Μεταποίηση – Εφοδιαστική Αλυσίδα
- Επιχειρηματικά Εργαλεία
- /
- Αναπτυξιακός Νόμος 4887/22
ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ - ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΥΣΙΔΑ
Καθεστώς Ενίσχυσης του Αναπτυξιακού Νόμου
Υποβολή αιτήσεων υπαγωγής 1 Ιουλίου 2025 – 10 Οκτωβρίου 2025
Προκηρύχθηκε το καθεστώτος του Αναπτυξιακού Νόμου ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ – ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΥΣΙΔΑ. Σκοπός του καθεστώτος είναι η ενίσχυση των επενδυτικών σχεδίων που ανήκουν στον τομέα της μεταποίησης και των επενδυτικών σχεδίων στον κλάδο Εφοδιαστική Αλυσίδα, με αντικείμενο την τεχνολογική, παραγωγική, διοικητική και οργανωτική αναβάθμιση, καθώς και την καινοτόμο και εξωστρεφή ανάπτυξη και μεγέθυνση, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικής θέσης των επιχειρήσεων στην εγχώρια και διεθνή αγορά.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του παρόντος καθεστώτος για το έτος 2025 ανέρχεται σε 150.000.000 ευρώ, εκ των οποίων 75.000.000 ευρώ αφορούν το είδος ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής.
Τα λοιπά 75.000.000 ευρώ αφορούν τα είδη ενίσχυσης της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης και προέρχονται από τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης
μεταποιηση εφοδιαστικη αλυσιδα αναπτυξιακοσ
Τα επενδυτικά σχέδια για τις ενισχύσεις περιφερειακού χαρακτήρα, πρέπει να έχουν ολοκληρωμένο χαρακτήρα αρχικής επένδυσης και ειδικότερα να πληρούν μια από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) επένδυση σε ενσώματα και άυλα στοιχεία ενεργητικού σχετικά με ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα:
— τη δημιουργία νέας εγκατάστασης·
— την επέκταση της παραγωγικής ικανότητας υφιστάμενης εγκατάστασης·
— τη διαφοροποίηση της παραγωγής υφιστάμενης εγκατάστασης σε προϊόντα ή υπηρεσίες που δεν παρήγαγε προηγουμένως η εγκατάσταση· ή
— τη θεμελιώδη αλλαγή στη συνολική παραγωγική διαδικασία των προϊόντων ή στη συνολική παροχή των υπηρεσιών που αφορά η επένδυση στην εγκατάσταση·
β) απόκτηση στοιχείων ενεργητικού που ανήκουν σε εγκατάσταση που έχει κλείσει ή θα είχε κλείσει εάν δεν είχε αγοραστεί. Η απλή εξαγορά των μετοχών μιας επιχείρησης δεν χαρακτηρίζεται αρχική επένδυση.
Συνεπώς, η επένδυση αντικατάστασης δεν συνιστά αρχική επένδυση
Όσον αφορά τις ενισχύσεις που χορηγούνται σε μεγάλες επιχειρήσεις για την υλοποίηση θεμελιώδους αλλαγής στην παραγωγική διαδικασία, οι επιλέξιμες δαπάνες υπερβαίνουν τις αποσβέσεις των στοιχείων ενεργητικού που συνδέονται με την προς εκσυγχρονισμό δραστηριότητα κατά τα τρία προηγούμενα οικονομικά έτη. Όσον αφορά τις ενισχύσεις που χορηγούνται σε μεγάλες επιχειρήσεις ή ΜΜΕ για διαφοροποίηση υφιστάμενης επιχειρηματικής εγκατάστασης, οι επιλέξιμες δαπάνες υπερβαίνουν κατά τουλάχιστον 200% τη λογιστική αξία των στοιχείων ενεργητικού που επαναχρησιμοποιούνται, όπως έχει καταγραφεί στο οικονομικό έτος που προηγείται της έναρξης των εργασιών.
Στο παρόν καθεστώς υπάγονται επενδυτικά σχέδια, τα οποία εμπίπτουν στον τομέα της μεταποίησης, (πλην της μεταποίησης των γεωργικών προϊόντων), και της εφοδιαστικής αλυσίδας και περιλαμβάνονται στους επιλέξιμους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ).
