Μενού

Επικοινωνία

Μενού

Επικοινωνία

ΕΣΠΑ 2021-2027

Η δράση «Μετάβαση στην καινοτομική, εξωστρεφή και έξυπνη εξειδίκευση» στοχεύει στην στήριξη υφιστάμενων, πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, για την ανάπτυξη και διάχυση νέων τεχνολογιών, τον τεχνολογικό τους μετασχηματισμό, την μεγέθυνση (scale up), την εξωστρέφεια (έμφαση τόσο στις παγκόσμιες αλυσίδες αξίες – GVC, όσο και στην προώθηση προϊόντων υψηλής τεχνολογικής αξίας) και την προώθηση της διττής μετάβασης, δηλαδή του ψηφιακού μετασχηματισμού και της κυκλικής οικονομίας.

Κάθε επενδυτικό σχέδιο, για να είναι επιλέξιμο, θα πρέπει τεκμηριωμένα να συνδέεται με μια Περιφερειακή Απόληξη των τομέων προτεραιότητας της Εθνικής Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης (S3) και οι δαπάνες που θα περιληφθούν σε αυτό να εξυπηρετούν τις παρακάτω περιοχές παρέμβασης της κάθε απόληξης (η συνθήκη αυτή αποτελεί βασική προϋπόθεση ένταξης μιας πράξης στη Δράση, συνεπώς απαιτείται, κατά την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης, αναλυτική και ρεαλιστική τεκμηρίωση σύνδεσης του επενδυτικού σχεδίου και των προτεινόμενων δαπανών με τις περιοχές παρέμβασης της Περιφερειακής Απόληξης που αυτές τελικά θα εξυπηρετήσουν, καθώς και με τον ΚΑΔ επένδυσης):

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΑΠΟΛΗΞΕΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

  1. Αγροδιατροφική Αλυσίδα: Μεταποίηση προϊόντων φυτικής & ζωικής παραγωγής, Κρασί, Μακεδονική/τοπική κουζίνα
  2. Βιοεπιστήμες, Υγεία, Φάρμακα: Ευεξία, προσβασιμότητα, αποκατάσταση & ένταξη με έμφαση στην τρίτη ηλικία και τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, Παραφαρμακευτικά & cosmetics με έμφαση στη χρήση τοπικών προϊόντων
  3. Ψηφιακές Τεχνολογίες: Ψηφιακός μετασχηματισμός της βιομηχανίας
  4. Αειφόρος Ενέργεια: Εναλλακτικά καύσιμα & βιοκαύσιμα, γεωθερμία
  5. Περιβάλλον & Κυκλική Οικονομία: Κλωστοϋφαντουργία και ένδυση, Τρόφιμα, Υλικά, Πράσινος Τουρισμός
  6. Μεταφορές & Εφοδιαστική Αλυσίδα: Κλωστοϋφαντουργία και ένδυση, Τρόφιμα, Υλικά, Βιώσιμη κινητικότητα
  7. Υλικά, Κατασκευές & Βιομηχανία: Κλωστοϋφαντουργία και Ένδυση, Δομικά υλικά
  8. Τουρισμός, Πολιτισμός & Δημιουργικές Βιομηχανίες: Κινηματογραφική αγορά, Τέχνες & οπτικοακουστικά μέσα, Τουρισμός υγείας, τρίτης ηλικίας και ευπαθών ομάδων, Πολιτισμός για ευπαθείς ομάδες και άτομα τρίτης ηλικίας

Στη Δράση μπορούν να υποβάλλουν αίτηση χρηματοδότησης οι Υφιστάμενες μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που έχουν κλείσει 2 τουλάχιστον διαχειριστικές χρήσεις.

  • Ο ελάχιστος και μέγιστος συνολικός ενισχυόμενος προϋπολογισμός (Π/Υ) της αίτησης χρηματοδότησης ορίζεται από €60.000 έως και €400.000 και η επιδότηση ορίζεται στο 45%
  • Η μέγιστη διάρκεια ολοκλήρωσης φυσικού και οικονομικού αντικειμένου ορίζεται σε 24 μήνες από την ημερομηνία έγκρισης της αίτησης χρηματοδότησης.

Η ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων χρηματοδότησης ξεκινά στις 22/01/2024 και θα διαρκέσει έως και τις 22/05/2024

Δείτε περισσότερα εδώ

ΕΣΠΑ 2021-2027, Οικονομία - Επιχειρήσεις

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε σήμερα δύο κανονισμούς που τροποποιούν τους γενικούς κανόνες για μικρά ποσά ενισχύσεων (κανονισμός de minimis) και για μικρά ποσά ενισχύσεων για υπηρεσίες γενικού οικονομικού συμφέροντος, όπως οι δημόσιες μεταφορές και η υγειονομική περίθαλψη (κανονισμός SGEI de minimis).

Οι αναθεωρημένοι κανονισμοί, οι οποίοι εξαιρούν τα μικρά ποσά ενισχύσεων από τον έλεγχο των κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ, καθώς θεωρείται ότι δεν έχουν αντίκτυπο στον ανταγωνισμό και το εμπόριο στην ενιαία αγορά, θα τεθούν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2024 και θα ισχύουν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2030.

Κανονισμός de minimis

Αύξηση του ανώτατου ορίου ανά εταιρεία από 200.000 € (ισχύει από το 2008) σε 300.000 € σε τρία χρόνια, προκειμένου να ληφθεί υπόψη ο πληθωρισμός.

Θέσπιση υποχρέωσης για τα κράτη μέλη να καταχωρούν τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας σε κεντρικό μητρώο που έχει συσταθεί σε εθνικό ή επίπεδο ΕΕ από την 1η Ιανουαρίου 2026, μειώνοντας έτσι τις υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων για τις εταιρείες.

Εισαγωγή ασφαλών λιμανιών για ενδιάμεσους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς για την περαιτέρω διευκόλυνση της βοήθειας με τη μορφή δανείων και εγγυήσεων, χωρίς πλέον να απαιτείται πλήρης μετακύλιση των πλεονεκτημάτων από τους ενδιάμεσους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς στους τελικούς δικαιούχους.

Κανονισμός SGEI de minimis

Οι τροπολογίες που εγκρίθηκαν σήμερα περιλαμβάνουν τις ακόλουθες βασικές αλλαγές:

Αύξηση του ανώτατου ορίου ανά εταιρεία από 500.000 € (ισχύει από το 2012) σε 750.000 € σε τρία χρόνια, για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού.

Θέσπιση υποχρέωσης για τα κράτη μέλη να καταχωρούν τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας σε κεντρικό μητρώο που έχει συσταθεί σε εθνικό ή επίπεδο ΕΕ από την 1η Ιανουαρίου 2026, μειώνοντας έτσι τις υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων για τις εταιρείες.

Ανακοίνωση Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας

Η Επιτροπή αξιολόγησε θετικά το τροποποιημένο σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ελλάδας, το οποίο περιλαμβάνει κεφάλαιο για το REPowerEU. Το ύψος του σχεδίου ανέρχεται πλέον σε 35,95 δισ. ευρώ, με 18,22 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (ΜΑΑ) και 17,73 δισ. ευρώ σε δάνεια του ΜΑΑ. Το σχέδιο καλύπτει 76 μεταρρυθμίσεις και 103 επενδύσεις.

Το κεφάλαιο για το REPowerEU αποτελείται από επτά νέες μεταρρυθμίσεις και τέσσερις επενδύσεις, συμπεριλαμβανομένης της κλιμάκωσης μιας υφιστάμενης επένδυσης. Τα μέτρα αυτά θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να υλοποιήσει τον στόχο του σχεδίου REPowerEU να καταστεί η Ευρώπη ανεξάρτητη από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα πολύ πριν από το 2030. Τα μέτρα του REPowerEU επικεντρώνονται στη διευκόλυνση της ανάπτυξης περισσότερων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων του υδρογόνου και της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας, και στη διευκόλυνση της ταχείας ενσωμάτωσης της ανανεώσιμης ενέργειας στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας.

