Μενού

Επικοινωνία

Μενού

Επικοινωνία

ΕΣΠΑ 2021-2027

Σε διαδικασία υποβολών βρίσκονται από τις 18 Δεκεμβρίου 2023 τα 2 νέα χρηματοδοτικά προγράμματα που αφορούν την Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας των Νέων Μικρομεσαίων & Τουριστικών Επιχειρήσεων.

Το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι τεράστιο και στην αρένα της διεκδίκησης μπαίνουν εκατοντάδες  νέοι επιχειρηματίες και επαγγελματίες για την ενίσχυση του επενδυτικού τους σχεδίου που μπορεί να φτάσει έως το 60%.

Καθημερινά στην εταιρεία μας, δεχόμαστε πολλές ερωτήσεις – απορίες για τις 2 Δράσεις, οι οποίες αφορούν κυρίως τις προϋποθέσεις των Δράσεων, το τρόπο καταβολής της ενίσχυσης, την κάλυψη της ιδίας συμμετοχής και άλλες ερωτήσεις, οι οποίες μόνο με την εξειδίκευση κάποιου έμπειρου συμβούλου μπορούν να απαντηθούν και να οδηγήσουν στην έγκυρη υποβολή και έγκριση του επενδυτικού σχεδίου.

Μερικές από τις ερωτήσεις που δεχόμαστε είναι οι εξής:

1. Ποιος είναι ο προϋπολογισμός του Επενδυτικού Σχεδίου;

Ο επιχορηγούμενος Προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου κυμαίνεται από 30.000€ έως 400.000€ για την ενίσχυση νέων επιχειρήσεων και από 80.000€ έως 400.000€ για τις τουριστικές επιχειρήσεις. Σε περίπτωση που το επενδυτικό σχέδιο έχει προϋπολογισμό μικρότερο από 30.000 € ή 80.000 € αντίστοιχα, τότε αυτό θα κρίνεται μη επιλέξιμο εξαρχής και δε θα μπορεί να υποβληθεί. Στην περίπτωση που το επενδυτικό σχέδιο θα έχει προϋπολογισμό μεγαλύτερο των 400.000€, το ποσό πέραν της Δημόσιας Χρηματοδότησης για την κάλυψη του συνολικού προϋπολογισμού θα θεωρείται 100% ιδιωτική συμμετοχή για την υλοποίηση του σχεδίου. Στην περίπτωση αυτή, παρόλο που οι υπερβάλλουσες δαπάνες δεν επιχορηγούνται, αντικείμενο αξιολόγησης και παρακολούθησης – ελέγχου αποτελεί το σύνολο του επενδυτικού σχεδίου συμπεριλαμβανομένου και του υπερβάλλοντος κόστους.

2. Σε πόσο χρονικό διάστημα θα πρέπει να έχει υλοποιηθεί το επενδυτικό σχέδιο;

Η προθεσμία ολοκλήρωσης των χρηματοδοτούμενων επενδύσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 2 έτη από την ημερομηνία έκδοσης της Απόφασης Ένταξης.

3. Ποιος είναι ο τρόπος υπολογισμού της απαιτούμενης Ιδιωτικής Συμμετοχής που τίθεται ως προϋπόθεση συμμετοχής στη Δράση ; Πως βαθμολογείται η Ιδιωτική Συμμετοχή;

Η Ιδιωτική Συμμετοχή που τίθεται ως προϋπόθεση συμμετοχής στη Δράση είναι εκείνη που αναλογεί στο 60% αυτής.

Για  παράδειγμα:

Αιτούμενος επιχορηγούμενος Π/Υ : 400.000€

Απαιτούμενη αναλογούσα Ι/Σ : 132.000€ με ποσοστό επιχορήγησης 45%

Απαιτούμενη αναλογούσα Ι/Σ : 120.000€ με ποσοστό επιχορήγησης 50%

Απαιτούμενη αναλογούσα Ι/Σ : 96.000€ με ποσοστό επιχορήγησης 60%

Προσκομισθέντα στοιχεία Ι/Σ σε ύψος μεγαλύτερο ή ίσο των ανωτέρω ορίων και έως το 100% αυτής βαθμολογείται με τον μέγιστο βαθμό του προγράμματος.

4. Επιτρέπεται μια επιχείρηση να κατασκευάσει 3 τουριστικές κατοικίες σε 3  διαφορετικούς τόπους εγκατάστασης (μία σε κάθε τόπο) εντός της ιδίας περιφέρειας;

Όχι δεν επιτρέπεται καθώς οι τρεις τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες δεν ενσωματώνονται στο ίδιο Ειδικό Σήμα Λειτουργίας.

5. Επιχορηγείται η πρόσληψη νέου προσωπικού από το πρόγραμμα;

Όχι η πρόσληψη Νέου Προσωπικού δεν περιλαμβάνεται στις επιλέξιμες κατηγορίες δαπανών των Δράσεων.

Ωστόσο, εφόσον προσληφθεί Νέο Προσωπικό για τουλάχιστον 0,2 ΕΜΕ, για τις τουριστικές επιχειρήσεις και 1 ΕΜΕ για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις, αυξάνεται η δημόσια επιχορήγηση κατά ποσοστό 5%.

6. Τα τραπεζικά διαθέσιμα πότε θα πρέπει να βρίσκονται στην τράπεζα έτσι ώστε να δικαιολογηθεί η ιδιωτική συμμετοχή;

Οι τραπεζικές βεβαιώσεις στις οποίες αναφέρονται τα διαθέσιμα υπόλοιπα των λογαριασμών των φυσικών προσώπων θα πρέπει να δικαιολογούν το ποσοστό της ιδιωτικής συμμετοχής α) την τελευταία ημέρα του προηγούμενου μήνα πριν την ημερομηνία της ηλεκτρονικής υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης και β) τα μέσα διαθέσιμα υπόλοιπα του προηγούμενου μήνα πριν από το μήνα υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης. Το ποσό που γίνεται αποδεκτό είναι το μικρότερο από τα δύο παραπάνω. Η ημερομηνία διαθεσίμων υπολοίπων θα πρέπει να είναι η ίδια για όλες τις τραπεζικές βεβαιώσεις για όλους τους εταίρους/μετόχους.

7. Μπορεί να επιδοτηθεί και η αγορά του οικοπέδου στο πρόγραμμα?

Η αγορά του οικοπέδου δεν είναι επιλέξιμη στο πρόγραμμα, επιλέξιμες θεωρούνται οι παρακάτω δαπάνες:

  • Κτίρια, Εγκαταστάσεις και Περιβάλλον Χώρος
  • Παραγωγικός και Μηχανολογικός εξοπλισμός
  • Ψηφιακός Εξοπλισμός γραφείου
  • Προμήθεια αυτοκινούμενων οχημάτων αμιγώς ηλεκτρικών για την κάλυψη αποκλειστικά των αναγκών της επιχείρησης.
  • Λογισμικά
  • Πιστοποίηση Συστημάτων Διασφάλισης Ποιότητας και Περιβαλλοντικής Διαχείρισης
  • Μελέτες – Συμβουλευτικές Υπηρεσίες
  • Δαπάνες Προβολής – Εξωστρέφειας
  • Έμμεσες Δαπάνες

8. Μπορώ να ζητήσω προκαταβολή από το πρόγραμμα, όταν εγκριθώ;

Μετά την υπογραφή της απόφασης ένταξης, είναι δυνατή η χορήγηση προκαταβολής, μέχρι το 40% της δημόσιας χρηματοδότησης, εφόσον ο δικαιούχος προσκομίσει ισόποση Εγγυητική Επιστολή προκαταβολής από Τράπεζα.

