακά κίνητρα (επιχορήγηση ή και επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης ή επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης) ή των 5.500.000 ευρώ για τη φορολογική απαλλαγή, για τις μεσαίες επιχειρήσεις.

ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ

ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ

ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ

ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ

ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ

ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ

ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ

ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣSeedlings Ge1fcecc57 1920 300x200

 

Αναπτυξιακός Νόμος

Δημοσιεύθηκε η ΚΥΑ με αριθμό 92195 στο ΦΕΚ Β’ 5052/27.9.2022, με την οποία, καθορίζονται τα είδη των επενδυτικών σχεδίων του τομέα πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ), με ανώτατο ποσό ενίσχυσης έως 500.000 ευρώ ανά επενδυτικό σχέδιο και ανά επιχείρηση, που μπορούν να υπαχθούν στα καθεστώτα ενισχύσεων του ν. 4887/2022 καθώς και οι προδιαγραφές, οι πρόσθετοι όροι, περιορισμοί και προϋποθέσεις, καθώς και κάθε σχετικού θέματος για την παροχή των ενισχύσεων σε επενδυτικά σχέδια του τομέα αυτού.

καθώς και η ΚΥΑ με αριθμό 92172/2022 στο ΦΕΚ Β’ 5053/27-09-2022 και αφορά στον Καθορισμό ειδικών όρων, προϋποθέσεων, προδιαγραφών και περιορισμών για την υπαγωγή σε καθεστώτα ενισχύσεων του ν. 4887/2022, επενδυτικών σχεδίων του τομέα της μεταποίησης γεωργικών προϊόντων.

Πιο αναλυτικά:

ΚΥΑ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ

Με το επενδυτικό σχέδιο θα πρέπει επιδιώκεται τουλάχιστον ένας από τους ακόλουθους στόχους:

α. η βελτίωση των συνολικών επιδόσεων και της βιωσιμότητας της γεωργικής εκμετάλλευσης, ιδίως μέσω της μείωσης του κόστους παραγωγής ή της βελτίωσης και αναδιάταξης της παραγωγής,

β. η βελτίωση του φυσικού περιβάλλοντος, των συνθηκών υγιεινής ή των προτύπων καλής μεταχείρισης των ζώων, υπό την προϋπόθεση ότι η εν λόγω επένδυση υπερβαίνει τα ισχύοντα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης,

γ. η δημιουργία και βελτίωση υποδομής που συνδέεται με την ανάπτυξη, την προσαρμογή και τον εκσυγχρονισμό της γεωργίας.

Στα καθεστώτα ενίσχυσης του ν. 4887/2022, δύναται να υπαχθούν επενδυτικά σχέδια της πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής, στους ακόλουθους τομείς, τα οποία αφορούν συγκεκριμένα σε:

α. στον τομέα φυτικής παραγωγής: Εκμεταλλεύσεις όλων των τύπων και παραγωγικών συστημάτων φυτικής παραγωγής, όπως συμβατική, πιστοποιημένη – ολοκληρωμένη, βιολογική, κ.λπ. – υπαίθρια, υπό κάλυψη (θερμοκήπια, θάλαμοι καλλιέργειας μανιταριών θερμοκηπιακού τύπου, δικτυοκήπια κ.α.),

β. στον τομέα ζωικής παραγωγής: Κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις για ίδρυση νέων, επέκταση υφιστάμενων εγκαταστάσεων ή εκσυγχρονισμό υφιστάμενων εγκαταστάσεων όπως αυτές περιγράφονται στον ν. 4056/2012 (Α’ 52). Συγκεκριμένα υπάγονται επενδυτικά σχέδια όλων των παραγωγικών κατευθύνσεων καθώς και όλων των τύπων εκτροφής, και υπό τους περιορισμούς και όρους που τίθενται ακολούθως, που αφορούν σε:

αα) Βοοτροφικές μονάδες.

ββ) Αιγοπροβατοτροφικές μονάδες.

γγ) Χοιροτροφικές μονάδες.

δδ) Μονάδες μονόπλων.

εε) Μονάδες εκτροφής γουνοφόρων ζώων.

στστ) Μονάδες εκτροφής θηραμάτων και θηραματι-κών ειδών (με την επιφύλαξη των ισχυουσών δασικών διατάξεων για τα εν λόγω είδη σε εκτροφές).