Επιπλέον, η Ελλάδα πρότεινε διάφορες αλλαγές στο αρχικό της σχέδιο. Ειδικότερα, το τροποποιημένο σχέδιο περιλαμβάνει τέσσερις νέες ή ενισχυμένες μεταρρυθμίσεις στους τομείς της πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης, της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας και του χρηματοπιστωτικού τομέα. Το τροποποιημένο σχέδιο περιλαμβάνει επίσης τέσσερις νέες επενδύσεις, τρεις εκ των οποίων υποστηρίζονται από την ανάγκη συνεκτίμησης των ζημιών που προκλήθηκαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές και πλημμύρες που έπληξαν την Ελλάδα τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο του 2023.

Ειδικότερα, η Ελλάδα αποφάσισε να ανακατανείμει κονδύλια για τη χρηματοδότηση δύο επενδύσεων στην αντιπλημμυρική προστασία και την καταπολέμηση της διάβρωσης στις περιοχές του Έβρου και της Ροδόπης που επλήγησαν από δασικές πυρκαγιές. Μια άλλη επένδυση αποσκοπεί στην αποκατάσταση των σιδηροδρομικών και οδικών δικτύων που υπέστησαν ζημιές κατά τις καταστροφικές πλημμύρες στην περιοχή της Θεσσαλίας τον περασμένο Σεπτέμβριο. Το αναθεωρημένο σχέδιο περιλαμβάνει επίσης επένδυση στην αντισεισμική πρόληψη για την αύξηση της ανθεκτικότητας των υποδομών σε φυσικές καταστροφές. Τα μέτρα αυτά προορίζονται να συμβάλουν στην αντιμετώπιση των προκλήσεων της κλιματικής αλλαγής και να συμπληρώσουν τα μέτρα πολιτικής προστασίας που περιλαμβάνονταν ήδη στο αρχικό σχέδιο.

Πρόσθετη ώθηση για την πράσινη μετάβαση της Ελλάδας

Το τροποποιημένο σχέδιο διατηρεί πολύ ισχυρή εστίαση στην πράσινη μετάβαση, αφού κατανέμει το 38,1 % των διαθέσιμων κονδυλίων (ποσοστό αυξημένο σε σχέση με το 37,5 % του αρχικού σχεδίου) σε μέτρα στήριξης των κλιματικών στόχων.

Ειδικότερα, οι μεταρρυθμίσεις και οι επενδύσεις που προστέθηκαν ή κλιμακώθηκαν πρόσφατα και περιλαμβάνονται στο κεφάλαιο για το REPowerEU συμβάλλουν σημαντικά στην πράσινη μετάβαση. Συνολικά, ενισχύουν τη φιλοδοξία για απανθρακοποίηση της οικονομίας μέσω της αύξησης της ενεργειακής απόδοσης και της δυναμικότητας παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Οι μεταρρυθμίσεις αποσκοπούν στη διευκόλυνση της παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου και βιομεθανίου, στη βελτιστοποίηση της χρήσης χερσαίων και θαλάσσιων εκτάσεων για την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, στην προώθηση της κοινοχρησίας ενέργειας και στην αύξηση της ιδιοκατανάλωσης, καθώς και στη θέσπιση νέων χρηματοδοτικών μέσων που δεν βασίζονται σε επιχορηγήσεις για την περαιτέρω στήριξη των επενδύσεων ενεργειακής απόδοσης. Επιπλέον, σημαντικές επενδύσεις αποσκοπούν στη στήριξη μέτρων ενεργειακής απόδοσης, συμπεριλαμβανομένων της εγκατάστασης ηλιακών θερμοσιφώνων και των ανακαινίσεων, και στην προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για ιδιοκατανάλωση. Άλλες επενδύσεις περιλαμβάνουν την κλιμάκωση υφιστάμενου μέτρου για την αύξηση της δυναμικότητας αποθήκευσης ενέργειας, πιλοτικά έργα για την παραγωγή βιομεθανίου και ανανεώσιμου υδρογόνου και τη στήριξη υποδομών δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα. Επιπλέον, όσον αφορά τα πρόσθετα δάνεια που ζήτησε η Ελλάδα, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα δεσμεύονται να επενδύσουν τουλάχιστον το 38,5 % των κονδυλίων για τη στήριξη της κλιματικής μετάβασης.

Ενίσχυση της ψηφιακής ετοιμότητας και της κοινωνικής ανθεκτικότητας της Ελλάδας

Το τροποποιημένο σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ελλάδας εξακολουθεί να συμβάλλει σημαντικά στην ψηφιακή μετάβαση στους τομείς της συνδεσιμότητας, των ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών, του ανθρώπινου κεφαλαίου και των ψηφιακών δεξιοτήτων, της ψηφιοποίησης των επιχειρήσεων και της υιοθέτησης προηγμένων ψηφιακών τεχνολογιών. Ενώ το μερίδιο των ψηφιακών δαπανών του τροποποιημένου σχεδίου μειώθηκε σε σχετικούς όρους (από 23,3 % σε 22,1 %), η συμβολή στην ψηφιακή μετάβαση σε απόλυτους όρους αυξάνεται σε σύγκριση με το αρχικό σχέδιο που εγκρίθηκε τον Ιούλιο του 2021.

Ειδικότερα, μέρος των πρόσθετων δανείων που ζητούνται από την Ελλάδα αναμένεται να χρησιμοποιηθεί για ψηφιακές επενδύσεις σε ευρυζωνικά δίκτυα πολύ υψηλής χωρητικότητας, ψηφιοποίηση ΜΜΕ και μεγάλων επιχειρήσεων, ανάπτυξη και εγκατάσταση τεχνολογιών κυβερνοασφάλειας, προηγμένων ψηφιακών τεχνολογιών και άλλων τύπων υποδομών τεχνολογιών των πληροφοριών και των επικοινωνιών (ΤΠΕ), υπό το πρίσμα της δέσμευσης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων να επενδύσουν τουλάχιστον το 20,8 % των κονδυλίων σε τέτοιες παρεμβάσεις.

Η κοινωνική διάσταση του τροποποιημένου σχεδίου παραμένει φιλόδοξη, με μια εμβληματική μεταρρύθμιση του συστήματος πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης, η οποία αναμένεται να αυξήσει την πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, να μειώσει τις ανισότητες και να προωθήσει την πρόληψη των ασθενειών. Οι πρόσθετες επενδύσεις σε υποδομές πυροπροστασίας, αντιπλημμυρικής προστασίας και καταπολέμησης της διάβρωσης που συμπληρώνουν τα μέτρα πολιτικής προστασίας στο αρχικό σχέδιο, καθώς και τα νέα προγράμματα αναβάθμισης των δεξιοτήτων για την ένταξη των προσφύγων στην αγορά εργασίας αναμένεται επίσης να έχουν θετικό κοινωνικό αντίκτυπο.

Επιπλέον, μέσω των προγραμματισμένων επενδύσεων σε ενεργειακές ανακαινίσεις οικιστικών κτιρίων και σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που παράγονται από ενεργειακές κοινότητες, αναμένεται να ωφεληθούν πάνω από 60 000 ενεργειακά φτωχά νοικοκυριά, ενώ μέσω της επέκτασης των ικανοτήτων αποθήκευσης ενέργειας και της προκαταρκτικής επιθεώρησης της σεισμικής αντοχής των κτιρίων του δημόσιου τομέα, το σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ελλάδας συμβάλλει στην αντιμετώπιση των κοινωνικοοικονομικών προκλήσεων της χώρας και στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας της Ελλάδας.