9. Επιχείρηση η οποία δραστηριοποιείται τόσο σε επιλέξιμες όσο και σε μη επιλέξιμες δραστηριότητες δύναται να υποβάλει επενδυτικό σχέδιο;

Όχι. Τόσο οι Υπό ίδρυση Επιχειρήσεις, όσο και οι νεοσύστατες, θα πρέπει να δραστηριοποιηθούν ή να δραστηριοποιούνται αποκλειστικά σε επιλέξιμο/ους ΚΑΔ, καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου και μέχρι την αποπληρωμή της επένδυσης.

10. Ποια είναι η ελάχιστη βαθμολογία για την έγκριση ενός επενδυτικού σχεδίου;

Η τελική βαθμολογία της αίτησης χρηματοδότησης προκύπτει από το άθροισμα των βαθμολογούμενων κριτηρίων που ορίζουν οι Δράσεις. Επισημαίνεται ότι η ελάχιστη αποδεκτή συνολική βαθμολογία για την επιλεξιμότητα ενός επενδυτικού σχεδίου είναι ο βαθμός 70.

ΕΣΠΑ 2021-2027

Δράση RSO2.1.β: Ενίσχυση υφιστάμενων μεταποιητικών επιχειρήσεων της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης για τη βελτίωση της ενεργειακής τους απόδοσης

Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Προγράμματος «Ανατολική Μακεδονία, Θράκη» στα πλαίσια της Δράσης RSO2.1.β δημοσίευσε πρόσκληση με τίτλο «Ενίσχυση υφιστάμενων μεταποιητικών επιχειρήσεων της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης για τη βελτίωση της ενεργειακής τους απόδοσης»

Στο πλαίσιο της Πρόσκλησης ενισχύονται επενδυτικά σχέδια υφιστάμενων μεταποιητικών ΜμΕ της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, προκειμένου να υλοποιήσουν επεμβάσεις βελτίωσης της ενεργειακής τους απόδοσης, όπως θεμελιώδη αναβάθμιση-αντικατάσταση ενεργοβόρων μηχανών και γραμμών παραγωγήςΠρόκειται να ενισχυθούν επενδυτικά σχέδια επιχορηγούμενου προϋπολογισμού από 50.000€ έως 1.000.000€, με ποσοστό ενίσχυσης 100% του προϋπολογισμού της αίτησης χρηματοδότησης.

Ο προϋπολογισμός της Δημόσιας Δαπάνης της παρούσας πρόσκλησης ανέρχεται στο ποσό των 25.000.000€ και χρηματοδοτείται από Εθνικούς Πόρους και από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) του Περιφερειακού Προγράμματος «Ανατολική Μακεδονία, Θράκη» 2021-2027.

Υποβολή προτάσεων θα γίνεται από 22-04-2024 έως 06-06-2024.

Η τεκμηρίωση της αναγκαιότητας των επεμβάσεων (δεν αφορά κτίρια) προκύπτει αποκλειστικά από την Έκθεση Αποτελεσμάτων Ενεργειακού Ελέγχου που διενεργείται από Ενεργειακό Ελεγκτή εγγεγραμμένο στο Μητρώο Ενεργειακών Ελεγκτών. Επιλέξιμα είναι επενδυτικά σχέδια τα οποία, υλοποιούν επεμβάσεις βελτίωσης ενεργειακής απόδοσης και επιτυγχάνουν εξοικονόμηση τελικής ενέργειας τουλάχιστον 20% σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση των παραγωγικών μονάδων πριν την υλοποίηση των επεμβάσεων, όπως προκύπτει από τη μέση ετήσια κατανάλωση τελικής ενέργειας των τελευταίων 5 ετών. 

Αιτήματα Ενδιάμεσης Επαλήθευσης-Πιστοποίησης δαπανών είναι δυνατόν να υποβληθούν έως την εκτέλεση του 70% του επιχορηγούμενου φυσικού και οικονομικού αντικειμένου (υποβληθείσες δαπάνες). Η αποπληρωμή του υπολοίπου 30% γίνεται μετά από την 6μηνη πλήρη λειτουργία της επένδυσης και εφόσον τεκμηριωθεί, μέσω της Έκθεσης Αποτελεσμάτων Μέτρησης και Επαλήθευσης η οποία συντάσσεται από ενεργειακό ελεγκτή (διαφορετικό από τον Ενεργειακό Ελεγκτή που συνέταξε την  Έκθεση Αποτελεσμάτων Ενεργειακού Ελέγχου), η επίτευξη του ενεργειακού στόχου των επεμβάσεων όπως αυτός έχει εγκριθεί. Στην ίδια Έκθεση Αποτελεσμάτων Μέτρησης και Επαλήθευσης ορίζεται και η εξεταζόμενη περίοδος και τεκμηριώνεται η 6μηνη πλήρης λειτουργία της επένδυσης.

Η διαδικασία αξιολόγησης και ένταξης των επενδυτικών σχεδίων είναι συγκριτική (ανταγωνιστική) και απλοποιημένη καθώς αποκλειστικό κριτήριο αξιολόγησης και ένταξης είναι η χαμηλότερη τιμή του λόγου του κόστους επένδυσης προς την κατ’ έτος εξοικονομούμενη τελική ενέργεια (€/MWh) από τις επεμβάσεις βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης που θα υλοποιηθούν. Στην περίπτωση που δεν υποβληθούν παραδεκτές προτάσεις που υπερκαλύπτουν τον στόχο για κατ’ έτος εξοικονόμηση τελικής προβλέπεται γραμμική μείωση του προϋπολογισμού της Δράσης, έτσι ώστε με τα επενδυτικά σχέδια που τελικά θα ενισχυθούν, να ικανοποιείται η παραπάνω συνθήκη του αποτελεσματικού ανταγωνισμού της Δράσης.

Δικαιούχοι, που μπορούν να τύχουν δημόσιας χρηματοδότησης στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης, είναι Υφιστάμενες Μικρές, Πολύ Μικρές και Μεσαίες Επιχειρήσεις (ΜμΕ), οι οποίες δεν υποβάλλονται υποχρεωτικά σε ενεργειακό έλεγχο κάθε τέσσερα έτη και πριν την ημερομηνία ηλεκτρονικής υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης:

Εταιρικά Νέα

Η PK CONSULTING GROUP, με στόχο την ολοκληρωμένη ενημέρωση των ενδιαφερόμενων επενδυτών, για τη δυνατότητα αξιοποίησης των Δράσεων ‘’Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας Νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων’’ & ‘’Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας Νέων Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων’’ στο πλαίσιο του προγράμματος ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΣΠΑ 2021-2027 που προκηρύχθηκαν, διοργανώνεσαι διαδικτυακή ημερίδα την Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου 2023.

Η ημερίδα αποτέλεσαι μια ευκαιρία για τους επενδυτές να ενημερωθούν για τις δράσεις που προσφέρει το πρόγραμμα ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΣΠΑ. Κατά τη διάρκεια της ημερίδας, πραγματοποιήθηκαν οι παρουσιάσεις από τα στελέχη της εταιρείας, εξιδικευμένα στον τομέα της επιχειρηματικότητας και του τουρισμού. Το γεγονός αυτό, παρείχε στους επενδυτές μια καλύτερη κατανόηση των ευκαιριών που προσφέρει το πρόγραμμα.

Μπορείτε να παρακολουθήσετε την ημερίδα στο κανάλι μας στο youtube.