ζζ) Μονάδες εκτροφής σαλιγκαριών.

ηη) Σηροτροφικές μονάδες.

θθ) Μονάδες μελισσοκομίας, παραγωγής μελιού, κεριού μελισσών και λοιπών προϊόντων κυψέλης.

ιι) Μονάδες εκτροφής κονίκλων, μέχρι το όριο δυναμικότητας των 2.000 θηλυκών αναπαραγωγής.

ιαια) Πτηνοτροφικές μονάδες για τους ακόλουθους τύπους εκτροφών και υπό τους ακόλουθους περιορισμούς και όρους:

  • εναλλακτικοί τύποι εκτροφών, πλην στρουθοκαμήλων, για την παραγωγή κρέατος πουλερικών βιολογικής εκτροφής, ελευθέρας βοσκής, παραδοσιακά ελευθέρας βοσκής, απεριόριστης ελευθέρας βοσκής (ίδρυση νέων μονάδων, επέκταση ή εκσυγχρονισμός με ή χωρίς μετεγκατάσταση),
  • εναλλακτικοί τύποι εκτροφών, πλην στρουθοκαμήλων, για την παραγωγή αυγών πουλερικών βιολογικής εκτροφής, ελευθέρας βοσκής, αχυρώνα (ίδρυση νέων μονάδων, επέκταση ή εκσυγχρονισμός με ή χωρίς μετεγκατάσταση),
  • συμβατικές εκτροφές πουλερικών, πλην στρουθοκαμήλων, για παραγωγή αυγών ή κρέατος, για εκσυγχρονισμό υφιστάμενων μονάδων. Ειδικά για τις συμβατικές μονάδες εκτροφής ινδιάνων, υπάγεται επίσης η ίδρυση νέων μονάδων.
  • πτηνοτροφεία αναπαραγωγής ή και εκκολαπτήρια αυγών, για ίδρυση νέας μονάδας, επέκταση ή εκσυγχρονισμό υφιστάμενων μονάδων. Η ίδρυση νέων μονάδων υπάγεται μόνο στο πλαίσιο καθετοποίησης υφιστάμενων πτηνοτροφικών μονάδων.

Για συνεταιρισμούς, για επιχειρήσεις νεοσσών και πάχυνσης και για επιχειρήσεις με συνεργαζόμενους πτη-νοτρόφους (για επιχειρήσεις που παρέχουν νεοσσούς προς πάχυνση σε πτηνοτροφικές μονάδες και, μετά την ολοκλήρωση της πάχυνσης, παραλαμβάνουν τα έτοιμα για σφαγή κοτόπουλα και τα διανέμουν μέσω του δικτύου τους προς πώληση), η συνολική δυναμικότητα μετά την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τη μέση παραγωγή ή/και διακίνηση της τελευταίας πενταετίας, αυξημένη κατά 20%. Αν ο φορέας της επένδυσης είναι συνεργαζόμενη επιχείρηση, θα πρέπει να διαθέτει ιδιωτικό συμφωνητικό συνεργασίας με ισχύ τουλάχιστον 5 ετών από την ολοκλήρωση της επένδυσης.

γ. στον τομέα φυτικής παραγωγής υπάγονται επίσης επενδυτικά σχέδια διαλογής και τυποποίησης γεωργικών προϊόντων, τα οποία προέρχονται αποκλειστικά από την καλλιέργεια και παραγωγή των ιδίων επιχειρήσεων που υποβάλλουν τις επενδυτικές προτάσεις.

δ. Στις επιλέξιμες δραστηριότητες της απόφασης αυτής περιλαμβάνεται και η καλλιέργεια του φυτού της φαρμακευτικής κάνναβης με το επενδυτικό σχέδιο που υποβάλλεται να είναι ενιαίο και να αφορά τη δημιουργία καθετοποιημένης μονάδας (παραγωγική διαδικασία της καλλιέργειας του φυτού και της μεταποίησης για την παραγωγή ελαίου).