Το Συμβούλιο διαθέτει πλέον, κατά γενικό κανόνα, τέσσερις εβδομάδες για να εγκρίνει την αξιολόγηση της Επιτροπής. Η έγκριση του Συμβουλίου θα επιτρέψει στην Ελλάδα να λάβει προχρηματοδότηση ύψους 158,7 εκατ. ευρώ από τα κονδύλια του REPowerEU.

Η Ελλάδα έχει λάβει μέχρι στιγμής 11,2 δισ. ευρώ από κονδύλια του ΜΑΑ: προχρηματοδότηση ύψους 4 δισ. ευρώ και εκταμίευση των πρώτων δύο πληρωμών ύψους 7,2 δισ. ευρώ.

Η Επιτροπή θα εγκρίνει περαιτέρω εκταμιεύσεις βάσει της ικανοποιητικής εκπλήρωσης των οροσήμων και των στόχων που περιγράφονται στο αναθεωρημένο σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ελλάδας, που θα αντικατοπτρίζουν την πρόοδο ως προς την υλοποίηση των επενδύσεων και των μεταρρυθμίσεων.

Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας

Από το Υπουργείο Τουρισμού δημοσιεύτηκαν 4 προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την υποβολή αιτήσεων ενίσχυσης της Δράσης «Τουριστική Ανάπτυξη» με κωδικό 16931 του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΕΣΑΑ), η οποία εντάσσεται στον Πυλώνα 4 «Ιδιωτικές Επενδύσεις και Μετασχηματισμός της Οικονομίας» και ειδικότερα στον Άξονα 4.6 του σχεδίου «Εκσυγχρονισμός και βελτίωση της ανθεκτικότητας κύριων κλάδων οικονομίας της χώρας».

Αναλυτικότερα:

1. Αναβάθμιση Τουριστικών Λιμένων


Το πρόγραμμα, συνολικού προϋπολογισμού 139.090.800 €, αφορά τη χρηματοδότηση επενδύσεων σε τουριστικούς λιμένες της χώρας οι οποίοι συνιστούν είτε αθλητική υποδομή, είτε πολυλειτουργική ψυχαγωγική υποδομή, με σκοπό τα εξής:

  • Αναβάθμιση της υποδομής των υφιστάμενων τουριστικών λιμένων για την κάλυψη των προηγμένων απαιτήσεων της αγοράς και τη συμμετοχή στη διεθνή ανταγωνιστικότητα του σχετικού τουριστικού προϊόντος καθώς και νέων τουριστικών λιμένων εφ΄ όσον πληρούν προδιαγραφές ωριμότητας οι οποίες εξειδικεύονται στον Οδηγό Εφαρμογής της παρούσας πρόσκλησης.
  • Εστίαση στην ενεργειακή/πράσινη αναβάθμιση των υποδομών, συμπεριλαμβανομένης της ενσωμάτωσης/χορήγησης πιστοποίησης πράσινων τουριστικών λιμένων βάσει διεθνών προτύπων.
  • Ψηφιοποίηση των εγκαταστάσεων/υπηρεσιών των τουριστικών λιμενικών
  • Κατασκευή/αναβάθμιση υφιστάμενων εγκαταστάσεων ώστε να είναι προσβάσιμες σε όλους τους επισκέπτες.

Το συνολικό ποσό των επενδυτικών σχεδίων μπορεί να κυμαίνεται από 500.000 € έως 10.000.000 € ανάλογα με την κατηγορία τουριστικού λιμένα (μαρίνα, καταφύγια και αγκυροβόλια).

Χρηματοδοτούνται δαπάνες για την κατασκευή, επέκταση και εκσυγχρονισμό κτιριακών εγκαταστάσεων, κτιριακές εγκαταστάσεις για την επίτευξη υψηλότερου συντελεστή ενεργειακής απόδοσης, δίκτυα ηλεκτροκίνησης οχημάτων, επενδύσεις σε ΑΠΕ, δράσεις εξοικονόμησης ύδατος, δράσεις ψηφιοποίησης, κλπ.

Η υποβολή των αιτήσεων ενίσχυσης πραγματοποιείται ηλεκτρονικά έως και 27/12/2023.

2. Βελτίωση και τροποποίηση της προσβασιμότητας στις ελληνικές παραλίες


Απευθύνεται σε: Φορείς (Υπουργεία, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ κ.α), Επιχειρήσεις
Απευθύνεται ειδικά σε: Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), ΟΤΑ α’ βαθμού (Δήμοι), Επιχειρήσεις (Α.Ε., Ο.Ε./Ε.Ε, Ι.Κ.Ε, ΕΠΕ)

Το πρόγραμμα στοχεύει στη βελτίωση και τροποποίηση της προσβασιμότητας στις ελληνικές παραλίες και των συναφών με αυτές εγκαταστάσεων, ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής και εύκολη πρόσβαση από όλους τους επισκέπτες στον προορισμό.

Επιλέξιμες προς ένταξη παραλίες, αποτελούν οι παραλίες που δεν έχουν ενισχυθεί από άλλο συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα. Παραλίες οι οποίες έχουν λάβει σχετική ενίσχυση από άλλο αντίστοιχο πρόγραμμα δεν δύναται να επιχορηγηθούν από το παρόν έργο για τις ίδιες δαπάνες.

Ο ανώτατος αιτούμενος επιλέξιμος προϋπολογισμός ανέρχεται σε εβδομήντα χιλιάδες ευρώ (70.000 €) ανά παραλία.

Επιλέξιμες κατηγορίες δαπανών είναι οι ακόλουθες:

  • Η κατασκευή μη μόνιμων ραμπών πρόσβασης στην παραλία για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία
  • Κτιριακές εγκαταστάσεις για την επίτευξη υψηλότερου συντελεστή ενεργειακής απόδοσης
  • Προμήθεια μη μόνιμων βοηθητικών εγκαταστάσεων όπως: λυόμενα αποδυτήρια, φορητοί χώροι υγιεινής , διάδρομοι αποτελούμενοι από τμήματα κατάλληλου μήκους για εύκολη μεταφορά και αποθήκευση την χειμερινή περίοδο
  • Χώροι σκίασης/προστασίας των λουόμενων
  • Προμήθεια πακέτου τηλεμετρίας και συσκευών συναγερμού
  • Ειδική σήμανση στις προσβάσιμες παραλίες κ.ά.

Σε κάθε περίπτωση, οι κατηγορίες δαπανών που αναφέρονται παραπάνω είναι ενδεικτικές και όχι περιοριστικές. Κάθε δικαιούχος οφείλει να μεριμνήσει για την εξασφάλιση της πρόσβασης από το οδικό δίκτυο σε κάθε σημείο παρέμβασης/παραλία που περιλαμβάνεται στην αίτηση χρηματοδότησής του.

Λήξη Υποβολής Αιτήσεων: 31/05/2024 Η περίοδος υποβολής των προτάσεων δύναται να λήξει σε χρόνο νωρίτερα της ανωτέρω προσδιοριζόμενης ημερομηνίας, σε περίπτωση εξάντλησης των διαθέσιμων πόρων. 

Δείτε περισσότερα εδώ.
 

3. Αναβάθμιση των εγκαταστάσεων χιονοδρομικών κέντρων


Το πρόγραμμα αφορά στη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων με στόχο την προώθηση του ορεινού τουρισμού στην Ελλάδα, παράλληλα με την επίτευξη περιβαλλοντικών στόχων και την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας.