Για τα ενιαία επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται στο παρόν καθεστώς και αφορούν την καλλιέργεια και τη μεταποίηση γεωργικών προϊόντων, χωρίς από την επέμβαση να προκύπτει γεωργικό προϊόν, ενισχύεται μόνο το τμήμα που αφορά τη μεταποιητική δραστηριότητα.
Για τα επενδυτικά σχέδια των υπηρεσιών μεταφοράς με διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού προς τρίτους (logistics – ΚΑΔ 52.29.19.03) η παροχή υπηρεσίας σε εταιρείες του ίδιου ομίλου δύναται να ανέρχεται μέχρι ποσοστού 30% των συνολικά παρεχόμενων υπηρεσιών. Για τα ίδια επενδυτικά σχέδια ο τόπος εγκατάστασής τους θα πρέπει να είναι διακριτός από εγκαταστάσεις άλλων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της εταιρείας ή των εταιρειών του Ομίλου. Για την ίδρυση, επέκταση ή εκσυγχρονισμό μονάδων παροχής υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας απαραίτητη προϋπόθεση, εφόσον δεν υφίστανται, είναι η υλοποίηση επενδυτικών έργων εγκατάστασης και θέσης σε λειτουργία ολοκληρωμένων συστημάτων πληροφορικής και επικοινωνιών – τηλεματικής, για την υποστήριξη των αποθηκεύσεων, των φορτοεκφορτώσεων και της εν γένει διαχείρισης των υλικών – εμπορευμάτων.
Στο παρόν καθεστώς δύναται να υπάγονται και επενδυτικά σχέδια για ενισχύσεις προς ΜΜΕ σύμφωνα με το άρθρο 17 του Γ.Α.Κ. και την παρ. 7 του άρθρου 30 του ν. 4887/2022, όπως προστέθηκε με το άρθρο 71 του ν. 4949/2022 για τις μη επιλέξιμες για περιφερειακή ενίσχυση περιοχές (Βόρειος, Κεντρικός και Νότιος Τομέας Αθηνών). Τα επενδυτικά σχέδια πρέπει να έχουν ολοκληρωμένο χαρακτήρα αρχικής επένδυσης, επιπλέον δε, εφαρμόζονται αναλογικά οι Επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών και μη ενισχύσεων, οι μη επιλέξιμες δαπάνες τα Είδη Ενισχύσεων και τα Ανώτατα ποσά χορηγούμενων ενισχύσεων.
Η ένταση ενίσχυσης δεν υπερβαίνει:
α) το 20 % των επιλέξιμων δαπανών στην περίπτωση μικρών επιχειρήσεων·
β) το 10 % των επιλέξιμων δαπανών στην περίπτωση επιχειρήσεων μεσαίου μεγέθους
• 08.12.21.01 Παραγωγή μαζών κεραμικής από καολίνη και καολινικές αργίλους
• 08.12.22.01 Παραγωγή μαζών κεραμικής από άλλες ύλες
• 10 Βιομηχανία Τροφίμων (επιλεγμένοι ΚΑΔ)
• 11 Ποτοποιία (επιλεγμένοι ΚΑΔ)
• 12 Παραγωγή προϊόντων καπνού
• 13 Παραγωγή κλωστοϋφαντουργικών υλών
• 14 Κατασκευή ειδών ένδυσης
• 15 Βιομηχανία δέρματος και δερμάτινων ειδών
• 16 Βιομηχανία ξύλου και κατασκευή προϊόντων από ξύλο και φελλό, εκτός από έπιπλα – κατασκευή ειδών καλαθοποιίας και σπαρτοπλεκτικής
• 17 Χαρτοποιία και κατασκευή χάρτινων προϊόντων
• 18 Εκτυπώσεις και αναπαραγωγή προεγγεγραμμένων μέσων
• 19.2 Παραγωγή προϊόντων διύλισης πετρελαίου
• 20 Παραγωγή χημικών ουσιών και προϊόντων
• 21 Παραγωγή βασικών φαρμακευτικών προϊόντων και φαρμακευτικών σκευασμάτων
• 22Κατασκευή προϊόντων από ελαστικό (καουτσούκ) και πλαστικές ύλες
• 23 Παραγωγή άλλων μη μεταλλικών ορυκτών προϊόντων
• 24 Παραγωγή βασικών μετάλλων
• 25 Κατασκευή μεταλλικών προϊόντων, με εξαίρεση τα μηχανήματα και τα είδηεξοπλισμού
• 26 Κατασκευή ηλεκτρονικών υπολογιστών, ηλεκτρονικών και οπτικών προϊόντων
• 27 Κατασκευή ηλεκτρολογικού εξοπλισμού
• 28 Κατασκευή μηχανημάτων και ειδών εξοπλισμού π.δ.κ.α.