Αναπτυξιακός Νόμος

Νέα παράταση για την ολοκλήρωση και πιστοποίηση της έναρξης παραγωγικής λειτουργίας επενδυτικών σχεδίων των Αναπτυξιακών Νόμων 3299/2004, 3908/2011, 4399/2016, ψήφισε η Βουλή με τον Νόμο 5079/2023 ΦΕΚ 215/Α/22-12-2023

Πιο αναλυτικά

Άρθρο 52

Αποφάσεις ολοκλήρωσης και πιστοποίησης της έναρξης παραγωγικής λειτουργίας σχεδίων του ν. 3299/2004

  1. Φορείς επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στον ν. 3299/2004 (Α’ 261) οφείλουν να υποβάλουν αίτηση για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας μέχρι την 1η Απριλίου 2024. Μέχρι την ημερομηνία αυτή δύναται να εκδίδονται παραστατικά δαπανών και πληρωμών για το επενδυτικό έργο και να πραγματοποιούνται όλες οι ενέργειες για την πλήρωση των προϋποθέσεων και όρων της διαπίστωσης της ολοκλήρωσης της επένδυσης. Για την ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων εφαρμόζεται το άρθρο 14Β του ν. 3908/2011 (Α’ 8).
  2. Η προθεσμία υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων που έχει παραταθεί για λόγους ανωτέρας βίας παρατείνεται μέχρι την 1η Απριλίου 2024.
  3. Αποφάσεις της παρ. 1 για την ολοκλήρωση και πιστοποίηση έναρξης παραγωγικής λειτουργίας επενδυτικών σχεδίων του ν. 3299/2004 εκδίδονται και στις περιπτώσεις που δεν διαπιστώνεται η υλοποίηση του πενήντα τοις εκατό (50%) του εγκεκριμένου κόστους τους στις 31 Ιουλίου 2017, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 76 του ν. 4399/2016 (Α’ 117). Στις περιπτώσεις αυτές, το ενισχυόμενο κόστος του επενδυτικού σχεδίου ορίζεται στο διπλάσιο του κόστους που υλοποιήθηκε έως την 31η Ιουλίου 2017 και παρακρατείται το είκοσι τοις εκατό (20%) του ποσού της ενίσχυσης που αποκλίνει από το δηλωθέν.
  4. Αποφάσεις ολοκλήρωσης και πιστοποίησης της έναρξης παραγωγικής λειτουργίας ολοκληρωμένων πολυετών επιχειρηματικών σχεδίων της υποπερ. xi της περ. ε’ της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 3299/2004 εκδίδονται ανεξάρτητα από το οριζόμενο στην περίπτωση αυτή ελάχιστο κόστος επένδυσης και με την προϋπόθεση της πλήρωσης των λοιπών όρων του οικείου θεσμικού πλαισίου.
  5. Για όσους φορείς δεν υποβάλλουν μέχρι την 1η Απριλίου 2024 αίτηση για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας των επενδυτικών σχεδίων τους που έχουν υπαχθεί στον ν. 3299/2004 και δεν έχουν λάβει κρατική ενίσχυση, οι αποφάσεις υπαγωγής λογίζονται αυτοδίκαια ανακληθείσες και δεν εκδίδεται σχετική διοικητική πράξη. Στις περιπτώσεις που για τα επενδυτικά σχέδια έχουν καταβληθεί κρατικές ενισχύσεις, απαιτείται η έκδοση διοικητικής πράξης.

Άρθρο 53

Παράταση προθεσμιών ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων του ν. 3908/2011

  1. Η προθεσμία ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί στον ν. 3908/2011 (Α’ 8) παρατείνεται για ένα (1) έτος με την τήρηση των προϋποθέσεων των παρ. 2 και 3 του άρθρου 76 του ν. 4399/2016 (Α’ 117).
  2. Η παράταση της προθεσμίας της παρ. 1 χορηγείται εφόσον μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2023 έχει υλοποιηθεί τουλάχιστον το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) του επιλέξιμου κόστους της επένδυσης και έχει υποβληθεί έως την 1η Μαρτίου 2024 σχετική αίτηση, με συνημμένα δικαιολογητικά υλοποίησης δαπανών του είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) του συνολικού κόστους επένδυσης. Τα δικαιολογητικά υποβάλλονται με βεβαίωση περί της ορθότητάς τους από ορκωτό ελεγκτήλογιστή για τα επενδυτικά σχέδια που υπερβαίνουν το ποσό των επτακοσίων χιλιάδων (700.000) ευρώ και από ορκωτό ελεγκτή – λογιστή ή λογιστή του φορέα του επενδυτικού σχεδίου για τα επενδυτικά σχέδια που δεν υπερβαίνουν το ποσό των επτακοσίων χιλιάδων (700.000) ευρώ.
  3. Η μη υποβολή μέχρι την 1η Μαρτίου 2024 της αίτησης με τη βεβαίωση υλοποίησης δαπανών του είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) του συνολικού κόστους επένδυσης συνεπάγεται την αυτοδίκαιη ανάκληση των αποφάσεων υπαγωγής.

Άρθρο 54

Παράταση ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων – Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 18 ν. 4399/2016

  1. Η προθεσμία ολοκλήρωσης όσων επενδυτικών σχεδίων έχουν υπαχθεί μετά την 24η Μαΐου 2021 σε καθεστώς ενίσχυσης του ν. 4399/2016 (Α’ 117), εφόσον έως την ημερομηνία ολοκλήρωσης που ορίζεται στην απόφαση υπαγωγής, έχει υλοποιηθεί τουλάχιστον το δέκα τοις εκατό (10%) του επιλέξιμου κόστους της επένδυσης, και έχει υποβληθεί, έως τη συμπλήρωση δύο (2) μηνών από την οριζόμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης, σχετική αίτηση στην αρμόδια υπηρεσία με συνημμένα δικαιολογητικά υλοποίησης δαπανών του δέκα τοις εκατό (10%) του συνολικού κόστους επένδυσης, παρατείνεται για δύο (2) έτη. Τα δικαιολογητικά υποβάλλονται με βεβαίωση-δηλωτική πράξη περί της ορθότητάς τους από ορκωτό ελεγκτή-λογιστή για τα επενδυτικά σχέδια άνω του ποσού των επτακοσίων χιλιάδων (700.000) ευρώ και από ορκωτό ελεγκτή- λογιστή, ή λογιστή του φορέα της επένδυσης για τα επενδυτικά σχέδια κάτω των επτακοσίων χιλιάδων (700.000) ευρώ.
  2. Η μη υποβολή μέχρι τη συμπλήρωση δύο (2) μηνών από την οριζόμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης, της αίτησης με τη βεβαίωση υλοποίησης δαπανών του δέκα τοις εκατό (10%) του συνολικού κόστους επένδυσης συνεπάγεται την αυτοδίκαιη ανάκληση των αποφάσεων υπαγωγής και δεν εκδίδεται διοικητική πράξη.
  3. Στα επενδυτικά σχέδια που έχουν υπαχθεί σε καθεστώς ενίσχυσης του ν. 4399/2016 παρέχεται η δυνατότητα πρόσθετης παράτασης του χρόνου υλοποίησής τους έξι (6) μηνών προκειμένου να πιστοποιηθούν δαπάνες ενισχυόμενων δαπανών μέχρι το ποσοστό του πενήντα τοις εκατό (50%). Η προθεσμία αυτή δεν συνυπολογίζεται στην παρεχόμενη προθεσμία ολοκλήρωσης των δύο (2) ετών.
  4. Στην παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4399/2016, περί ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων και έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης, τροποποιείται η προθεσμία του πρώτου εδαφίου, και η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής:

«4. Ο επενδυτής υποβάλλει αίτηση ηλεκτρονικά μέσω του Π.Σ.Κ.Ε. για την πιστοποίηση της ολοκλήρωσης και της έναρξης παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης το αργότερο εντός έξι (6) μηνών από τη λήξη της προθεσμίας ολοκλήρωσης της επένδυσης σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 19. Εάν ο φορέας του επενδυτικού σχεδίου δεν υποβάλλει την αίτηση της προηγούμενης παραγράφου, συνοδευόμενη από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και εντός της ως άνω προθεσμίας, η επένδυση θεωρείται ως μη ολοκληρωθείσα. Στην περίπτωση αυτή η απόφαση υπαγωγής ανακαλείται και ανακτώνται τα ποσά ενίσχυσης, τα οποία τυχόν έχουν χορηγηθεί, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις παρ. 9 και 10 του άρθρου 23.»