Επιμέρους στόχοι του προγράμματος αποτελούν :

  • Η βελτίωση του τουριστικού προϊόντος προκειμένου να καταστεί η Ελλάδα ελκυστικός προορισμός για χειμερινές και ορεινές δραστηριότητες συγκλίνοντας προς άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς.
  • Η αναβάθμιση των υποδομών των υφισταμένων χιονοδρομικών κέντρων υψηλού επιπέδου που θα προσελκύουν περισσότερους επισκέπτες και θα συμβάλλουν στην αύξηση του τοπικού ΑΕΠ.
  • Η επίτευξη μεγαλύτερης χειμερινής τουριστικής περιόδου και πιο ελκυστικές ευκαιρίες για ορεινό τουρισμό που θα είναι επωφελής για ολόκληρη την περιοχή.
  • Η βιώσιμη τοπική ανάπτυξη και η αποδοτικότερη διαχείριση των φυσικών πόρων με σκοπό την λειτουργία των εγκαταστάσεων με μικρότερο αποτύπωμα ρύπων και λιγότερη κατανάλωση ενέργειας.

Ο ανώτατος προϋπολογισμός ανά επενδυτικό σχέδιο ορίζεται στα δέκα εκατομμύρια ευρώ (10.000.000,00 €).

Επιλέξιμες κατηγορίες δαπανών είναι οι ακόλουθες:

  • Η κατασκευή, η επέκταση, ο εκσυγχρονισμός κτιριακών εγκαταστάσεων και ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων των κτιρίων και οι κατασκευές για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία, καθώς και η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου στα οποία περιλαμβάνονται και οι δαπάνες έκδοσης οικοδομικής άδειας
  • Κτιριακές εγκαταστάσεις για την επίτευξη υψηλότερου συντελεστή ενεργειακής απόδοσης
  • Επενδύσεις σε εξοπλισμό αθλητικών και πολυλειτουργικών ψυχαγωγικών υποδομών
  • Η/Μ εξοπλισμός και δίκτυα ηλεκτροκίνησης οχημάτων
  • Επενδύσεις σε ΑΠΕ
  • Επενδύσεις σε προμήθεια ηλεκτροκίνητου και μη εξοπλισμού για την αντιμετώπιση παγίων αναγκών, τη συγκομιδή απορριμμάτων και καθαρισμού
  • Δράσεις εξοικονόμησης ύδατος
  • Δράσεις Ψηφιοποίησης
  • Δαπάνες που συνίστανται στο κόστος των συμβουλευτικών υπηρεσιών που παρέχονται από εξωτερικούς συμβούλους

Λήξη Υποβολής Αιτήσεων: 31/03/2024

4. Αναβάθμιση των εγκαταστάσεων ορειβατικών καταφυγίων


Το πρόγραμμα αφορά στη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων για την αναβάθμιση των υποδομών των ορειβατικών καταφυγίων, με στόχο την επίτευξη μικρότερου αποτυπώματος ρύπων και χαμηλότερης ενεργειακής κατανάλωσης, καθώς και επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου σε 12 μήνες το χρόνο, διαμορφώνοντας ένα νέο τουριστικό προϊόν.

Επιμέρους στόχοι του προγράμματος αποτελούν :

  • Η αναβάθμιση των υποδομών των ορειβατικών καταφυγίων που θα προσελκύουν περισσότερους επισκέπτες και θα συμβάλλουν στην αύξηση του τοπικού ΑΕΠ.
  • Η επίτευξη μεγαλύτερης χειμερινής τουριστικής περιόδου και πιο ελκυστικών ευκαιριών για ορεινό τουρισμό που θα είναι επωφελής για ολόκληρη την περιοχή.
  • Η βιώσιμη τοπική ανάπτυξη και η αποδοτικότερη διαχείριση των φυσικών πόρων με σκοπό την λειτουργία των εγκαταστάσεων, με μικρότερο αποτύπωμα ρύπων και λιγότερη κατανάλωση ενέργειας.

Επιλέξιμα προς ένταξη ορειβατικά καταφύγια, αποτελούν τα ορειβατικά καταφύγια  που διέπονται από τις διατάξεις της υπ’ αριθ. 9918/16.05.2023 κ.υ.α. «Καθορισμός τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών ορειβατικών καταφυγίων, διαδικασία χορήγησης Ειδικού Σήματος Λειτουργίας και Κανονισμός Λειτουργίας» (Β΄ 3307).

Ο ανώτατος προϋπολογισμός ανά επενδυτικό σχέδιο ορίζεται στις διακόσιες πενήντα χιλιάδες ευρώ (250.000 €).

Επιλέξιμες κατηγορίες δαπανών είναι οι ακόλουθες:

  • Η κατασκευή, η επέκταση, ο εκσυγχρονισμός κτιριακών εγκαταστάσεων και ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων των κτιρίων και οι κατασκευές για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία, καθώς και η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου στα οποία περιλαμβάνονται και οι δαπάνες έκδοσης οικοδομικής άδειας
  • Η αγορά και εγκατάσταση καινούργιων σύγχρονων μηχανημάτων και λοιπού εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένων των τεχνικών εγκαταστάσεων.
  • Κτιριακές εγκαταστάσεις για την επίτευξη υψηλότερου συντελεστή ενεργειακής απόδοσης
  • Δράσεις εξοικονόμησης ύδατος
  • Δράσεις Ψηφιοποίησης
  • Δαπάνες που συνίστανται στο κόστος των συμβουλευτικών υπηρεσιών που παρέχονται από εξωτερικούς συμβούλους.

Λήξη Υποβολής Αιτήσεων: 31/03/2024

Αναπτυξιακός Νόμος

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε, βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, την τροποποίηση του χάρτη της Ελλάδας για τη χορήγηση περιφερειακών ενισχύσεων έως τις 31 Δεκεμβρίου 2027, στο πλαίσιο των κατευθυντήριων γραμμών για τις περιφερειακές ενισχύσεις.

Στις 6 Ιανουαρίου 2022 η Επιτροπή ενέκρινε τον χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων για την Ελλάδα 2022-2027, και στις 14 Ιουλίου 2022 την τροποποίησή του, με σκοπό την αύξηση της έντασης των ενισχύσεων για εδάφη που έχουν ταυτοποιηθεί ως χρήζοντα στήριξης από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης. Στις 30 Μαΐου 2023, η Επιτροπή εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με πιθανή ενδιάμεση επανεξέταση των χαρτών περιφερειακών ενισχύσεων, λαμβάνοντας υπόψη επικαιροποιημένα στατιστικά στοιχεία.

Στο πλαίσιο αυτό, η εγκριθείσα τροποποίηση του χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων της Ελλάδας επιτρέπει υψηλότερα μέγιστα ποσά ενίσχυσης για επενδύσεις σε ορισμένες περιφέρειες, λόγω της μείωσης του κατά κεφαλήν ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος σε αυτές.

Τα μέγιστα ποσά ενίσχυσης θα αυξηθούν ως εξής:

i) από 40% σε 50% των επιλέξιμων επενδυτικών δαπανών στο Νότιο Αιγαίο και

ii) από 50% σε 60% των επιλέξιμων επενδυτικών δαπανών στην Κρήτη και τη Δυτική Μακεδονία.

Για τα επενδυτικά σχέδια με επιλέξιμες δαπάνες κάτω των 50 εκατ. EUR, το όριο αυτό προσαυξάνεται κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες για τις μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις και κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες για τις μικρές επιχειρήσεις, όπως ορίζονται στη σύσταση της Επιτροπής της 6ης Μαΐου 2003 σχετικά με τον ορισμό των πολύ μικρών, των μικρών και των μεσαίων επιχειρήσεων.

Ο τροποποιημένος χάρτης ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2027.

Δείτε εδώ την επίσημη ανακοίνωση.

ΕΣΠΑ 2021-2027

2 νέες Δράσεις για την ενίσχυση της ίδρυσης και λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων από το Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα» ΕΣΠΑ 2021-2027 με συνολικό προϋπολογισμό 350εκ ευρώ, ανακοινώθηκε σήμερα από το Υπουργείο Οικονομικών.

Οι Δράσεις στοχεύουν στην Ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας των ΜΜΕ και στη δημιουργία θέσεων εργασίας, συμπεριλαμβανομένων των παραγωγικών επενδύσεων.