• 29 Κατασκευή μηχανοκίνητων οχημάτων, ρυμουλκούμενων και ημιρυμουλκούμενων οχημάτων
• 30 Κατασκευή λοιπού εξοπλισμού μεταφορών
• 31 Κατασκευή επίπλων
• 32 Άλλες μεταποιητικές δραστηριότητες
• 33 Επισκευή μεταλλικών προϊόντων, μηχανημάτων και ειδών εξοπλισμού
• 35.30.21.01 Παραγωγή παγακιών βρώσιμων, σε κύβους ή νιφάδες
• 52.29.19.03 Υπηρεσίες μεταφοράς με διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού (logistics)
Δικαιούχοι των ενισχύσεων του καθεστώτος Μεταποίηση Εφοδιαστική Αλυσίδα, είναι οι φορείς επενδύσεων που είναι εγκατεστημένοι ή έχουν υποκατάστημα στην Ελληνική Επικράτεια κατά τη χρονική στιγμή έναρξης εργασιών του επενδυτικού σχεδίου και έχουν μία από τις ακόλουθες μορφές:
α. Εμπορική εταιρεία,
β. Συνεταιρισμός,
γ. Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.), Αγροτικοί Συνεταιρισμοί (ΑΣ), Ομάδες Παραγωγών (Ομ.Π.) Οργανώσεις Παραγωγών (Ο.Π.), Αστικοί Συνεταιρισμοί, Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (Α.Ε.Σ.),
δ. υπό συγχώνευση εταιρείες, με την υποχρέωση να έχουν ολοκληρώσει τις διαδικασίες δημοσιότητας πριν από την έναρξη εργασιών του επενδυτικού σχεδίου,
ε. κοινοπραξίες που ασκούν εμπορική δραστηριότητα,
στ. δημόσιες και δημοτικές επιχειρήσεις και θυγατρικές τους, εφόσον:
στα. δεν τους έχει ανατεθεί η εξυπηρέτηση δημόσιου σκοπού,
στβ. δεν έχει ανατεθεί από το κράτος αποκλειστικά σε αυτούς η προσφορά υπηρεσιών,
στγ. δεν επιχορηγείται η λειτουργία τους με δημόσιους πόρους για το διάστημα τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων του άρθρου 25.
μεταποιηση εφοδιαστικη αλυσιδα προκηρυξη
Στα επενδυτικά σχέδια τα οποία υπάγονται στο καθεστώς Μεταποίηση Εφοδιαστική Αλυσίδα, παρέχονται τα ακόλουθα είδη ενισχύσεων:
α. Φορολογική απαλλαγή, η οποία συνίσταται στην απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιούμενων προ φόρου κερδών, τα οποία προκύπτουν με βάση την οικεία φορολογική νομοθεσία, από το σύνολο των δραστηριοτήτων της επιχείρησης, αφαιρουμένου του φόρου του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας που αναλογεί στα κέρδη που διανέμονται ή αναλαμβάνονται από τους εταίρους. Το ποσό της φορολογικής απαλλαγής υπολογίζεται ως ποσοστό επί της αξίας των ενισχυόμενων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου ή και της αξίας του καινούριου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού, ο οποίος αποκτάται με χρηματοδοτική μίσθωση (leasing) και συνιστά ισόποσο αποθεματικό, το οποίο τηρείται σε διακριτό λογαριασμό στις οικονομικές τους καταστάσεις.
β. Επιχορήγηση, η οποία συνίσταται στη δωρεάν παροχή από το Δημόσιο χρηματικού ποσού, για την κάλυψη τμήματος των ενισχυόμενων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου και προσδιορίζεται ως ποσοστό αυτών.
γ. Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), η οποία συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο τμήματος των καταβαλλόμενων δόσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing), η οποία συνάπτεται για την απόκτηση καινούριου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού, προσδιορίζεται ως ποσοστό επί της αξίας απόκτησής τους και εμπεριέχεται στις καταβαλλόμενες δόσεις. Η επιδότηση της χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) δεν μπορεί να υπερβαίνει τα επτά (7) έτη, και η προθεσμία άρχεται από την ημερομηνία ολοκλήρωσης της επένδυσης.