Επιπρόσθετα των δικαιολογητικών και στοιχείων που συνοδεύουν την αίτηση υπαγωγής και καθορίζονται στην απόφαση προκήρυξης του εκάστοτε καθεστώτος ενίσχυσης του νόμου 4887/2022, οι φορείς των επενδυτικών σχεδίων, με ή μετά την υποβολή της αίτησης υπαγωγής, σε κάθε περίπτωση όμως πριν την έκδοση της απόφασης υπαγωγής , πρέπει να εξασφαλίσουν όλες τις εγκρίσεις, άδειες και λοιπά πιστοποιητικά και έγγραφα που απαιτούνται από την κείμενη νομοθεσία για την υλοποίηση και νόμιμη λειτουργία του επενδυτικού σχεδίου, και πιο συγκεκριμένα,

α. θερμοκήπια:

Ι. Άδεια πολεοδομίας και υγειονομικής υπηρεσίας της οικείας περιφερειακής ενότητας για επενδύσεις θερμοκηπίων όταν εγκαθίστανται εντός ορίων οικιστικών περιοχών (πριν την έκδοση της απόφασης υπαγωγής)

ΙΙ. Έγκριση τύπου θερμοκηπίου από αρμόδια αρχή, όπως κάθε φορά ισχύει. (πριν την έκδοση της απόφασης υπαγωγής)

β. Μονάδες πολλαπλασιαστικού υλικού:

Εγγραφή στο μητρώο του άρθρου 6 της υπ’ αρ. 2078/80743/25.07.2017 κοινής υπουργικής απόφασης (Β’ 2679) ή/και στο μητρώο του άρθρου του 6 της υπ’ αρ. 2128/83966/01.08.2017 κοινής υπουργικής απόφασης (Β’ 2725) και βεβαίωση συνδρομής νομίμων προϋποθέσεων για την άσκηση της δραστηριότητας από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΑΑΤ (πριν την έκδοση της Απόφασης Υπαγωγής)

γ. Μονάδες βιολογικής γεωργίας:

Ι. Για την ίδρυση: Σύμβαση με οργανισμό ελέγχου και Πιστοποίησης βιολογικών προϊόντων. (με την αίτηση υπαγωγής)

ΙΙ. Για τον εκσυγχρονισμό: Πιστοποιητικό οργανισμού ελέγχου και πιστοποίησης βιολογικών προϊόντων για την τήρηση των προδιαγραφών του καν. της ΕΕ 2092/1991, όπως αντικαταστάθηκε από τον ΕΕ 834/07, σχετικά με το βιολογικό τρόπο παραγωγής γεωργικών προϊόντων. (με την αίτηση υπαγωγής)

δ. Κτηνοτροφικές (βουοτάσια – χοιροστάσια – ποιμνιοστάσια – ιπποφορβεία κ.λπ.), πτηνοτροφικές επιχειρήσεις και μονάδες εκτροφής θηραμάτων:

Ι. Η απαιτούμενη αδειοδότηση σύμφωνα με τον ν. 4056/2012 (πριν την έκδοση της απόφασης υπαγωγής).

ΙΙ. Στις περιπτώσεις των μονάδων εκτροφής θηραμάτων, απαιτείται άδεια της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας. (πριν την έκδοση της απόφασης υπαγωγής).

III. Στις περιπτώσεις των μονάδων αναπαραγωγής ή και εκκολαπτηρίων αυγών, απαιτούνται συμπληρωματικά:

  1. Στην περίπτωση των συνεταιρισμών:

i) καταστατικό του συνεταιρισμού και αντίγραφο του βιβλίου Μητρώου μελών, (με την αίτηση υπαγωγής)

ii) οι άδειες εγκατάστασης των πτηνοτροφικών μονάδων των μελών έτσι ώστε να πιστοποιείται η δυναμικότητά τους. (πριν την έκδοση της απόφασης υπαγωγής)

  1. Στην περίπτωση επιχειρήσεων νεοσσών, η άδεια εγκατάστασης. (πριν την έκδοση της απόφασης Υπαγωγής)
  2. Στην περίπτωση επιχειρήσεων με συνεργαζόμενους πτηνοτρόφους:

i) ιδιωτικό συμφωνητικό μεταξύ των συνεργαζομένων εταιρειών, με ισχύ τουλάχιστον 5 ετών από την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου, (με την αίτηση υπαγωγής)

ii) αποδεικτικά στοιχεία του αριθμού των νεοσσών που παρείχαν στους συνεργαζόμενους πτηνοτρόφους την τελευταία πενταετία. (με την αίτηση υπαγωγής)

  1. Βεβαιώσεις που να αποδεικνύουν τη συνολική δυναμικότητα των συνεταιρισμών, των επιχειρήσεων παραγωγής νεοσσών και των επιχειρήσεων με συνεργαζόμενους κτηνοτρόφους, από τη Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας της οικείας Περιφερειακής Ενότητας. (με την αίτηση υπαγωγής)
  2. Ιδιωτικό συμφωνητικό μεταξύ των συνεργαζόμε-νων επιχειρήσεων, με ισχύ τουλάχιστον 5 ετών από την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου. (με την αίτηση υπαγωγής).