ΕΣΠΑ 2021-2027

Ίδρυση Νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

Στην προκήρυξη των Δράσεων για την Ίδρυση Νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, προχώρησε το Υπουργείο Οικονομικών.

Οι δύο προσκλήσεις, στοχεύουν στην Ενίσχυση της Επιχειρηματικότητας, μέσω της δημιουργίας νέων πολύ Μικρών, Μικρών και Μεσαίων επιχειρήσεων, σε επιλεγμένους ΚΑΔ όλων των κλάδων της οικονομίας, πλην της εστίασης και του λιανικού εμπορίου συνολικού προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ, από το πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα» του ΕΣΠΑ 2021-2027.

Νέοι επιχειρηματίες αλλά και επαγγελματίες (γιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί κλπ) έχουν προθεσμία δύο μηνών τουλάχιστον και συγκεκριμένα από 18 Δεκεμβρίου 2023 έως 29 Φεβρουαρίου 2024 για να υποβάλλουν τα επενδυτικά τους σχέδια προς έγκριση, ώστε να πετύχουν επιδότηση έως και 60% του κόστους επένδυσης.

Η δράση «Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων», προϋπολογισμού 190 εκατ ευρώ, στοχεύει στη στήριξη της γενικής επιχειρηματικότητας με έμφαση στους κλάδους της μεταποίησης, του χονδρικού εμπορίου, της μεταφοράς και αποθήκευσης, της ενημέρωσης και επικοινωνίας, της εκπαίδευσης, και στις υπηρεσίες σχετικά με την ανθρώπινη υγεία, ενώ η δράση «Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων» για τουριστικά καταλύματα  προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ εστιάζει στην περαιτέρω ανάπτυξη και εξέλιξη του τουριστικού προϊόντος με επιλέξιμες επενδύσεις στην ίδρυση ξενοδοχείων, ενοικιαζόμενων δωματίων, τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών,camping ,τουριστικών γραφείων κα.

Τι χρηματοδοτείται

ΚατηγορίεςΠοσοστό επί του έργουΠαρατηρήσεις
Κτίρια, Εγκαταστάσεις & Περιβάλλoν Χώρος80% 
Μηχανήματα – ΕξοπλισμόςΨηφιακός & Λοιπός εξοπλισμός έως 10.000Παραγωγικός, ψηφιακός, λοιπός εξοπλισμός, Κυκλικής οικονομίας & εξοικονόμησης ενέργειας
Λογισμικό10.000,00Λογισμικά προγραμμάτων & κατασκευή site
Υπηρεσίες προμήθειας/χρήσης λογισμικού “ως υπηρεσία’’5.000,00software as a servise/ παραμετροποίηση κα.
ISO 9001 & 140003.000,00ISO
Μελέτες και Συμβουλευτικές Υπηρεσίες30.000,00Τεχνικές μελέτες, μελέτες συμβούλων, έρευνας καινοτομίας
Δαπάνες Προβολής και Εξωστρέφειας10.000,00 & 20.000,00 σχεδιασμός brand nameΔαπάνες σε social, συμμετοχή σε εκθέσεις, διαφ. καταχωρήσεις, παραγωγή υλικού, σχεδιασμός brand
Μεταφορικά Μέσα50.000,00Μόνο ηλεκτρικά
Έμμεσες δαπάνες7%7% των άμεσων δαπανών

Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός κάθε επενδυτικού σχεδίου μπορεί να φτάσει έως 400.000€ και η επιχορήγηση ανέρχεται σε ποσοστό έως 60% επί των υποβαλλόμενων δαπανών

Η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων και στις δύο δράσεις θα γίνει με τη μέθοδο της  Συγκριτικής Αξιολόγησης. Ως ελάχιστη αποδεκτή συνολική βαθμολογία για την έγκριση ενός επενδυτικού σχεδίου ορίζεται ο βαθμός 70.

Οι αιτήσεις χρηματοδότησης  υποβάλλονται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά χωρίς την προσκόμιση φυσικού φάκελου δικαιολογητικών μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Κρατικών Ενισχύσεων (ΟΠΣΚΕ).

Κατά τον έλεγχο και την αξιολόγηση των αιτήσεων θα γίνουν διασταυρώσεις μέσω Εθνικών Βάσεων Δεδομένων (ΑΑΔΕ, ΕΡΓΑΝΗ), ώστε να επαληθευθεί η ακρίβεια των στοιχείων που περιέχονται σε αυτές και να αποφευχθούν φαινόμενα απάτης σε βάρος του ενωσιακού προϋπολογισμού.

Αρχικά θα διενεργείται έλεγχος προϋποθέσεων συμμετοχής και στη συνέχεια θα βαθμολογούνται βάσει κριτηρίων τα οποία είναι τα ακόλουθα:
 –  η περιγραφή, σαφήνεια, πληρότητα και βιωσιμότητα του επενδυτικού σχεδίου
 – η εμπειρία και συνάφεια των γνώσεων εταίρων / μετόχων της επιχείρησης για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου
 –  η εξασφάλιση Ιδιωτικής Συμμετοχής με βαθμολόγηση της διαθεσιμότητας των Κεφαλαίων των εταίρων/ μετόχων
 –  η ωριμότητα του επενδυτικού σχεδίου όσον αφορά στις απαιτούμενες άδειες για την έναρξη υλοποίησης του
 –  η ρεαλιστικότητα του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης
 –  η συνέπεια με την Εθνική Στρατηγική Έξυπνης Εξειδίκευσης 2021-2027.

Η διάρκεια υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του επενδυτικού σχεδίου ορίζεται σε 24 μήνες.

εσπα επιδοτηση νεασ επιχειρησησ

εσπα ίδρυση και λειτουργία νέων μικρομεσαίων επιχειρήσεων

Enischysi Tis Idrysis Kai Leitourgias Neon Mikromesaion Epicheiriseon

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας Νέων Μικρομεσαίων  Επιχειρήσεων

Ενισχύονται επενδυτικά σχέδια σε βιομηχανίες όπως η παραγωγή τροφίμων, ποτών, η κατασκευή υφαντικών, η ξυλεία, η παραγωγή χαρτιού, τα χημικά, τα φαρμακευτικά, ίνες πλαστικού, η γυάλα, τα μεταλλικά προϊόντα, τις ηλεκτρονικές συσκευές, το χονδρικό εμπόριο, την αποθήκευση, την κινηματογραφική βιομηχανία, τις τηλεπικοινωνίες, την ενοικίαση και διαχείριση ακινήτων, την εκπαίδευση, τις νομικές / ιατρικές / μηχανολογικές υπηρεσίες, τις υπηρεσίες υγείας, τις τέχνες, τη διασκέδαση, κ.λπ.