Στις Δράσεις μπορούν να υποβάλουν πρόταση υπό ίδρυση και νεοσύστατες (για τις οποίες δεν έχει παρέλθει 12μηνο συνεχούς λειτουργίας από την ημερομηνία έναρξης της επιχείρησης έως και την ημερομηνία προκήρυξης της δράσης) μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Οι βασικές προϋποθέσεις συμμετοχής είναι οι ακόλουθες:

 – Να πραγματοποιήσουν επένδυση αποκλειστικά σε μία Περιφέρεια της χώρας. Εξαιρούνται σχέδια με τόπο εγκατάστασης στην Περιφερειακή Ενότητα Μυκόνου και την Περιφερειακή Ενότητα Θήρας, στον Δήμο Θήρας, πλην της Δημοτικής Κοινότητας Θηρασίας στο τομέα του Τουρισμού.
 – Να δραστηριοποιηθούν αποκλειστικά σε επιλέξιμο/ους ΚΑΔ, όπως αυτός/οί θα ορίζεται/ονται στην Αναλυτική Πρόσκληση που αναμένεται να εκδοθεί, καθόλη τη διάρκεια υλοποίησης του επενδυτικού τους σχεδίου. Οι νεοσύστατες να έχουν έναρξη μόνο σε επιλέξιμους ΚΑΔ της Δράσης.
 – Να προσκομίσουν ακριβή στοιχεία και δεδομένα χωροθέτησης του τόπου υλοποίησης της επένδυσης επί συγκεκριμένου ακινήτου (γήπεδο, κτίριο ή άλλου είδους αυτοτελής χώρος).
 – Να διαθέτουν εγκεκριμένη άδεια δόμησης ή κατ’ ελάχιστον κατατεθειμένη αίτηση έκδοσης αυτής σε περιπτώσεις ανέγερσης και αποπεράτωσης κτιρίων από την ημερομηνία έναρξης ηλεκτρονικής υποβολής που θα ορισθεί στην προκήρυξη.
 –  Να προσκομίσουν Βεβαίωση Χρήσης γης για τον ανωτέρω τόπο υλοποίησης της επένδυσης.
 –  Να προσκομίσουν στοιχεία των δικαιωμάτων χρήσης (κυριότητα, επικαρπία, μίσθωση) που κατέχουν επί του ακινήτου.
 – Να προσκομίσουν αποδεικτικά στοιχεία της δυνατότητας κάλυψης της Ιδιωτικής Συμμετοχής 
 – Να πληρούν τις προϋποθέσεις εφαρμογής του Καν. ΕΕ 1407/2013 (De Minimis) στον οποίο στηρίζεται η Δράση.
–  Στην περίπτωση που η επένδυση αφορά σε τουριστικό κατάλυμα, αυτό να είναι συγκεκριμένης δυναμικότητας και προδιαγραφών

Η επιχορήγηση θα ανέρχεται σε ποσοστό έως και 60% επί των υποβαλλόμενων δαπανών.

Οι ΒΑΣΙΚΕΣ κατηγορίες δαπανών, η  επιλεξιμότητα των οποίων, ορίζεται η ημερομηνία προκήρυξης της Δράσης είναι οι εξής:

 –  Κτίρια, Εγκαταστάσεις και Περιβάλλον Χώρος
 –  Μηχανήματα – Εξοπλισμός
 –  Ψηφιακός Εξοπλισμός και Λογισμικό
 – Λοιπός Εξοπλισμός
 – Ενισχύσεις πρώτης λειτουργίας (εκκίνησης ΜΜΕ)
 –  Δαπάνες Προβολής και Εξωστρέφειας
 –  Τεχνικές Μελέτες
 –  Συμβουλευτικές Υπηρεσίες
 –  Μεταφορικά Μέσα
 –  Έμμεσες δαπάνες (έως 7% επί των επιλέξιμων άμεσων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου)

Η μεθοδολογία που θα εφαρμοστεί για την αξιολόγηση της δράσης είναι η Συγκριτική Αξιολόγηση. Με την προκήρυξη της Δράσης το επενδυτικό κοινό θα έχει προθεσμία 40 ήμερες για την υποβολή της αίτησης ενίσχυσης.


Στο πλαίσιο της Δράσης ”ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ IΔΡΥΣΗΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΝΕΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ” ενισχύονται  ΜμΕ επιχειρήσεις, με επιχορηγούμενο προϋπολογισμό κάθε επενδυτικού σχεδίου από 80.000 έως και 400.000 ευρώ, που θα δραστηριοποιηθούν στον τομέα του Τουρισμού.

Επιλέξιμες Δραστηριότητες

ΚΥΡΙΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΑ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΑ
 Ξενοδοχεία
– Κατάταξη σε κατηγορία 4**** (τεσσάρων αστέρων) και άνω  Δυναμικότητα Δώδεκα (12) κλίνες και άνω
–  Ξενοδοχειακά τουριστικά καταλύματα εντός παραδοσιακών κτισμάτων που προβλέπονται στο π.δ. 33/1979
–  Οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις (camping)
– Κατάταξη σε κατηγορία 3*** (τριών αστέρων) και άνω
ΜΗ ΚΥΡΙΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΑ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΑ
–  Αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα – τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες
Ελάχιστος Αριθμός κατοικιών: Τρεις (3)
Σημειώνεται: Το σύνολο των αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων – τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών υποχρεωτικώς θα πρέπει να ενσωματώνονται στο ίδιο Σήμα MHTE.
–  Ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα Κατάταξη σε κατηγορία 4 κλειδιά και άνω Ελάχιστη δυναμικότητα Δώδεκα (12) κλίνες .

 – Τουριστικά γραφεία 
 – Εναλλακτικές μορφές τουρισμού, Λοιπές επιχειρηματικές δραστηριότητες στον τομέα του τουρισμού

Δείτε περισσότερα για τη Δράση  εδώ


Η Δράση ”ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΙΔΡΥΣΗΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΝΕΩΝ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ” αφορά στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, μέσω της δημιουργίας νέων πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, σε επιλεγμένους ΚΑΔ όλων των κλάδων της οικονομίας, πλην της εστίασης, του λιανικού εμπορίου και του τουρισμού.

Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου θα κυμαίνεται από 40.000€ έως 400.000€.

Ενδεικτικές Επιλέξιμες Δραστηριότητες

– Βιομηχανίες
– Κατασκευές
– Εφοδιαστική Αλυσίδα
– Ενέργεια
– Περιβάλλον
– Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνίας ΤΠΕ
– Υγεία
– Χονδρικό  Εμπόριο
– Υπηρεσίες

Δείτε περισσότερα για τη Δράση εδώ

Αναπτυξιακός Νόμος

Έως την Παρασκευή 29 Δεκεμβρίου 2023 παρατείνεται από το Υπουργείο Ανάπτυξης η προθεσμία υποβολής αιτήσεων υπαγωγής στη 2η προκήρυξη του καθεστώτος ενισχύσεων «Μεταποίηση-Εφοδιαστική Αλυσίδα» (ΦΕΚ 3292/Β/18.5.2023) και την 2η προκήρυξη του καθεστώτος ενισχύσεων «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» (ΦΕΚ 3291/Β/18.5.2023) του Αναπτυξιακού Νόμου 4887/2022.

Το καθεστώς Ενίσχυση Tουριστικών Eπενδύσεων, στοχεύει σε ένα ευρύ πεδίο τουριστικών επενδύσεων που αφορούν κυρίως στη δημιουργία, την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής τουριστικών καταλυμάτων, με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος.

Σκοπός του καθεστώτος Μεταποίηση – Εφοδιαστική Αλυσίδα είναι η ενίσχυση των επενδυτικών σχεδίων που ανήκουν στον τομέα της μεταποίησης και των επενδυτικών σχεδίων στον κλάδο Εφοδιαστική Αλυσίδα, με αντικείμενο την τεχνολογική, παραγωγική, διοικητική και οργανωτική αναβάθμιση, καθώς και την καινοτόμο και εξωστρεφή ανάπτυξη και μεγέθυνση, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικής θέσης των επιχειρήσεων στην εγχώρια και διεθνή αγορά.

