Μενού

Επικοινωνία

Μενού

Επικοινωνία

Αγροτική Ανάπτυξη

Σκοπός της πρόσκλησης είναι η επιλογή τοπικών προγραμμάτων LEADER, και ειδικότερα η επιλογή των Ομάδων Τοπικής Δράσης, των περιοχών εφαρμογής τοπικών προγραμμάτων LEADER και των στρατηγικών τοπικής ανάπτυξης LEADER, στο πλαίσιο του ΣΣ της ΚΑΠ για την προγραμματική περίοδο 2023-2027.

Ειδικότερα, η Τοπική Ανάπτυξη με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων όσον αφορά στην Παρέμβαση Π3-77-4.1 «Στήριξη για τοπική ανάπτυξη μέσω του LEADER (ΤΑΠΤοΚ – Τοπική Ανάπτυξη με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων)» του Σ.Σ. της Κ.Α.Π. μπορεί να εφαρμοστεί σε αγροτικές περιοχές, σύμφωνα με τον ορισμό της Ε.Ε., συμπεριλαμβανομένου του Νομού Θεσσαλονίκης και των Δήμων του Νομού Αττικής της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων.

Οι εν λόγω περιοχές πρέπει να αποτελούνται από Τοπικές / Δημοτικές Κοινότητες από τις οποίες εξαιρούνται οικισμοί με συνολικό μόνιμο πληθυσμό μεγαλύτερο των 15.000 κατοίκων. Ο εν λόγω περιορισμός δεν αφορά στα μικρά νησιά (αφορά το σύνολο των νησιών της χώρας με εξαίρεση την Κρήτη και την Εύβοια)

Οι 9 κατηγορίες δράσεων, υπο – παρεμβάσεις, του LEADER είναι οι εξής:

Κατηγορία 1: Ενδυνάμωση της τοπικής οικονομίας
Ο μέγιστος προϋπολογισμός των πράξεων της κατηγορίας αυτής δεν μπορεί να ανέλθει άνω των 300.000€ με εξαίρεση την υπο-παρέμβαση 1.1 «Ενίσχυση μεταποιητικών μονάδων για την παραγωγή γεωργικών προϊόντων» όπου ο μέγιστος προϋπολογισμός μπορεί να ανέλθει μέχρι τις 400.000€. Ο μέγιστος προϋπολογισμός άυλων πράξεων μπορεί να ανέλθει μέχρι τις 40.000€. Δικαιούχοι μπορούν να είναι υφιστάμενοι ή υπό σύσταση φορείς (φυσικά ή νομικά πρόσωπα)

1.1 Ενίσχυση μεταποιητικών μονάδων για την παραγωγή γεωργικών προϊόντων
1.2 Ενίσχυση μεταποιητικών μονάδων για την παραγωγή μη γεωργικών προϊόντων
1.3 Ενίσχυση μονάδων του δασοκομικού τομέα
1.4 Ενίσχυση επιχειρήσεων στους τομείς της βιοτεχνίας, χειροτεχνίας και παραγωγής ειδών μετά την 1η μεταποίηση
1.5 Ενίσχυση επιχειρήσεων του τουριστικού κλάδου
1.6 Ενίσχυση επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών
1.7 Εξοικονόμηση ενέργειας και νερού, ενίσχυση βιο-οικονομίας και κυκλικής οικονομίας

Κατηγορία 2: Εκπαίδευση τοπικού πληθυσμού
Ο μέγιστος προϋπολογισμός των πράξεων της κατηγορίας αυτής δεν μπορεί να ανέλθει άνω των 20.000€ και η ένταση ενίσχυσης ορίζεται έως το 100% δυνάμει του Καν. (ΕΕ) 2021/2115 ή του Καν. (ΕΕ) 1407/2013. Επιλέξιμες είναι οι πράξεις που αφορούν στην κατάρτιση / επιμόρφωση ομάδων του τοπικού πληθυσμού σε αντικείμενα τα οποία είναι άμεσα συνδεδεμένα με την στρατηγική του τοπικού προγράμματος. Στο πλαίσιο της παρούσας υπο-παρέμβασης επιλέξιμη είναι και η επιμόρφωση του γενικού πληθυσμού σε θέματα βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων.

1.1 Εκπαίδευση τοπικού πληθυσμού στον 1-γενή τομέα
1.2 Εκπαίδευση τοπικού πληθυσμού στον 2-γενή τομέα
1.3 Εκπαίδευση τοπικού πληθυσμού στον 3-γενή τομέα

Κατηγορία 3: Ενδυνάμωση του τοπικού κοινωνικού ιστού
Ο μέγιστος προϋπολογισμός των πράξεων της κατηγορίας αυτής δεν μπορεί να ανέλθει άνω των 400.000€ ή των 20.000€ στις περιπτώσεις άυλων πράξεων και η ένταση ενίσχυσης ορίζεται έως το 100% δυνάμει του Καν. (ΕΕ) 2021/2115 για μη παραγωγικές επενδύσεις και για βασικές υπηρεσίες ή του Γεωργικού Απαλλακτικού Κανονισμού για πράξεις που εμπίπτουν στους κανόνες κρατικών ενισχύσεων.