εσπα για ίδρυση νέασ επιχείρησησ
εσπα ίδρυση νέων τουριστικών επιχειρήσεων
Enischysi Tis Idrysis Kai Leitoyrgias Neon Toyristikon Mikromesaion Epicheiriseon

Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας Νέων Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων

Ενισχύονται επενδύσεις για ίδρυση σε Ξενοδοχεία, Ξενοδοχειακά τουριστικά καταλύματα εντός παραδοσιακών κτισμάτων camping, Αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα – τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες, Ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα, Ταξιδιωτικά πρακτορεία, Υπηρεσίες τουριστικής προβολής, Υπηρεσίες ενοικίασης επιβατικών αυτοκινήτων χωρίς, οδηγό

ΕΣΠΑ 2021-2027

Η δράση «Μετάβαση στην καινοτομική, εξωστρεφή και έξυπνη εξειδίκευση» στοχεύει στην στήριξη υφιστάμενων, πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, για την ανάπτυξη και διάχυση νέων τεχνολογιών, τον τεχνολογικό τους μετασχηματισμό, την μεγέθυνση (scale up), την εξωστρέφεια (έμφαση τόσο στις παγκόσμιες αλυσίδες αξίες – GVC, όσο και στην προώθηση προϊόντων υψηλής τεχνολογικής αξίας) και την προώθηση της διττής μετάβασης, δηλαδή του ψηφιακού μετασχηματισμού και της κυκλικής οικονομίας.

Κάθε επενδυτικό σχέδιο, για να είναι επιλέξιμο, θα πρέπει τεκμηριωμένα να συνδέεται με μια Περιφερειακή Απόληξη των τομέων προτεραιότητας της Εθνικής Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης (S3) και οι δαπάνες που θα περιληφθούν σε αυτό να εξυπηρετούν τις παρακάτω περιοχές παρέμβασης της κάθε απόληξης (η συνθήκη αυτή αποτελεί βασική προϋπόθεση ένταξης μιας πράξης στη Δράση, συνεπώς απαιτείται, κατά την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης, αναλυτική και ρεαλιστική τεκμηρίωση σύνδεσης του επενδυτικού σχεδίου και των προτεινόμενων δαπανών με τις περιοχές παρέμβασης της Περιφερειακής Απόληξης που αυτές τελικά θα εξυπηρετήσουν, καθώς και με τον ΚΑΔ επένδυσης):

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΑΠΟΛΗΞΕΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

  1. Αγροδιατροφική Αλυσίδα: Μεταποίηση προϊόντων φυτικής & ζωικής παραγωγής, Κρασί, Μακεδονική/τοπική κουζίνα
  2. Βιοεπιστήμες, Υγεία, Φάρμακα: Ευεξία, προσβασιμότητα, αποκατάσταση & ένταξη με έμφαση στην τρίτη ηλικία και τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, Παραφαρμακευτικά & cosmetics με έμφαση στη χρήση τοπικών προϊόντων
  3. Ψηφιακές Τεχνολογίες: Ψηφιακός μετασχηματισμός της βιομηχανίας
  4. Αειφόρος Ενέργεια: Εναλλακτικά καύσιμα & βιοκαύσιμα, γεωθερμία
  5. Περιβάλλον & Κυκλική Οικονομία: Κλωστοϋφαντουργία και ένδυση, Τρόφιμα, Υλικά, Πράσινος Τουρισμός
  6. Μεταφορές & Εφοδιαστική Αλυσίδα: Κλωστοϋφαντουργία και ένδυση, Τρόφιμα, Υλικά, Βιώσιμη κινητικότητα
  7. Υλικά, Κατασκευές & Βιομηχανία: Κλωστοϋφαντουργία και Ένδυση, Δομικά υλικά
  8. Τουρισμός, Πολιτισμός & Δημιουργικές Βιομηχανίες: Κινηματογραφική αγορά, Τέχνες & οπτικοακουστικά μέσα, Τουρισμός υγείας, τρίτης ηλικίας και ευπαθών ομάδων, Πολιτισμός για ευπαθείς ομάδες και άτομα τρίτης ηλικίας

Στη Δράση μπορούν να υποβάλλουν αίτηση χρηματοδότησης οι Υφιστάμενες μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που έχουν κλείσει 2 τουλάχιστον διαχειριστικές χρήσεις.

  • Ο ελάχιστος και μέγιστος συνολικός ενισχυόμενος προϋπολογισμός (Π/Υ) της αίτησης χρηματοδότησης ορίζεται από €60.000 έως και €400.000 και η επιδότηση ορίζεται στο 45%
  • Η μέγιστη διάρκεια ολοκλήρωσης φυσικού και οικονομικού αντικειμένου ορίζεται σε 24 μήνες από την ημερομηνία έγκρισης της αίτησης χρηματοδότησης.

Η ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων χρηματοδότησης ξεκινά στις 22/01/2024 και θα διαρκέσει έως και τις 22/05/2024

Δείτε περισσότερα εδώ

ΕΣΠΑ 2021-2027, Οικονομία - Επιχειρήσεις

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε σήμερα δύο κανονισμούς που τροποποιούν τους γενικούς κανόνες για μικρά ποσά ενισχύσεων (κανονισμός de minimis) και για μικρά ποσά ενισχύσεων για υπηρεσίες γενικού οικονομικού συμφέροντος, όπως οι δημόσιες μεταφορές και η υγειονομική περίθαλψη (κανονισμός SGEI de minimis).

Οι αναθεωρημένοι κανονισμοί, οι οποίοι εξαιρούν τα μικρά ποσά ενισχύσεων από τον έλεγχο των κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ, καθώς θεωρείται ότι δεν έχουν αντίκτυπο στον ανταγωνισμό και το εμπόριο στην ενιαία αγορά, θα τεθούν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2024 και θα ισχύουν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2030.

Κανονισμός de minimis

Αύξηση του ανώτατου ορίου ανά εταιρεία από 200.000 € (ισχύει από το 2008) σε 300.000 € σε τρία χρόνια, προκειμένου να ληφθεί υπόψη ο πληθωρισμός.

Θέσπιση υποχρέωσης για τα κράτη μέλη να καταχωρούν τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας σε κεντρικό μητρώο που έχει συσταθεί σε εθνικό ή επίπεδο ΕΕ από την 1η Ιανουαρίου 2026, μειώνοντας έτσι τις υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων για τις εταιρείες.

Εισαγωγή ασφαλών λιμανιών για ενδιάμεσους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς για την περαιτέρω διευκόλυνση της βοήθειας με τη μορφή δανείων και εγγυήσεων, χωρίς πλέον να απαιτείται πλήρης μετακύλιση των πλεονεκτημάτων από τους ενδιάμεσους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς στους τελικούς δικαιούχους.

Κανονισμός SGEI de minimis

Οι τροπολογίες που εγκρίθηκαν σήμερα περιλαμβάνουν τις ακόλουθες βασικές αλλαγές:

Αύξηση του ανώτατου ορίου ανά εταιρεία από 500.000 € (ισχύει από το 2012) σε 750.000 € σε τρία χρόνια, για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού.

Θέσπιση υποχρέωσης για τα κράτη μέλη να καταχωρούν τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας σε κεντρικό μητρώο που έχει συσταθεί σε εθνικό ή επίπεδο ΕΕ από την 1η Ιανουαρίου 2026, μειώνοντας έτσι τις υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων για τις εταιρείες.

Ανακοίνωση Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας

Η Επιτροπή αξιολόγησε θετικά το τροποποιημένο σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ελλάδας, το οποίο περιλαμβάνει κεφάλαιο για το REPowerEU. Το ύψος του σχεδίου ανέρχεται πλέον σε 35,95 δισ. ευρώ, με 18,22 δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (ΜΑΑ) και 17,73 δισ. ευρώ σε δάνεια του ΜΑΑ. Το σχέδιο καλύπτει 76 μεταρρυθμίσεις και 103 επενδύσεις.

Το κεφάλαιο για το REPowerEU αποτελείται από επτά νέες μεταρρυθμίσεις και τέσσερις επενδύσεις, συμπεριλαμβανομένης της κλιμάκωσης μιας υφιστάμενης επένδυσης. Τα μέτρα αυτά θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να υλοποιήσει τον στόχο του σχεδίου REPowerEU να καταστεί η Ευρώπη ανεξάρτητη από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα πολύ πριν από το 2030. Τα μέτρα του REPowerEU επικεντρώνονται στη διευκόλυνση της ανάπτυξης περισσότερων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων του υδρογόνου και της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας, και στη διευκόλυνση της ταχείας ενσωμάτωσης της ανανεώσιμης ενέργειας στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας.