δ. Επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης, η οποία συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο μέρους του μισθολογικού κόστους των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται και συνδέονται με το επενδυτικό σχέδιο και για τις οποίες δεν λαμβάνεται καμία άλλη κρατική ενίσχυση.
Για τις μεγάλες επιχειρήσεις, η ενίσχυση περιλαμβάνει τα ανωτέρω κίνητρα πλην της επιχορήγησης
Οι φορείς των επενδυτικών σχεδίων που είναι ΜμΕ, δύναται να δηλώσουν κατά την υποβολή της αίτησης τους, ότι επιθυμούν να λάβουν μακροπρόθεσμο δάνειο για την υλοποίηση της επένδυσης με την Εγγύηση της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας Α.Ε από το Ταμείο Εγγυοδοσίας (Development Law Guarantee Fund (DeLFI GF)) ή εναλλακτικά από άλλο ενισχυόμενο χρηματοδοτικό εργαλείο της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας. Σημειώνεται ότι τα ανωτέρω δάνεια περιέχουν ενίσχυση (Ακαθάριστο Ισοδύναμο επιχορήγησης (ΑΙΕ)) η οποία προστίθεται στην ενίσχυση που λαμβάνει η επένδυση. Το δάνειο αυτό δεν δύναται να αθροιστεί στο 25% των απαιτούμενων κεφαλαίων ιδιωτικής συμμετοχής τα οποία δεν πρέπει να ενέχουν στοιχεία κρατικής στήριξης.
Το ποσό των ενισχύσεων που χορηγείται σε κάθε επενδυτικό σχέδιο του παρόντος καθεστώτος δεν υπερβαίνει το όριο των 20.000.000 ευρώ.
Το ελάχιστο ύψος επιλέξιμου κόστους του επενδυτικού σχεδίου, το οποίο προσδιορίζεται με βάση το μέγεθος του φορέα, ανέρχεται στο:
Κατηγορία Επιχείρησης | Ποσό Χρηματοδότησης (€) |
Μεγάλες Επιχειρήσεις | 1.000.000 |
Μεσαίες Επιχειρήσεις | 500.000 |
Μικρές Επιχειρήσεις | 250.000 |
Πολύ Μικρές Επιχειρήσεις | 100.000 |
Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.), Αγροτικοί Συνεταιρισμοί (ΑΣ), Αστικοί Συνεταιρισμοί, Ομάδες Παραγωγών (Ομ.Π), Οργανώσεις Παραγωγών (Ο.Π) και Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ) | 50.000 |
ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ
Τα ποσοστά ενισχύσεων για τις επιλέξιμες δαπάνες των αρχικών επενδύσεων χορηγούνται με βάση τα ανώτατα όρια εντάσεων του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων ως εξής:
α. Για τις πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, τα ποσοστά ενισχύσεων για όλα τα είδη κινήτρων, πλην της επιχορήγησης, χορηγούνται έως το ανώτατο ποσοστό του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων. Το κίνητρο της επιχορήγησης χορηγείται έως το 80% του ανώτατου ορίου του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων.
β. Για τις μεγάλες επιχειρήσεις η ενίσχυση περιλαμβάνει όλα τα ανωτέρω κίνητρα πλην της επιχορήγησης. Για τις μεγάλες επιχειρήσεις τα κίνητρα χορηγούνται έως το 80% του ανώτατου ορίου του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων
Μέγεθος Φορέα | Φορολογική Απαλλαγή | Επιχορήγηση | Χρηματοδοτική Μίσθωση | Κόστος Δημιουργούμενης Απασχόλησης |
Μικρή | 100% | 80% | 100% | 100% |
100% του ΧΠΕ στις ειδικές κατηγορίες* | ||||
Μεσαία | 100% | 80% | 100% | 100% |
100% του ΧΠΕ στις ειδικές κατηγορίες* | ||||
Μεγάλη | 80% | – | 80% | 80% |
100% του ΧΠΕ στις ειδικές κατηγορίες* | – | 100% του ΧΠΕ στις ειδικές κατηγορίες* | 100% του ΧΠΕ στις ειδικές κατηγορίες* |
* Τα κίνητρα χορηγούνται στο 100% του ΧΠΕ, για τα επενδυτικά σχέδια που:
α. Υλοποιούνται στις ακόλουθες περιοχές:
αα. Ορεινές περιοχές, σύμφωνα με την κατηγοριοποίηση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛ.ΣΤΑΤ.), εκτός των δημοτικών ενοτήτων που συνιστούν μέρος του πολεοδομικού συγκροτήματος της Αθήνας,
αβ. περιοχές που βρίσκονται σε απόσταση έως τριάντα (30) χιλιομέτρων από τα σύνορα.