Ανώτατα Όρια Επιτρεπόμενων Ενισχύσεων
Το ανώτατο ποσοστό ενίσχυσης για την υπαγωγή στα καθεστώτα ενίσχυσης του ν. 4887/2022, επενδυτικών σχεδίων, δεν μπορεί να υπερβεί, κατ’ εφαρμογή των όρων και περιορισμών της παρ. 12 του άρθρου 14 στοιχεία β, γ και δ του καν. (ΕΕ) αριθ. 702/2014 της Επιτροπής, τα ακόλουθα ποσοστά:

α. Το 75% του ποσού των επιλέξιμων δαπανών, στα επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται στα μικρά νησιά του Αιγαίου Πελάγους.
Ως μικρά νησιά νοούνται, σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ. 2 του καν. (ΕΕ) 229/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου της 13ης Μαρτίου 2013, όλα
τα νησιά εκτός από την Κρήτη και την Εύβοια.
β. Το 40% του ποσού των επιλέξιμων δαπανών, στα επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται στην Περιφέρεια Αττικής.
γ. Το 50% του ποσού των επιλέξιμων δαπανών, στα επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται στις υπόλοιπες Περιφέρειες της χώρας

ΚΥΑ ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗΣ ΓΕΩΡΓΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ

Στα καθεστώτα ενισχύσεων του ν. 4887/2022 δύναται να υπάγονται επενδυτικά σχέδια του τομέα της μεταποίησης γεωργικών προϊόντων, τα οποία αφορούν συγκεκριμένα σε:

α. Κρέας – πουλερικά – κουνέλια (σφαγεία, τεμαχιστήρια, μονάδες παραγωγής κρεατοσκευασμάτων και προϊόντων με βάση το κρέας, αλλαντικών, μονάδες διαχείρισης ζωικών υποπροϊόντων).

β. Γάλα (μονάδες αξιοποίησης γάλακτος και παραγωγής γαλακτοκομικών προϊόντων).

γ. Αυγά (τυποποίηση συσκευασία αυγών, παραγωγή νέων προϊόντων).

δ. Λοιπά ζωικά προϊόντα (Μέλι – Σηροτροφία – σαλιγκάρια).

ε. Ζωοτροφές.

στ. Δημητριακά (παραγωγή αλεύρων, ξήρανση δημητριακών, επεξεργασία για παραγωγή βύνης, αμύλου, γλουτένης κ.λπ.).

ζ. Ελαιούχα Προϊόντα (ελαιοτριβεία, ραφιναρίες ελαιολάδου, σπορελαιουργεία, μονάδες επεξεργασίας βρώσιμων ελαιών, κ.λπ.), περιλαμβανομένων και των επενδυτικών σχεδίων μονάδων επεξεργασίας και τυποποίησης ελαιολάδου.

η. Οίνος.

θ. Οπωροκηπευτικά.

ι. Ακρόδρυα – καρποί με κέλυφος

ια. Κτηνοτροφικά φυτά

ιβ. Όσπρια.

ιγ. Άνθη (τυποποίηση και εμπορία ανθέων).

ιδ. Πολλαπλασιαστικό υλικό.

ιε. Ξύδι (παραγωγή ξυδιού από οίνο, από φρούτα και άλλες γεωργικές πρώτες ύλες).

ιστ. Αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά για την επεξεργασία ξηράς δρόγης.

ιζ. Επεξεργασία νέων – εναλλακτικών – καινοτόμων καλλιεργειών (ιπποφαές, αρώνια, γκότζι μπέρι, κρανιά, αλόη κ.λπ.).

ιη. Επεξεργασία ακατέργαστου καπνού.

ιθ. Επεξεργασία ζαχαρότευτλων και ζαχαροκάλαμου. κ. Επεξεργασία λιναριού και βιομηχανικής κάνναβης.