Επιπλέον, η Ελλάδα πρότεινε διάφορες αλλαγές στο αρχικό της σχέδιο. Ειδικότερα, το τροποποιημένο σχέδιο περιλαμβάνει τέσσερις νέες ή ενισχυμένες μεταρρυθμίσεις στους τομείς της πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης, της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας και του χρηματοπιστωτικού τομέα. Το τροποποιημένο σχέδιο περιλαμβάνει επίσης τέσσερις νέες επενδύσεις, τρεις εκ των οποίων υποστηρίζονται από την ανάγκη συνεκτίμησης των ζημιών που προκλήθηκαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές και πλημμύρες που έπληξαν την Ελλάδα τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο του 2023.

Ειδικότερα, η Ελλάδα αποφάσισε να ανακατανείμει κονδύλια για τη χρηματοδότηση δύο επενδύσεων στην αντιπλημμυρική προστασία και την καταπολέμηση της διάβρωσης στις περιοχές του Έβρου και της Ροδόπης που επλήγησαν από δασικές πυρκαγιές. Μια άλλη επένδυση αποσκοπεί στην αποκατάσταση των σιδηροδρομικών και οδικών δικτύων που υπέστησαν ζημιές κατά τις καταστροφικές πλημμύρες στην περιοχή της Θεσσαλίας τον περασμένο Σεπτέμβριο. Το αναθεωρημένο σχέδιο περιλαμβάνει επίσης επένδυση στην αντισεισμική πρόληψη για την αύξηση της ανθεκτικότητας των υποδομών σε φυσικές καταστροφές. Τα μέτρα αυτά προορίζονται να συμβάλουν στην αντιμετώπιση των προκλήσεων της κλιματικής αλλαγής και να συμπληρώσουν τα μέτρα πολιτικής προστασίας που περιλαμβάνονταν ήδη στο αρχικό σχέδιο.

Πρόσθετη ώθηση για την πράσινη μετάβαση της Ελλάδας

Το τροποποιημένο σχέδιο διατηρεί πολύ ισχυρή εστίαση στην πράσινη μετάβαση, αφού κατανέμει το 38,1 % των διαθέσιμων κονδυλίων (ποσοστό αυξημένο σε σχέση με το 37,5 % του αρχικού σχεδίου) σε μέτρα στήριξης των κλιματικών στόχων.

Ειδικότερα, οι μεταρρυθμίσεις και οι επενδύσεις που προστέθηκαν ή κλιμακώθηκαν πρόσφατα και περιλαμβάνονται στο κεφάλαιο για το REPowerEU συμβάλλουν σημαντικά στην πράσινη μετάβαση. Συνολικά, ενισχύουν τη φιλοδοξία για απανθρακοποίηση της οικονομίας μέσω της αύξησης της ενεργειακής απόδοσης και της δυναμικότητας παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Οι μεταρρυθμίσεις αποσκοπούν στη διευκόλυνση της παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου και βιομεθανίου, στη βελτιστοποίηση της χρήσης χερσαίων και θαλάσσιων εκτάσεων για την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, στην προώθηση της κοινοχρησίας ενέργειας και στην αύξηση της ιδιοκατανάλωσης, καθώς και στη θέσπιση νέων χρηματοδοτικών μέσων που δεν βασίζονται σε επιχορηγήσεις για την περαιτέρω στήριξη των επενδύσεων ενεργειακής απόδοσης. Επιπλέον, σημαντικές επενδύσεις αποσκοπούν στη στήριξη μέτρων ενεργειακής απόδοσης, συμπεριλαμβανομένων της εγκατάστασης ηλιακών θερμοσιφώνων και των ανακαινίσεων, και στην προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για ιδιοκατανάλωση. Άλλες επενδύσεις περιλαμβάνουν την κλιμάκωση υφιστάμενου μέτρου για την αύξηση της δυναμικότητας αποθήκευσης ενέργειας, πιλοτικά έργα για την παραγωγή βιομεθανίου και ανανεώσιμου υδρογόνου και τη στήριξη υποδομών δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα. Επιπλέον, όσον αφορά τα πρόσθετα δάνεια που ζήτησε η Ελλάδα, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα δεσμεύονται να επενδύσουν τουλάχιστον το 38,5 % των κονδυλίων για τη στήριξη της κλιματικής μετάβασης.

Ενίσχυση της ψηφιακής ετοιμότητας και της κοινωνικής ανθεκτικότητας της Ελλάδας

Το τροποποιημένο σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ελλάδας εξακολουθεί να συμβάλλει σημαντικά στην ψηφιακή μετάβαση στους τομείς της συνδεσιμότητας, των ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών, του ανθρώπινου κεφαλαίου και των ψηφιακών δεξιοτήτων, της ψηφιοποίησης των επιχειρήσεων και της υιοθέτησης προηγμένων ψηφιακών τεχνολογιών. Ενώ το μερίδιο των ψηφιακών δαπανών του τροποποιημένου σχεδίου μειώθηκε σε σχετικούς όρους (από 23,3 % σε 22,1 %), η συμβολή στην ψηφιακή μετάβαση σε απόλυτους όρους αυξάνεται σε σύγκριση με το αρχικό σχέδιο που εγκρίθηκε τον Ιούλιο του 2021.

Ειδικότερα, μέρος των πρόσθετων δανείων που ζητούνται από την Ελλάδα αναμένεται να χρησιμοποιηθεί για ψηφιακές επενδύσεις σε ευρυζωνικά δίκτυα πολύ υψηλής χωρητικότητας, ψηφιοποίηση ΜΜΕ και μεγάλων επιχειρήσεων, ανάπτυξη και εγκατάσταση τεχνολογιών κυβερνοασφάλειας, προηγμένων ψηφιακών τεχνολογιών και άλλων τύπων υποδομών τεχνολογιών των πληροφοριών και των επικοινωνιών (ΤΠΕ), υπό το πρίσμα της δέσμευσης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων να επενδύσουν τουλάχιστον το 20,8 % των κονδυλίων σε τέτοιες παρεμβάσεις.

Η κοινωνική διάσταση του τροποποιημένου σχεδίου παραμένει φιλόδοξη, με μια εμβληματική μεταρρύθμιση του συστήματος πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης, η οποία αναμένεται να αυξήσει την πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, να μειώσει τις ανισότητες και να προωθήσει την πρόληψη των ασθενειών. Οι πρόσθετες επενδύσεις σε υποδομές πυροπροστασίας, αντιπλημμυρικής προστασίας και καταπολέμησης της διάβρωσης που συμπληρώνουν τα μέτρα πολιτικής προστασίας στο αρχικό σχέδιο, καθώς και τα νέα προγράμματα αναβάθμισης των δεξιοτήτων για την ένταξη των προσφύγων στην αγορά εργασίας αναμένεται επίσης να έχουν θετικό κοινωνικό αντίκτυπο.

Επιπλέον, μέσω των προγραμματισμένων επενδύσεων σε ενεργειακές ανακαινίσεις οικιστικών κτιρίων και σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που παράγονται από ενεργειακές κοινότητες, αναμένεται να ωφεληθούν πάνω από 60 000 ενεργειακά φτωχά νοικοκυριά, ενώ μέσω της επέκτασης των ικανοτήτων αποθήκευσης ενέργειας και της προκαταρκτικής επιθεώρησης της σεισμικής αντοχής των κτιρίων του δημόσιου τομέα, το σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ελλάδας συμβάλλει στην αντιμετώπιση των κοινωνικοοικονομικών προκλήσεων της χώρας και στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας της Ελλάδας.