ΕΣΠΑ 2021-2027

Στην Προδημοσίευση δύο νέων Δράσεων προχώρησε η ΕΙΔΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΔΙΚΑΙΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ (ΕΥΔΑΜ) η οποία διαχειρίζεται το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ-ΔΑΜ 2021-2027  για την ενίσχυση και την ίδρυση επιχειρήσεων στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και στην περιοχή Μεγαλόπολη της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Η 1η Δράση αφορά τη στήριξη υφιστάμενων επιχειρήσεων  με τίτλο «Ενίσχυση Υφιστάμενων ΜΜΕ στις περιοχές των Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Μετάβασης Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας & Μεγαλόπολης», συνολικού προϋπολογισμού 30.000.000€ .

Η 2η Δράση αφορά τη στήριξη νέων επιχειρήσεων με τίτλο «Ίδρυση Επιχειρήσεων & Ενίσχυση Νέων ΜΜΕ στις περιοχές των Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Μετάβασης Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας & Μεγαλόπολης», συνολικού προϋπολογισμού 20.000.000€ 

Οι Δράσεις, στοχεύουν στην υλοποίηση ενεργειών οι οποίες αξιοποιούν σύγχρονες τεχνολογίες, υποδομές και βέλτιστες πρακτικές σε θέματα ενεργειακής αναβάθμισης, κυκλικής οικονομίας και υιοθέτησης καθαρών πηγών ενέργειας, δημιουργίας θέσεων απασχόλησης με παράλληλη αναβάθμιση των παραγόμενων προϊόντων ή/και των παρεχόμενων υπηρεσιών και εν γένει δραστηριοτήτων των επιχειρήσεων και ενθαρρύνει επενδυτικά σχέδια που στοχεύουν στην αξιοποίηση και ανάπτυξη συγχρόνων τεχνολογιών.

Το ποσοστό ενίσχυσης για το σύνολο των επενδυτικών σχεδίων και για όλες τις δαπάνες που περιλαμβάνονται σε αυτό ανέρχεται σε 70%. Το ποσοστό ιδιωτικής συμμετοχής ανέρχεται σε 30%                                                                       

Ο Επιχορηγούμενος Π/Υ κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από 20.000€ έως και 100.000€. 

Σε ένα επενδυτικό σχέδιο δύναται να περιλαμβάνονται οι κάτωθι δαπάνες:

Δαπάνες για κτίρια και περιβάλλοντα χώρο

      • Κτίρια, εγκαταστάσεις και περιβάλλων χώρος
      • Κτιριακές παρεμβάσεις για την Προστασία του Περιβάλλοντος, την Εξοικονόμηση Ενέργειας & Ύδατος καθώς και Επεξεργασίας Αποβλήτων

Δαπάνες Εξοπλισμού & Μεταφορικών Μέσων

      • Εξοπλισμός για την προστασία του Περιβάλλοντος και την Εξοικονόμηση Ενέργειας
      • Εξοπλισμός κυκλικής οικονομίας
      •  Ηλεκτρικά μεταφορικά μέσα
      • Παραγωγικός & Μηχανολογικός Εξοπλισμός
      • Συστήματα αυτοματισμού και ειδικά συστήματα πληροφορικής
      • Ψηφιακός εξοπλισμός γραφείου
      • Λοιπός Εξοπλισμός επιχείρησης

Δαπάνες Λογισμικού

      • Κατασκευή ιστοσελίδας, e-shop, mobile εφαρμογών ως πάγια στοιχεία
      • Λογισμικό και δικαιώματα χρήσης (licenses) προγραμμάτων λογισμικού

Δαπάνες για παροχή υπηρεσιών

      • Συμβουλευτική υποστήριξη για την παρακολούθηση της υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου
      • Υπηρεσίες προμήθειας/χρήσης Λογισμικού υπό καθεστώς «Software as a Service», «cloud computing» ή άλλο παρεμφερές αυτού
      • Πιστοποίηση και συμμόρφωση προϊόντων σύμφωνα με εθνικά, εναρμονισμένα καθώς και προαιρετικά πρότυπα ευρωπαϊκών χωρών ή /και χωρών εκτός Ε.Ε.
      • Πιστοποίηση υπηρεσιών & διαδικασιών σύμφωνα με εθνικά, εναρμονισμένα καθώς και λοιπά ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα
      • Δαπάνες Προβολής και Εξωστρέφειας
      • Συμμετοχή σε εμπορικές εκθέσεις

Δαπάνες προσωπικού

Έμμεσες Δαπάνες (7% επί των λοιπών κατηγοριών)

Δείτε τις προδημοσιεύσεις των προγραμμάτων:

Αναπτυξιακός Νόμος

Δημοσιεύθηκε η απόφαση με Αριθμ. 59790 ΦΕΚ Β 4495/13.7.2023, η οποία καθορίζει τα είδη των επενδυτικών σχεδίων του τομέα πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ), με ανώτατο ποσό ενίσχυσης έως 600.000 ευρώ ανά επενδυτικό σχέδιο και ανά επιχείρηση, που μπορούν να υπαχθούν στα καθεστώτα ενισχύσεων του ν. 4887/2022 και των προδιαγραφών, πρόσθετων όρων, περιορισμών και προϋποθέσεων, καθώς και κάθε σχετικού θέματος για την παροχή των ενισχύσεων σε επενδυτικά σχέδια του τομέα αυτού.

Γενικές προδιαγραφές-Εντάσεις και ύψη ενισχύσεων-όροι-περιορισμοί

  1. Ως φορείς υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων μπορούν να υποβάλλουν αιτήσεις μόνο οι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ)
  2. Τα επενδυτικά σχέδια αφορούν είτε σε ίδρυση νέας μονάδας, είτε σε επέκταση υφιστάμενης μονάδας, είτε σε εκσυγχρονισμό (θεμελιώδη αλλαγή της παραγωγικής διαδικασίας), με ή χωρίς μετεγκατάσταση, υφιστάμενης μονάδας, υπό τις προϋποθέσεις της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 4887/2022 και της απόφασης προκήρυξης του εκάστοτε καθεστώτος ενίσχυσης του εν λόγω νόμου. Στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού η μονάδα μπορεί να αυξήσει τη δυναμικότητά της, εφόσον αυτό δεν αντίκειται σε συγκεκριμένες κάθε φορά εθνικές ή κοινοτικές διατάξεις και έχει εφοδιαστεί με τις απαραίτητες προς τούτο αδειοδοτήσεις, με την επιφύλαξη των οριζόμενων στην παρ. 4 του άρθρου 3 της παρούσας.
  3. Το ανώτατο ποσό ενίσχυσης για την υπαγωγή στα καθεστώτα ενίσχυσης του ν. 4887/2022, επενδυτικών σχεδίων, δεν μπορεί να υπερβεί τις 600.000 ευρώ ανά επενδυτικό σχέδιο και ανά επιχείρηση κατά ρητή επιταγή του άρθρου 4 του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/2472. Τα όρια αυτά δεν επιτρέπεται να καταστρατηγούνται με τον τεχνητό διαχωρισμό του επενδυτικού σχεδίου.
  4. Το ανώτατο ποσοστό ενίσχυσης για την υπαγωγή στα καθεστώτα ενίσχυσης του ν. 4887/2022, επενδυτικών σχεδίων, δεν μπορεί να υπερβεί, κατ’ εφαρμογή των όρων και περιορισμών της παρ. 12 του άρθρου 14 του καν. (ΕΕ) υπ’ αρ. 2022/2472 της Επιτροπής, τα ακόλουθα ποσοστά:

α. Το 75% του ποσού των επιλέξιμων δαπανών, στα επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται στα μικρά νησιά του Αιγαίου Πελάγους. Ως μικρά νησιά νοούνται, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 1 του καν. (ΕΕ) 229/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου της 13ης Μαρτίου 2013, όλα τα νησιά εκτός από την Κρήτη και την Εύβοια. 