αγ. νησιά με πληθυσμό μικρότερο των τριών χιλιάδων εκατό (3.100) κατοίκων, και
αδ. που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, σύµ-φωνα µε απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατι-κής Αρωγής.
β. Αφορούν σε επαναλειτουργία βιομηχανικών μονάδων (επιχειρηματικών εγκαταστάσεων), που έχουν παύσει τη λειτουργία τους. Η αξία του πάγιου εξοπλισμού της βιομηχανικής μονάδας, η οποία πρόκειται να επαναλειτουργήσει, πρέπει να καλύπτει ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) τουλάχιστον του ενισχυόμενου κόστους του επενδυτικού σχεδίου.
Ελλάδα – Περιφέρειες NUTS | Ποσοστά Ενίσχυσης | ||
Μεγάλες επιχειρήσεις | Μεσαίες επιχειρήσεις | Μικρές & πολύ μικρές επιχειρήσεις | |
EL41 Βόρειο Αιγαίο / Voreio Aigaio | 60% | 70% | 75% |
EL42 Νότιο Αιγαίο / Notio Aigaio | 50% | 60% | 70% |
EL43 Κρήτη / Kriti | 60% | 70% | 75% |
EL51Aνατολική Μακεδονία, Θράκη/ Anatoliki Makedonia, Thraki | 50% | 60% | 70% |
EL52 Κεντρική Μακεδονία / Kentriki Makedonia | 50% | 60% | 70% |
EL53 Δυτική Μακεδονία / Dytiki Makedonia | 60% | 70% | 75% |
EL54 Ήπειρος / Ipeiros | 50% | 60% | 70% |
EL61 Θεσσαλία / Thessalia | 50% | 60% | 70% |
EL62 Ιόνια Νησιά / Ionia Nisia | 40% | 50% | 60% |
EL63 Δυτική Ελλάδα / Dytiki Elláda | 50% | 60% | 70% |
EL64 Στερεά Ελλάδα / Sterea Elláda | 40% | 50% | 60% |
EL30 Αττικής/Δυτικός Τομέας / Dutikos Tomeas/Δήμος Αγίας Βαρβάρας, Δήμος Αγίων Αναργύρων-Καματερού, Δήμος Αιγάλεω, Δήμος Ιλίου, Δήμος Περιστερίου, Δήμος Πετρούπολης, Δήμος Χαϊδαρίου | 15% | 25% | 35% |
* EL30 Αττικής/Ανατολική-Δυτική Αττική/Πειραιάς/Νήσοι / Anatoliki-Dutiki Attiki / Peiraias / Islands | 25% | 35% | 45% |
EL65 Πελοπόννησος / Peloponnisos | 40% | 50% | 60% |
Δήμοι Μεγαλόπολης, Τρίπολης, Γορτυνίας, Οιχαλίας | 50% | 60% | 70% |
α. Επενδυτικές δαπάνες σε ενσώματα στοιχεία ενεργητικού και συγκεκριμένα δαπάνες για:
• Την κατασκευή, επέκταση, εκσυγχρονισμό κτιριακών εγκαταστάσεων, ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων των κτιρίων, κατασκευές για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία, καθώς και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου. Οι δαπάνες αυτές αθροιστικά δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 45% του συνόλου των ενισχυόμενων δαπανών περιφερειακού χαρακτήρα. Ο ως άνω συντελεστής διαμορφώνεται στο εβδομήντα τοις εκατό (70%) για τα επενδυτικά σχέδια των Υπηρεσιών μεταφοράς με διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού προς τρίτους (Logistics 3pl).
• Την αγορά του συνόλου ή και μέρους των υφιστάμενων παγίων στοιχείων ενεργητικού, όπως κτίρια, μηχανήματα και λοιπός εξοπλισμός, επιχειρηματικής εγκατάστασης, (υπό προϋποθέσεις)
• Την αγορά και εγκατάσταση καινούργιων σύγχρονων μηχανημάτων και λοιπού εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένων των τεχνικών εγκαταστάσεων και των μεταφορικών μέσων που κινούνται εντός του χώρου της εντασσόμενης μονάδας.