κα. Επεξεργασία φυσικού ακατέργαστου φελλού και απορριμμάτων αυτού.

κβ. Καφές, έστω και καβουρντισμένος ή χωρίς καφεΐνη, κελύφη και φλούδες καφέ, υποκατάστατα του καφέ που περιέχουν καφέ, οποιεσδήποτε και αν είναι οι αναλογίες του μείγματος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον εκτελεστικό κανονισμό 2021/1832 της Επιτροπής, της 12ης Οκτωβρίου 2021, σχετικά με την τροποποίηση του παραρτήματος I του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 2658/87 του Συμβουλίου για τη δασμολογική και στατιστική ονοματολογία και το κοινό δασμολόγιο της Επιτροπής όπως ισχύει κάθε φορά.

κγ. Τσάι, έστω και αρωματισμένο, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον εκτελεστικό κανονισμό 2021/1832 της Επιτροπής όπως ισχύει κάθε φορά.

κδ. Αρτύματα (Μπαχαρικά) σύμφωνα με τα οριζόμενα στον εκτελεστικό κανονισμό 2021/1832 της Επιτροπής όπως ισχύει κάθε φορά.

Δείτε περισσότερα εδώ

Αναπτυξιακός Νόμος

Την έγκριση της τροποποίησης του χάρτη της Ελλάδας για τη χορήγηση περιφερειακών ενισχύσεων από την 1η Ιανουαρίου 2022 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2027, στο πλαίσιο των αναθεωρημένων κατευθυντήριων γραμμών για τις περιφερειακές ενισχύσεις, ανακοίνωσε η Κομισιόν, βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.

Στο σχετικό δελτίο Τύπου επισημαίνεται πως στις 16 Ιουνίου 2022 η Επιτροπή ενέκρινε τα εδαφικά σχέδια δίκαιης μετάβασης της Ελλάδας, τα οποία καθορίζουν τα εδάφη που είναι επιλέξιμα για στήριξη από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης. Η εγκριθείσα σήμερα τροποποίηση του χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων της Ελλάδας παρέχει δυνατότητα για υψηλότερα μέγιστα ποσοστά ενίσχυσης στα εν λόγω εδάφη, τα οποία επίσης βρίσκονται εντός περιοχών επιλέξιμων για ενίσχυση βάσει του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο α) της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (οι λεγόμενες περιοχές «α»), το οποίο επιτρέπει τη χορήγηση ενισχύσεων για τη στήριξη των πλέον μειονεκτικών περιοχών.

Τα ανώτατα ποσοστά ενισχύσεων σε δικαιούχους εγκατεστημένους στις εν λόγω περιοχές θα αυξηθούν ως εξής:

i) από 30% σε 40% των επιλέξιμων επενδυτικών δαπανών στην περιφέρεια του Νότιου Αιγαίου·

ii) από 40% σε 50% των επιλέξιμων επενδυτικών δαπανών στις περιφέρειες της Κρήτης, της Δυτικής Μακεδονίας και στις περιφερειακές ενότητες Αρκαδίας και Μεσσηνίας της Πελοποννήσου· και

iii) από 50 % σε 60 % των επιλέξιμων επενδυτικών δαπανών στην περιφέρεια του Βόρειου Αιγαίου.

Η έκδοση της απόφασης  είναι διαθέσιμη με τον αριθμό υπόθεσης SA.103501 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων.

Δείτε το νέο ΧΑΡΤΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

Αναπτυξιακός Νόμος

Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος αποτελεί το πλαίσιο για την θέσπιση καθεστώτων χορήγησης κρατικών ενισχύσεων σε επενδυτικά σχέδια, τα οποία δύνανται να υπάγονται στις ακόλουθες κατηγορίες:

1.Ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός επιχειρήσεων,
2. Πράσινη μετάβαση – Περιβαλλοντική αναβάθμιση επιχειρήσεων,
3. Νέο Επιχειρείν,
4. Καθεστώς Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης,
5. Έρευνα και εφαρμοσμένη καινοτομία,
6. Αγροδιατροφή – πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση γεωργικών προϊόντων – αλιεία και
υδατοκαλλιέργεια,
7. Μεταποίηση – Εφοδιαστική αλυσίδα,
8. Επιχειρηματική εξωστρέφεια,
9. Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων,
10. Εναλλακτικές μορφές τουρισμού,
11. Μεγάλες επενδύσεις,
12. Ευρωπαϊκές αλυσίδες αξίας,
13. Επιχειρηματικότητα 360ο