β. Το 40% του ποσού των επιλέξιμων δαπανών, στα επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται στην Περιφέρεια Αττικής. 

γ. Το 50% του ποσού των επιλέξιμων δαπανών, στα επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται στις υπόλοιπες Περιφέρειες της χώρας.

Όταν για ένα επενδυτικό σχέδιο απαιτείται εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων, σύμφωνα με την οδηγία 2011/92/ΕΕ, η ενίσχυση υπόκειται στην προϋπόθεση ότι η εν λόγω εκτίμηση έχει εκτελεστεί και ότι η άδεια κατασκευής έχει χορηγηθεί για το συγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο πριν από την έκδοση της απόφασης υπαγωγής του σε καθεστώς ενίσχυσης του ν. 4887/2022.

 Υπαγόμενα Επενδυτικά Σχέδια

Στα καθεστώτα ενίσχυσης του νόμου 4887/2022, δύναται να υπαχθούν επενδυτικά σχέδια της πρωτογενούς γεωργικής παραγωγής, όπως αυτή ορίζεται στο σημείο 44 του άρθρου 2 του κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 2022/2472 της επιτροπής, στους ακόλουθους τομείς, τα οποία αφορούν συγκεκριμένα σε: 

α. Στον τομέα φυτικής παραγωγής: Εκμεταλλεύσεις όλων των τύπων και παραγωγικών συστημάτων φυτικής παραγωγής, όπως συμβατική, πιστοποιημένη – ολοκληρωμένη, βιολογική, κ.λπ. – υπαίθρια, υπό κάλυψη (θερμοκήπια, θάλαμοι καλλιέργειας μανιταριών θερμοκηπιακού τύπου, δικτυοκήπια κ.α.),


β. στον τομέα ζωικής παραγωγής: Κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις για ίδρυση νέων, επέκταση υφιστάμενων εγκαταστάσεων ή εκσυγχρονισμό υφιστάμενων εγκατα- στάσεων όπως αυτές περιγράφονται στον ν. 4056/2012 (Α’ 52). Συγκεκριμένα υπάγονται επενδυτικά σχέδια όλων των παραγωγικών κατευθύνσεων καθώς και όλων των τύπων εκτροφής, και υπό τους περιορισμούς και όρους που τίθενται ακολούθως, που αφορούν σε:
αα) Βοοτροφικές μονάδες.
ββ) Αιγοπροβατοτροφικές μονάδες.
γγ) Χοιροτροφικές μονάδες.
δδ) Μονάδες μονόπλων.
εε) Μονάδες εκτροφής γουνοφόρων ζώων.
στστ) Μονάδες εκτροφής θηραμάτων και θηραματικών ειδών (με την επιφύλαξη των ισχυουσών δασικών διατάξεων για τα εν λόγω είδη σε εκτροφές).
ζζ) Μονάδες εκτροφής σαλιγκαριών. ηη) Σηροτροφικές μονάδες.
θθ) Μονάδες μελισσοκομίας, παραγωγής μελιού, κεριού μελισσών και λοιπών προϊόντων κυψέλης.
ιι) Μονάδες εκτροφής κονίκλων, μέχρι το όριο δυναμι- κότητας των 2.000 θηλυκών αναπαραγωγής.
ιαια) Πτηνοτροφικές μονάδες για τους ακόλουθους τύπους εκτροφών και υπό τους ακόλουθους περιορισμούς και όρους:

i) Εναλλακτικοί τύποι εκτροφών, πλην στρουθοκαμήλων, για την παραγωγή κρέατος πουλερικών βιολογικής εκτροφής, ελευθέρας βοσκής, παραδοσιακά ελευθέρας βοσκής, απεριόριστης ελευθέρας βοσκής (ίδρυση νέων μονάδων, επέκταση ή εκσυγχρονισμός με ή χωρίς μετεγκατάσταση),
ii) εναλλακτικοί τύποι εκτροφών, πλην στρουθοκαμήλων, για την παραγωγή αυγών πουλερικών βιολογικής εκτροφής, ελευθέρας βοσκής, αχυρώνα (ίδρυση νέων μονάδων, επέκταση ή εκσυγχρονισμός με ή χωρίς με- τεγκατάσταση),
iii) συμβατικές εκτροφές πουλερικών, πλην στρουθοκαμήλων, για παραγωγή αυγών ή κρέατος, για εκσυγχρονισμό υφιστάμενων μονάδων. Ειδικά για τις συμβατικές μονάδες εκτροφής ινδιάνων, υπάγεται επίσης η ίδρυση νέων μονάδων.
iv) πτηνοτροφεία αναπαραγωγής ή και εκκολαπτήρια αυγών, για ίδρυση νέας μονάδας, επέκταση ή εκσυγχρονισμό υφιστάμενων μονάδων. Η ίδρυση νέων μονάδων υπάγεται μόνο στο πλαίσιο καθετοποίησης υφιστάμενων πτηνοτροφικών μονάδων.
Για συνεταιρισμούς, για επιχειρήσεις νεοσσών και πάχυνσης και για επιχειρήσεις με συνεργαζόμενους πτηνοτρόφους (για επιχειρήσεις που παρέχουν νεοσσούς προς πάχυνση σε πτηνοτροφικές μονάδες και, μετά την ολοκλήρωση της πάχυνσης, παραλαμβάνουν τα έτοιμα για σφαγή κοτόπουλα και τα διανέμουν μέσω του δικτύου τους προς πώληση), η συνολική δυναμικότητα μετά την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τη μέση παραγωγή ή/και διακίνηση της τελευταίας πενταετίας, αυξημένη κατά 20%. Αν ο φορέας της επένδυσης είναι συνεργαζόμενη επιχείρηση, θα πρέπει να διαθέτει ιδιωτικό συμφωνητικό συνεργασίας με ισχύ τουλάχιστον 5 ετών από την ολοκλήρωση της επένδυσης.


γ. Στον τομέα φυτικής παραγωγής υπάγονται επίσης επενδυτικά σχέδια διαλογής και τυποποίησης γεωργικών προϊόντων της περ. α, τα οποία προέρχονται αποκλειστικά από την καλλιέργεια και παραγωγή των ιδίων επιχειρήσεων που υποβάλλουν τις επενδυτικές προτάσεις.

Αναπτυξιακός Νόμος

Το DeLFI GF –  Ταμείο Εγγυοδοσίας Development Law Financial Instrument Guarantee Fund, παρέχει εγγυήσεις για τη λήψη δανείων μακροπρόθεσμης και βραχυπρόθεσμης διάρκειας με σκοπό την υλοποίηση των επενδυτικών  σχεδίων που εγκρίθηκαν στον Αναπτυξιακό νόμο N.4887/2022.

Tα δάνεια χορηγούνται προς νεοσύστατες και υφιστάμενες βιώσιμες ΜμΕ με σκοπό  τη χρηματοδότηση μέρους της ιδιωτικής συμμετοχής του ενταγμένου επενδυτικού πλάνου σε ένα εκ των καθεστώτων του νέου Αναπτυξιακού Νόμου, με τη χορήγηση μεσο-μακροπρόθεσμου δανείου, ή/και τη χρηματοδότηση του μέρους της Επιχορήγησης, με τη χορήγηση βραχυπρόθεσμου δανείου . Τα δάνεια θα είναι εγγυημένα από το Ταμείο σε ποσοστό 80%.