Το Συμβούλιο διαθέτει πλέον, κατά γενικό κανόνα, τέσσερις εβδομάδες για να εγκρίνει την αξιολόγηση της Επιτροπής. Η έγκριση του Συμβουλίου θα επιτρέψει στην Ελλάδα να λάβει προχρηματοδότηση ύψους 158,7 εκατ. ευρώ από τα κονδύλια του REPowerEU.

Η Ελλάδα έχει λάβει μέχρι στιγμής 11,2 δισ. ευρώ από κονδύλια του ΜΑΑ: προχρηματοδότηση ύψους 4 δισ. ευρώ και εκταμίευση των πρώτων δύο πληρωμών ύψους 7,2 δισ. ευρώ.

Η Επιτροπή θα εγκρίνει περαιτέρω εκταμιεύσεις βάσει της ικανοποιητικής εκπλήρωσης των οροσήμων και των στόχων που περιγράφονται στο αναθεωρημένο σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ελλάδας, που θα αντικατοπτρίζουν την πρόοδο ως προς την υλοποίηση των επενδύσεων και των μεταρρυθμίσεων.

Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας

Από το Υπουργείο Τουρισμού δημοσιεύτηκαν 4 προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την υποβολή αιτήσεων ενίσχυσης της Δράσης «Τουριστική Ανάπτυξη» με κωδικό 16931 του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΕΣΑΑ), η οποία εντάσσεται στον Πυλώνα 4 «Ιδιωτικές Επενδύσεις και Μετασχηματισμός της Οικονομίας» και ειδικότερα στον Άξονα 4.6 του σχεδίου «Εκσυγχρονισμός και βελτίωση της ανθεκτικότητας κύριων κλάδων οικονομίας της χώρας».

Αναλυτικότερα:

1. Αναβάθμιση Τουριστικών Λιμένων


Το πρόγραμμα, συνολικού προϋπολογισμού 139.090.800 €, αφορά τη χρηματοδότηση επενδύσεων σε τουριστικούς λιμένες της χώρας οι οποίοι συνιστούν είτε αθλητική υποδομή, είτε πολυλειτουργική ψυχαγωγική υποδομή, με σκοπό τα εξής:

  • Αναβάθμιση της υποδομής των υφιστάμενων τουριστικών λιμένων για την κάλυψη των προηγμένων απαιτήσεων της αγοράς και τη συμμετοχή στη διεθνή ανταγωνιστικότητα του σχετικού τουριστικού προϊόντος καθώς και νέων τουριστικών λιμένων εφ΄ όσον πληρούν προδιαγραφές ωριμότητας οι οποίες εξειδικεύονται στον Οδηγό Εφαρμογής της παρούσας πρόσκλησης.
  • Εστίαση στην ενεργειακή/πράσινη αναβάθμιση των υποδομών, συμπεριλαμβανομένης της ενσωμάτωσης/χορήγησης πιστοποίησης πράσινων τουριστικών λιμένων βάσει διεθνών προτύπων.
  • Ψηφιοποίηση των εγκαταστάσεων/υπηρεσιών των τουριστικών λιμενικών
  • Κατασκευή/αναβάθμιση υφιστάμενων εγκαταστάσεων ώστε να είναι προσβάσιμες σε όλους τους επισκέπτες.

Το συνολικό ποσό των επενδυτικών σχεδίων μπορεί να κυμαίνεται από 500.000 € έως 10.000.000 € ανάλογα με την κατηγορία τουριστικού λιμένα (μαρίνα, καταφύγια και αγκυροβόλια).

Χρηματοδοτούνται δαπάνες για την κατασκευή, επέκταση και εκσυγχρονισμό κτιριακών εγκαταστάσεων, κτιριακές εγκαταστάσεις για την επίτευξη υψηλότερου συντελεστή ενεργειακής απόδοσης, δίκτυα ηλεκτροκίνησης οχημάτων, επενδύσεις σε ΑΠΕ, δράσεις εξοικονόμησης ύδατος, δράσεις ψηφιοποίησης, κλπ.

Η υποβολή των αιτήσεων ενίσχυσης πραγματοποιείται ηλεκτρονικά έως και 27/12/2023.

2. Βελτίωση και τροποποίηση της προσβασιμότητας στις ελληνικές παραλίες


Απευθύνεται σε: Φορείς (Υπουργεία, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ κ.α), Επιχειρήσεις
Απευθύνεται ειδικά σε: Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), ΟΤΑ α’ βαθμού (Δήμοι), Επιχειρήσεις (Α.Ε., Ο.Ε./Ε.Ε, Ι.Κ.Ε, ΕΠΕ)

Το πρόγραμμα στοχεύει στη βελτίωση και τροποποίηση της προσβασιμότητας στις ελληνικές παραλίες και των συναφών με αυτές εγκαταστάσεων, ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής και εύκολη πρόσβαση από όλους τους επισκέπτες στον προορισμό.

Επιλέξιμες προς ένταξη παραλίες, αποτελούν οι παραλίες που δεν έχουν ενισχυθεί από άλλο συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα. Παραλίες οι οποίες έχουν λάβει σχετική ενίσχυση από άλλο αντίστοιχο πρόγραμμα δεν δύναται να επιχορηγηθούν από το παρόν έργο για τις ίδιες δαπάνες.

Ο ανώτατος αιτούμενος επιλέξιμος προϋπολογισμός ανέρχεται σε εβδομήντα χιλιάδες ευρώ (70.000 €) ανά παραλία.

Επιλέξιμες κατηγορίες δαπανών είναι οι ακόλουθες:

  • Η κατασκευή μη μόνιμων ραμπών πρόσβασης στην παραλία για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία
  • Κτιριακές εγκαταστάσεις για την επίτευξη υψηλότερου συντελεστή ενεργειακής απόδοσης
  • Προμήθεια μη μόνιμων βοηθητικών εγκαταστάσεων όπως: λυόμενα αποδυτήρια, φορητοί χώροι υγιεινής , διάδρομοι αποτελούμενοι από τμήματα κατάλληλου μήκους για εύκολη μεταφορά και αποθήκευση την χειμερινή περίοδο
  • Χώροι σκίασης/προστασίας των λουόμενων
  • Προμήθεια πακέτου τηλεμετρίας και συσκευών συναγερμού
  • Ειδική σήμανση στις προσβάσιμες παραλίες κ.ά.

Σε κάθε περίπτωση, οι κατηγορίες δαπανών που αναφέρονται παραπάνω είναι ενδεικτικές και όχι περιοριστικές. Κάθε δικαιούχος οφείλει να μεριμνήσει για την εξασφάλιση της πρόσβασης από το οδικό δίκτυο σε κάθε σημείο παρέμβασης/παραλία που περιλαμβάνεται στην αίτηση χρηματοδότησής του.

Λήξη Υποβολής Αιτήσεων: 31/05/2024 Η περίοδος υποβολής των προτάσεων δύναται να λήξει σε χρόνο νωρίτερα της ανωτέρω προσδιοριζόμενης ημερομηνίας, σε περίπτωση εξάντλησης των διαθέσιμων πόρων. 

Δείτε περισσότερα εδώ.
 

3. Αναβάθμιση των εγκαταστάσεων χιονοδρομικών κέντρων


Το πρόγραμμα αφορά στη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων με στόχο την προώθηση του ορεινού τουρισμού στην Ελλάδα, παράλληλα με την επίτευξη περιβαλλοντικών στόχων και την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας.