Ο Νέος Αναπτυξιακός Νόμος προβλέπει την ενίσχυση τμήματος των δαπανών ενός επενδυτικού σχεδίου που αφορούν στην ίδρυση και δημιουργία νέας μονάδας, στην επέκταση παραγωγικής δυναμικότητας υφιστάμενης μονάδας, στη διαφοροποίηση της παραγωγής μιας επιχείρησης σε προϊόντα ή υπηρεσίες που δεν έχουν παραχθεί ποτέ από αυτή, καθώς και στη θεμελιώδη αλλαγή του συνόλου της παραγωγικής διαδικασίας υφιστάμενης μονάδας.

Η σημαντικότερη καινοτομία του Νέου Αναπτυξιακού Νόμου εντοπίζεται στην υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων, τα οποία δεν διαθέτουν τον χαρακτήρα μια ολοκληρωμένης επένδυσης, όπως περιγράφεται παραπάνω, αλλά ενισχύονται αποκλειστικά για ειδικές κατηγορίες δαπανών.

Τα ποσοστά ενισχύσεων διαμορφώνονται ως εξής:

έως 50% για τις μεγάλες επιχειρήσεις,
έως 60% για τις μεσαίες και
έως 70% για τις μικρές.

Δικαιούχοι των ενισχύσεων που χορηγούνται με βάση τα παραπάνω καθεστώτα του Αναπτυξιακού Νόμου 4887/2022, είναι οι φορείς επενδύσεων που είναι εγκατεστημένοι ή έχουν υποκατάστημα στην ελληνική Επικράτεια κατά τη χρονική στιγμή έναρξης εργασιών του επενδυτικού σχεδίου και έχουν μία από τις ακόλουθες μορφές:
α. Εμπορική εταιρεία,
β. συνεταιρισμός,
γ. Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.), Αγροτικοί Συνεταιρισμοί (ΑΣ), Ομάδες Παραγωγών (Ομ.Π), Οργανώσεις Παραγωγών (Ο.Π) Αστικοί Συνεταιρισμοί, Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ),
δ. υπό ίδρυση ή υπό συγχώνευση εταιρείες, με την υποχρέωση να έχουν ολοκληρώσει τις διαδικασίες δημοσιότητας πριν την έναρξη εργασιών του επενδυτικού σχεδίου,
ε. κοινοπραξίες που ασκούν εμπορική δραστηριότητα,
στ. δημόσιες και δημοτικές επιχειρήσεις και θυγατρικές τους, εφόσον: δεν τους έχει ανατεθεί η εξυπηρέτηση δημόσιου σκοπού, δεν έχει ανατεθεί από το κράτος αποκλειστικά σε αυτούς η προσφορά υπηρεσιών, δεν επιχορηγείται η λειτουργία τους με δημόσιους πόρους για το διάστημα τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων.
ζ)ατοµικές επιχειρήσεις µε ανώτατο επιλέξιµο κόστος επενδυτικού σχεδίου ποσού διακοσίων χιλιάδων (200.000) ευρώ µόνο για το καθεστώς «Αγροδιατροφή – πρωτογενής παραγωγή και µεταποίηση γεωργικών προϊόντων – αλιεία και υδατοκαλλιέργεια.»

Το συνολικό ποσό ενίσχυσης ανά υποβαλλόμενο επενδυτικό σχέδιο δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των δέκα εκατομμυρίων (10.000.000) ευρώ, με εξαίρεση όσα από τα καθεστώτα ορίζουν διαφορετικό ποσό.
Οι παρεχόμενες σε κάθε φορέα επενδυτικού σχεδίου ενισχύσεις, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι ενισχύσεις σε συνεργαζόμενες ή συνδεδεμένες επιχειρήσεις, δεν μπορεί να υπερβούν σωρευτικά τα είκοσι εκατομμύρια (20.000.000) ευρώ για μεμονωμένη επιχείρηση και τα τριάντα εκατομμύρια (30.000.000) ευρώ για το σύνολο των συνεργαζόμενων ή συνδεδεμένων επιχειρήσεων. Οι περιορισμοί αυτοί ισχύουν για τα επενδυτικά σχέδια, τα οποία υπάγονται στο παρόν και για χρονική περίοδο τριών (3) ετών από την υποβολή της αίτησης του φορέα για υπαγωγή του επενδυτικού σχεδίου του.