• Τα μισθώματα της χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) καινούργιων σύγχρονων μηχανημάτων και λοιπού εξοπλισμού
• Τον εκσυγχρονισμό ειδικών εγκαταστάσεων (που δεν αφορούν σε κτίρια) και μηχανολογικών εγκαταστάσεων.
β. Επενδυτικές δαπάνες σε άυλα στοιχεία ενεργητικού, και συγκεκριμένα δαπάνες για:
• Τη μεταφορά τεχνολογίας, μέσω της αγοράς δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, αδειών εκμετάλλευσης, ευρεσιτεχνιών, τεχνογνωσίας και μη κατοχυρωμένων τεχνικών γνώσεων,
• Συστήματα διασφάλισης και ελέγχου ποιότητας, πιστοποιήσεων, προμήθειας και εγκατάστασης λογισμικού και συστημάτων οργάνωσης της επιχείρησης. Για τις μεγάλες επιχειρήσεις, οι ενισχυόμενες δαπάνες για άυλα στοιχεία ενεργητικού δεν μπορούν να υπερβούν το πενήντα τοις εκατό (30%) του συνόλου των ενισχυόμενων δαπανών περιφερειακών ενισχύσεων, ενώ για τις ΜμΕ το ανώτατο ποσοστό διαμορφώνεται στο πενήντα τοις εκατό (50%).
γ. Το μισθολογικό κόστος των νέων θέσεων εργασίας, που δημιουργούνται ως αποτέλεσμα της πραγματοποίησης του επενδυτικού σχεδίου υπολογίζεται για δύο (2) έτη από τη δημιουργία κάθε θέσης. Το ως άνω μισθολογικό κόστος αποτελεί επιλέξιμη δαπάνη μόνο αυτοτελώς και όχι σε συνδυασμό
μεταποίηση εφοδιαστική αλυσίδα
Επιπλέον και συμπληρωματικά προς τις περιφερειακές ενισχύσεις , τα υπαγόμενα επιχειρηματικά σχέδια δύνανται να ενισχυθούν και για τις ακόλουθες κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών εκτός περιφερειακών ενισχύσεων.
α. τις δαπάνες για συµβουλευτικές υπηρεσίες προς ΜµΕ
β. τις δαπάνες για µέτρα ενεργειακής απόδοσης, εκτός από µέτρα ενεργειακής απόδοσης σε κτίρια,
γ. τις δαπάνες για εγκατάσταση αποδοτικών συστηµάτων τηλεθέρµανσης και/ή τηλεψύξης
δ. τις δαπάνες για την εξυγίανση περιβαλλοντικής ζηµίας, την αποκατάσταση φυσικών οικοτόπων και οικοσυστηµάτων, την προστασία ή επαναφορά της βιοποικιλότητας ή την εφαρµογή λύσεων που βασίζονται στη φύση για την προσαρµογή στην κλιµατική αλλαγή και τον µετριασµό της,
ε. τις δαπάνες για την αποδοτική χρήση των πόρων και για τη στήριξη της µετάβασης προς µια κυκλική οικονοµία
στ. τις δαπάνες για επαγγελµατική κατάρτιση
ζ. τις δαπάνες για συµµετοχή ΜµΕ σε εµπορικές εκθέσεις
η. τις δαπάνες για πρόσληψη εργαζοµένων σε µειονεκτική θέση και εργαζοµένων µε αναπηρία
θ. τις επενδυτικές ενισχύσεις προς ΜΜΕ (άρθρο 17 ΓΑΚ) η ένταση της ενίσχυσης ορίζεται στο 20% των επιλέξιμων δαπανών στην περίπτωση των μικρών επιχειρήσεων και στο 10% των επιλέξιμων δαπανών στην περίπτωση των επιχειρήσεων μεσαίου μεγέθους και έως του ποσού των 7.500.000 ευρώ.
Το συνολικό ποσό ενίσχυσης ανά επενδυτικό σχέδιο που αφορά τις επιλέξιμες δαπάνες εκτός περιφερειακών ενισχύσεων δεν μπορεί να υπερβεί το 1.000.000 ευρώ και έως το 10% του συνολικού ποσού ενίσχυσης για τις επιλέξιμες δαπάνες περιφερειακών ενισχύσεων