Επιμέρους στόχοι του προγράμματος αποτελούν :

  • Η βελτίωση του τουριστικού προϊόντος προκειμένου να καταστεί η Ελλάδα ελκυστικός προορισμός για χειμερινές και ορεινές δραστηριότητες συγκλίνοντας προς άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς.
  • Η αναβάθμιση των υποδομών των υφισταμένων χιονοδρομικών κέντρων υψηλού επιπέδου που θα προσελκύουν περισσότερους επισκέπτες και θα συμβάλλουν στην αύξηση του τοπικού ΑΕΠ.
  • Η επίτευξη μεγαλύτερης χειμερινής τουριστικής περιόδου και πιο ελκυστικές ευκαιρίες για ορεινό τουρισμό που θα είναι επωφελής για ολόκληρη την περιοχή.
  • Η βιώσιμη τοπική ανάπτυξη και η αποδοτικότερη διαχείριση των φυσικών πόρων με σκοπό την λειτουργία των εγκαταστάσεων με μικρότερο αποτύπωμα ρύπων και λιγότερη κατανάλωση ενέργειας.

Ο ανώτατος προϋπολογισμός ανά επενδυτικό σχέδιο ορίζεται στα δέκα εκατομμύρια ευρώ (10.000.000,00 €).

Επιλέξιμες κατηγορίες δαπανών είναι οι ακόλουθες:

  • Η κατασκευή, η επέκταση, ο εκσυγχρονισμός κτιριακών εγκαταστάσεων και ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων των κτιρίων και οι κατασκευές για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία, καθώς και η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου στα οποία περιλαμβάνονται και οι δαπάνες έκδοσης οικοδομικής άδειας
  • Κτιριακές εγκαταστάσεις για την επίτευξη υψηλότερου συντελεστή ενεργειακής απόδοσης
  • Επενδύσεις σε εξοπλισμό αθλητικών και πολυλειτουργικών ψυχαγωγικών υποδομών
  • Η/Μ εξοπλισμός και δίκτυα ηλεκτροκίνησης οχημάτων
  • Επενδύσεις σε ΑΠΕ
  • Επενδύσεις σε προμήθεια ηλεκτροκίνητου και μη εξοπλισμού για την αντιμετώπιση παγίων αναγκών, τη συγκομιδή απορριμμάτων και καθαρισμού
  • Δράσεις εξοικονόμησης ύδατος
  • Δράσεις Ψηφιοποίησης
  • Δαπάνες που συνίστανται στο κόστος των συμβουλευτικών υπηρεσιών που παρέχονται από εξωτερικούς συμβούλους

Λήξη Υποβολής Αιτήσεων: 31/03/2024

4. Αναβάθμιση των εγκαταστάσεων ορειβατικών καταφυγίων


Το πρόγραμμα αφορά στη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων για την αναβάθμιση των υποδομών των ορειβατικών καταφυγίων, με στόχο την επίτευξη μικρότερου αποτυπώματος ρύπων και χαμηλότερης ενεργειακής κατανάλωσης, καθώς και επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου σε 12 μήνες το χρόνο, διαμορφώνοντας ένα νέο τουριστικό προϊόν.

Επιμέρους στόχοι του προγράμματος αποτελούν :

  • Η αναβάθμιση των υποδομών των ορειβατικών καταφυγίων που θα προσελκύουν περισσότερους επισκέπτες και θα συμβάλλουν στην αύξηση του τοπικού ΑΕΠ.
  • Η επίτευξη μεγαλύτερης χειμερινής τουριστικής περιόδου και πιο ελκυστικών ευκαιριών για ορεινό τουρισμό που θα είναι επωφελής για ολόκληρη την περιοχή.
  • Η βιώσιμη τοπική ανάπτυξη και η αποδοτικότερη διαχείριση των φυσικών πόρων με σκοπό την λειτουργία των εγκαταστάσεων, με μικρότερο αποτύπωμα ρύπων και λιγότερη κατανάλωση ενέργειας.

Επιλέξιμα προς ένταξη ορειβατικά καταφύγια, αποτελούν τα ορειβατικά καταφύγια  που διέπονται από τις διατάξεις της υπ’ αριθ. 9918/16.05.2023 κ.υ.α. «Καθορισμός τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών ορειβατικών καταφυγίων, διαδικασία χορήγησης Ειδικού Σήματος Λειτουργίας και Κανονισμός Λειτουργίας» (Β΄ 3307).

Ο ανώτατος προϋπολογισμός ανά επενδυτικό σχέδιο ορίζεται στις διακόσιες πενήντα χιλιάδες ευρώ (250.000 €).

Επιλέξιμες κατηγορίες δαπανών είναι οι ακόλουθες:

  • Η κατασκευή, η επέκταση, ο εκσυγχρονισμός κτιριακών εγκαταστάσεων και ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων των κτιρίων και οι κατασκευές για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία, καθώς και η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου στα οποία περιλαμβάνονται και οι δαπάνες έκδοσης οικοδομικής άδειας
  • Η αγορά και εγκατάσταση καινούργιων σύγχρονων μηχανημάτων και λοιπού εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένων των τεχνικών εγκαταστάσεων.
  • Κτιριακές εγκαταστάσεις για την επίτευξη υψηλότερου συντελεστή ενεργειακής απόδοσης
  • Δράσεις εξοικονόμησης ύδατος
  • Δράσεις Ψηφιοποίησης
  • Δαπάνες που συνίστανται στο κόστος των συμβουλευτικών υπηρεσιών που παρέχονται από εξωτερικούς συμβούλους.

Λήξη Υποβολής Αιτήσεων: 31/03/2024

Αναπτυξιακός Νόμος

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε, βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, την τροποποίηση του χάρτη της Ελλάδας για τη χορήγηση περιφερειακών ενισχύσεων έως τις 31 Δεκεμβρίου 2027, στο πλαίσιο των κατευθυντήριων γραμμών για τις περιφερειακές ενισχύσεις.

Στις 6 Ιανουαρίου 2022 η Επιτροπή ενέκρινε τον χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων για την Ελλάδα 2022-2027, και στις 14 Ιουλίου 2022 την τροποποίησή του, με σκοπό την αύξηση της έντασης των ενισχύσεων για εδάφη που έχουν ταυτοποιηθεί ως χρήζοντα στήριξης από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης. Στις 30 Μαΐου 2023, η Επιτροπή εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με πιθανή ενδιάμεση επανεξέταση των χαρτών περιφερειακών ενισχύσεων, λαμβάνοντας υπόψη επικαιροποιημένα στατιστικά στοιχεία.

Στο πλαίσιο αυτό, η εγκριθείσα τροποποίηση του χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων της Ελλάδας επιτρέπει υψηλότερα μέγιστα ποσά ενίσχυσης για επενδύσεις σε ορισμένες περιφέρειες, λόγω της μείωσης του κατά κεφαλήν ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος σε αυτές.

Τα μέγιστα ποσά ενίσχυσης θα αυξηθούν ως εξής:

i) από 40% σε 50% των επιλέξιμων επενδυτικών δαπανών στο Νότιο Αιγαίο και

ii) από 50% σε 60% των επιλέξιμων επενδυτικών δαπανών στην Κρήτη και τη Δυτική Μακεδονία.

Για τα επενδυτικά σχέδια με επιλέξιμες δαπάνες κάτω των 50 εκατ. EUR, το όριο αυτό προσαυξάνεται κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες για τις μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις και κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες για τις μικρές επιχειρήσεις, όπως ορίζονται στη σύσταση της Επιτροπής της 6ης Μαΐου 2003 σχετικά με τον ορισμό των πολύ μικρών, των μικρών και των μεσαίων επιχειρήσεων.

Ο τροποποιημένος χάρτης ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2027.

Δείτε εδώ την επίσημη ανακοίνωση.