– Καθορίζεται το  θεσμικό πλαίσιο που θα διέπει την εφαρμογή των ανωτέρω καθεστώτων ενισχύσεων, τίθενται ορισμοί και προσδιορίζονται τα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στα εν λόγω καθεστώτα και οι επιλέξιμες δαπάνες που δύνανται να λαμβάνουν ενισχύσεις. 

– Εξειδικεύονται τα είδη, το περιεχόμενο και ο τρόπος καταβολής των προβλεπόμενων ενισχύσεων:

  1. φορολογική απαλλαγή,
  2. επιχορήγηση,
  3. επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing),
  4. επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης,
  5. χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου,που αφορά στο καθεστώς «Νέο Επιχειρείν»

– Καθορίζονται οι προϋποθέσεις και η διαδικασία υπαγωγής των επενδυτικών σχεδίων στα προβλεπόμενα καθεστώτα χορήγησης ενισχύσεων, ο έλεγχος των επιμέρους σταδίων τους (υλοποίηση, τυχόν τροποποίηση, ολοκλήρωση, έναρξη παραγωγικής λειτουργίας), καθώς και οι υποχρεώσεις των ενισχυόμενων φορέων.  

– Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων:

 – Αξιοποιούνται το Εθνικό Μητρώο Πιστοποιημένων Αξιολογητών (Ε.Μ.Π.Α.),  καθώς και το Μητρώο Ορκωτών Ελεγκτών – Λογιστών

 – Παρέχεται εξουσιοδότηση για τη σύσταση Επιτροπής Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων,

 – Περιλαμβάνεται πρόβλεψη για διενέργεια δειγματοληπτικού ελέγχου ποσοστού, τριάντα τοις εκατό (30%) τουλάχιστον ετησίως επί του συνόλου των επενδυτικών σχεδίων

– Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού νόμου 

-Προσαρτώνται στον  νόμο και αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα αυτού τα Παραρτήματα Α (υπαγόμενα και εξαιρούμενα επενδυτικά σχέδια) και Β (επιλέξιμες δαπάνες εκτός περιφερειακών ενισχύσεων). 

Για περισσότερες πληροφορίες δείτε εδώ.

Αναπτυξιακός Νόμος

O Νόμος χωρίζεται σε 5 μέρη:

ΜΕΡΟΣ Α΄: ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Σκοπός του Μέρους Α΄ είναι η βελτίωση του επενδυτικού κλίματος για την υλοποίηση στρατηγικών επενδύσεων, προκειμένου να απλοποιηθούν και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες αξιολόγησης και υλοποίησης αυτών και να ενισχυθεί η ασφάλεια δικαίου των στρατηγικών επενδυτών. Αντικείμενο του παρόντος Μέρους είναι η διαμόρφωση ενός νέου ενιαίου ρυθμιστικού πλαισίου για τις στρατηγικές επενδύσεις.

ΜΕΡΟΣ Β΄: ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Αντικείμενο του παρόντος Μέρους είναι η αναμόρφωση του υφιστάμενου ρυθμιστικού πλαισίου του αναπτυξιακού νόμου του ν. 4399/2016 (Α΄117). Επιπροσθέτως, επέρχονται ειδικότερες τροποποιήσεις ως προς το θεσμικό πλαίσιο δραστηριοποίησης αλλοδαπών εταιρειών στην Ελληνική Επικράτεια. Ως προς τις ιδιωτικές επενδύσεις, τροποποιώντας τον Αναπτυξιακό Νόμο 4399/2016, προωθούνται ουσιαστικές βελτιωτικές παρεμβάσεις στις διαδικασίες αξιολόγησης και ελέγχου των επενδύσεων προκειμένου να καταστούν ταχύτερες και αποτελεσματικές. Διευρύνονται οι φορείς από τους οποίους θα προέρχονται τα μέλη των Επιτροπών Αξιολόγησης, εμπλέκοντας περισσότερους πιστοποιημένους ελεγκτές που προέρχονται από την αγορά και τίθενται συγκεκριμένες προθεσμίες αξιολόγησης και ελέγχου υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων.