Το ποσό του αρχικού κεφαλαίου του Δανείου είναι μεταξύ €50.000 και €10.000.000 και προκύπτει από το χρηματοδοτικό σχήμα της ενταγμένης αίτησης του Αναπτυξιακού Νόμου.
Σημειώνεται ότι εφόσον τηρούνται τα όρια σώρευσης κρατικών ενισχύσεων, δύναται ένα επενδυτικό σχέδιο να χρηματοδοτηθεί ταυτοχρόνως μέσω διακριτών δανειακών συμβάσεων:

  1. με Μεσο-μακροπρόθεσμο δάνειο από 3- 10 έτη  συμπεριλαμβανομένης τυχόν περιόδου χάριτος έως 36 μήνες  για το μέρος της Ιδιωτικής Συμμετοχής (διατηρώντας πάντα το 25% της ενισχυόμενης επένδυσης με ίδια κεφάλαια της επιχείρησης χωρίς στοιχεία κρατικής ενίσχυσης),
  2. με Βραχυπρόθεσμο bullet δάνειο από 1-5 έτη με δυνατότητα παράτασης σε περίπτωση καθυστέρησης πληρωμής του ποσού της επιχορήγησης (εφάπαξ ή υπολοίπου) από το δημόσιο και δυνατότητα περιόδου χάριτος έως 36 μήνες για το μέρος της Επιχορήγησης. Επισημαίνεται ότι το 25% της ενισχυόμενης επένδυσης δεν θα πρέπει να λαμβάνει καμία μορφή κρατικής ενίσχυσης, δημόσιας στήριξης ή παροχής.

ΕΠΙΤΟΚΙΟ ΔΑΝΕΙΟΥ DeLFI GF

Το επιτόκιο των Δανείων μπορεί να συμφωνηθεί κυμαινόμενο ή σταθερό και θα εξαρτηθεί από την τιμολογιακή πολιτική του κάθε συνεργαζόμενου πιστωτικού ιδρύματος, λαμβάνοντας υπόψη και τον μηχανισμό πλήρους μετακύλισης του οφέλους της εγγύησης προς τον Τελικό Αποδέκτη, ο οποίος θα περιγράφεται από το πιστωτικό ίδρυμα και στην πρόταση υποβολής.

Το πιστωτικό ίδρυμα θα παρέχει στα εγγυημένα δάνεια του Ταμείου, τιμές περιθωρίου επιτοκίου μικρότερες ή ίσες από αυτή την «τιμή αγοράς» ή Βenchmarking τιμή, η οποία υπολογίστηκε βάσει των εσωτερικών στοιχείων της ΕΑΤ. Τα εγγυημένα δάνεια του Χαρτοφυλακίου DeLFI κατατάσσονται σε επίπεδο κινδύνου/εξασφαλίσεων υψηλού επιπέδου με LtV<=0.6 LtV=(loan amount)/(collateral amount). Οι «τιμές αγοράς» ή Benchmarking τιμές παρατίθενται στον κάτωθι πίνακα.

Κίνδυνος/EξασφαλίσειςΕξασφαλίσεις υψηλού επιπέδου (LtV <=0,6)
Χαμηλός κίνδυνος S&P αντιστοίχιση AAA, AA, A5,22%
Μεσαίος κίνδυνος S&P αντιστοίχιση BBB, BB, B6,01%
Υψηλός Κίνδυνος S&P αντιστοίχιση CCC, CC, C6,76%

Στην περίπτωση του κυμαινόμενου το επιτόκιο που αναγράφεται στη σύμβαση είναι το τρίμηνο Euribor + περιθώριο επιτοκίου.

Το πιστωτικό ίδρυμα, θα δηλώνει στην ΕΑΤ για κάθε δάνειο που συμβασιοποιεί 2 επιτόκια:
i. το επιτόκιο του δανείου με την παροχή της εγγύησης του Ταμείου
ii. το επιτόκιο που θα αντιστοιχούσε στο δάνειο χωρίς την παροχή της εγγύησης και

iii. το όφελος που προκύπτει ως διαφορά μεταξύ των i. κα ii.
Τα ανωτέρω θα πρέπει να αποτυπώνονται ρητά στην Δανειακή Σύμβαση που συνάπτει με τον εκάστοτε Τελικό Αποδέκτη.
Το επιτόκιο επιβαρύνεται με την εισφορά του Ν.128/75 (σήμερα 0,60% ετησίως), σε όσες χρηματοδοτήσεις οφείλεται τέτοια εισφορά.

To DeLFI GF θα λειτουργήσει είτε με όρους αγοράς, για τα δάνεια στα οποία καταβάλλεται η κατάλληλη προμήθεια εγγύησης βάσει της Ανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις εγγυήσεις (2008/C 155/02) για ΜΜΕ είτε με στοιχείο ενίσχυσης όπως ορίζουν οι όροι του άρθρου 14 του Κανονισμού (ΕΕ) 651/2014.

Πιο συγκεκριμένα:
Περίπτωση 1η: Παροχή εγγύησης χωρίς Κρατική ενίσχυση (state aid free) με την καταβολή Προμήθειας Εγγύησης από τον δανειολήπτη για ΜΜΕ επιχειρήσεις στην ΕΑΤ ως ακολούθως:
Η προμήθεια εγγύησης υπολογίζεται βάσει των προμηθειών του ασφαλούς λιμένα της Ανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις εγγυήσεις (2008/C 155/02), προσαυξημένων κατά το κόστος κεφαλαίου.
Περίπτωση 2η: Για τις εγγυήσεις των δανείων που παρέχεται ενίσχυση ισχύουν οι όροι του άρθρου 14 των περιφερειακών ενισχύσεων του Γενικού απαλλακτικού κανονισμού (ΕΕ) 651/2014. Οι Επιχειρήσεις θα πρέπει να έχουν υποβάλει αίτημα χρηματοδότησης σύμφωνα με τους όρους του Ταμείου πριν την έναρξη εργασιών του επενδυτικού σχεδίου ώστε να πληρούται ο χαρακτήρας κινήτρου της ενίσχυσης.

ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΣΩΡΕΥΣΗΣ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ – DeLFI GF
Για τις εγγυήσεις των δανείων που παρέχεται ενίσχυση ισχύουν τα ακόλουθα:

  • Το πιστωτικό ίδρυμα, υπολογίζει το Ακαθάριστο Ισοδύναμο Επιχορήγησης (ΑΙΕ) του εγγυημένου δανείου.
    Το ΑΙΕ υπολογίζεται σε κάθε δάνειο βάσει του χάρτη των περιφερειακών ενισχύσεων, όπου το ΑΙΕ δεν υπερβαίνει τη μέγιστη ενίσχυση που ορίζεται από το χάρτη των περιφερειακών ενισχύσεων, όπως ισχύει κατά την ημερομηνία χορήγησης της ενίσχυσης στη συγκεκριμένη περιοχή. Για τον σκοπό ελέγχου της σώρευσης κρατικών ενισχύσεων στο πλαίσιο του παραπάνω καθεστώτος και πριν από την ένταξη στο Χαρτοφυλάκιο θα εφαρμόζεται η ακόλουθη διαδικασία:
  • Το πιστωτικό ίδρυμα ελέγχει σε πρώτο στάδιο εάν το συνολικό σωρευτικό ΑΙΕ του Τελικού Αποδέκτη δεν είναι υψηλότερο από το σχετικό όριο που ορίζεται στον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων (άρθρο 14 ΕΚ 651/2014).
  • Το πιστωτικό ίδρυμα  αποτυπώνει το ΑΙΕ του εγγυημένου δανείου στα πληροφοριακά στοιχεία που αποστέλλει στην ΕΑΤ πριν την ένταξη στο χαρτοφυλάκιο.

Για την ένταξη στο Πρόγραμμα DeLFI GF  η επιχείρηση ακολουθεί τη γνωστή διαδικασία μέσω της πλατφόρμας KYC (Know Your Customer) της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας και του δικτυακού τόπου https://www.ependyseis.gr/

.