ΜΕΡΟΣ Γ΄ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΤΕΧΝΟΒΛΑΣΤΟΥΣ
Σκοπός του παρόντος είναι η δηµιουργία νοµοθετικού πλαισίου για τις «εταιρείες-τεχνοβλαστούς» (spinoffs) των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυµάτων (Α.Ε.Ι.) και των Ερευνητικών Κέντρων.

ΜΕΡΟΣ Δ΄ΑΛΛΕΣ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Παράταση προθεσµίας ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων των ν. 3299/2004 και 3908/2011 Παρατείνεται µέχρι την 31η.12.2022 η προθεσµία ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στους ν. 3299/2004 (Α΄ 261) και 3908/2011

ΜΕΡΟΣ Ε΄ ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ
Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δηµοσίευσή του στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στις επιµέρους διατάξεις του.

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ     

Ως «Στρατηγικές Επενδύσεις» νοούνται οι επενδύσεις, οι οποίες, λόγω της στρατηγικής τους βαρύτητας για την εθνική ή την τοπική οικονομία, δύνανται να ενισχύσουν την απασχόληση, την παραγωγική ανασυγκρότηση και την ανάδειξη του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος της Χώρας, σύμφωνα με τις αρχές της κοινωνικά δίκαιης, δίχως αποκλεισμούς, ισόρροπης και αειφόρου ανάπτυξης, με κύρια χαρακτηριστικά:

  • την προσέλκυση επενδυτικών κεφαλαίων,
  • την εξωστρέφεια και εξαγωγική δραστηριότητα,
  • την καινοτομία, την ανταγωνιστικότητα, τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό,
  • την εξοικονόμηση φυσικών πόρων στην προοπτική της κυκλικής οικονομίας και την υψηλή προστιθέμενη αξία,  ιδίως σε τομείς οικονομικών δραστηριοτήτων διεθνώς εμπορεύσιμων προϊόντων ή υπηρεσιών.

ΤΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΦΕΡΝΕΙ Ο ΝΟΜΟΣ:

Με το νέο νόμο για την επιτάχυνση των στρατηγικών επενδύσεων:

-Η παρακολούθηση της διαδικασίας υλοποίησης κάθε εγκεκριμένης από τη Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων (Δ.Ε.Σ.Ε.) επενδυτικής πρότασης, ανατίθεται στη Γενική Γραμματεία Ιδιωτικών Επενδύσεων και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

-Η Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων (Δ.Ε.Σ.Ε.), αποφασίσει  μέσα σε  (30) ημέρες για τον χαρακτηρισμό ή μη της επενδυτικής πρότασης ως στρατηγικής, καθώς και για τα χορηγούμενα κίνητρα.

-Για τον χαρακτηρισμό μιας επένδυσης ως στρατηγικής, η Δ.Ε.Σ.Ε. λαμβάνει υπόψη κριτήρια όπως η οικονομική βιωσιμότητα και η χρηματοοικονομική επάρκεια της προτεινόμενης επένδυσης, καθώς και η φερεγγυότητα του επενδυτή.

– Η επένδυση πρέπει αν στοχεύει στην αύξηση και διατήρηση με βιώσιμο τρόπο της απασχόλησης, συμπεριλαμβανομένης της απασχόλησης εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού και των ευπαθών ομάδων του πληθυσμού.

– Εισάγονται  κίνητρα για νέες κατηγορίες επενδύσεων, όπως η αγροδιατροφή, η τεχνητή νοημοσύνη, η διαχείριση απορριμμάτων, η ρομποτική, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, τα επιχειρηματικά πάρκα και τα IPCEI Projects (Σημαντικά Έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος – Important Projects of Common European Interest).

– «Εμβληματικές Επενδύσεις Εξαιρετικής Σημασίας». Προωθούν την πράσινη οικονομία, την καινοτομία, την τεχνολογία, την οικονομία χαμηλού ενεργειακού και περιβαλλοντικού αποτυπώματος, πχ ηλεκτροπαραγωγή από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, συστήματα παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου,εγκαταστάσεις θαλάσσιων, αιολικών ή πλωτών φωτοβολταϊκών πάρκων.

Δείτε εδώ το πλήρες κείμενο του Νόμου.