1.1 Ενίσχυση βασικών υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση του τοπικού πληθυσμού (παιδικοί σταθμοί, χώροι άθλησης, πολιτιστικά κέντρα κ.λπ.)
1.2 Ενίσχυση βασικών υπηρεσιών που στοχεύουν στην κοινωνική ένταξη, την καταπολέμηση της φτώχιας και του κοινωνικού αποκλεισμού και την ενσωμάτωση προσφύγων / μεταναστών

Κατηγορία 4: Βελτίωση ποιότητας ζωής τοπικού πληθυσμού
Ο μέγιστος προϋπολογισμός των πράξεων της κατηγορίας αυτής δεν μπορεί να ανέλθει άνω των 400.000€ ή των 20.000€ στις περιπτώσεις άυλων πράξεων και η ένταση ενίσχυσης ορίζεται έως το 100% δυνάμει του Καν. (ΕΕ) 2021/2115 για μη παραγωγικές επενδύσεις και για βασικές υπηρεσίες ή του Γεωργικού Απαλλακτικού Κανονισμού για πράξεις που εμπίπτουν στους κανόνες κρατικών ενισχύσεων.

4.1 Έργα υποδομών μικρής κλίμακας
4.2 Ενίσχυση υπηρεσιών και υποδομών αναψυχής, ανάπλασης, τουριστικών
πληροφοριών και λοιπών υποδομών μικρής κλίμακας

Κατηγορία 5: Διατήρηση και βελτίωση των πολιτιστικών στοιχείων

5.1 Ενίσχυση πολιτιστικών ή αθλητικών εκδηλώσεων. Ο μέγιστος προϋπολογισμός των πράξεων της υπο-παρέμβασης αυτής δεν μπορεί να ανέλθει άνω των 20.000€ και η ένταση ενίσχυσης ορίζεται έως το 75% δυνάμει του Κανονισμού (ΕΕ) 1407/2013.
5.2 Ενίσχυση μελετών, υπηρεσιών και υποδομών που συνδέονται με τον πολιτισμό και την αποκατάσταση και αναβάθμιση της πολιτιστικής κληρονομιάς
Ο μέγιστος προϋπολογισμός των πράξεων της κατηγορίας αυτής δεν μπορεί να ανέλθει άνω των 400.000€ και τις 20.000€ για άυλες ενέργειες και η ένταση ενίσχυσης ορίζεται έως το 100% δυνάμει του Γεωργικού Απαλλακτικού Κανονισμού για πράξεις που εμπίπτουν στους κανόνες κρατικών ενισχύσεων.

Κατηγορία 6: Προστασία και ανάδειξη φυσικού περιβάλλοντος

Ο  μέγιστος προϋπολογισμός των πράξεων της κατηγορίας αυτής δεν μπορεί να ανέλθει άνω των 400.000€ ή των 20.000€ στις περιπτώσεις άυλων πράξεων και η ένταση ενίσχυσης ορίζεται έως το 100% δυνάμει του Καν. (ΕΕ) 2021/2115 για μη παραγωγικές επενδύσεις και για βασικές υπηρεσίες ή του Γεωργικού Απαλλακτικού Κανονισμού και του Καν. (ΕΕ) 1407/2013 για πράξεις που εμπίπτουν στους κανόνες κρατικών ενισχύσεων.

6.1 Έργα αναβάθμισης του φυσικού περιβάλλοντος με σκοπό την ανάδειξη αυτών
6.2 Έργα πράσινων υποδομών “green infrastructure” για την πρόληψη και αντιμετώπιση των κινδύνων από φυσικές καταστροφές

Κατηγορία 7: Δικτύωση και συνεργασία
Ο μέγιστος προϋπολογισμός των πράξεων της κατηγορίας αυτής δεν μπορεί να ανέλθει άνω των 40.000€ για ενέργειες που αφορούν αποκλειστικά στην σύσταση και λειτουργεία του συνεργατικού σχήματος, καθώς και την προετοιμασία του σχεδίου δράσης, και η ένταση ενίσχυσης ορίζεται έως το 90% για την υπο-παρέμβαση «Συνεργασία μεταξύ μικρών τοπικών επιχειρήσεων» και έως το 100% για τις λοιπές υπο-παρεμβάσεις, για πράξεις που εμπίπτουν στους κανόνες κρατικών ενισχύσεων. Στις περιπτώσεις όπου το σχέδιο συνεργασίας περιλαμβάνει και μη άυλες ενέργειες / υποδομές αυτές μπορούν να ενισχυθούν στο πλαίσιο της παρούσας κατηγορίας αλλά με τους περιορισμούς και τους όρους που αφορούν στην κατηγορία που εμπίπτουν οι ενέργειες αυτές. Ο ελάχιστος αριθμός των μελών των σχημάτων συνεργασίας είναι τα 3 μέλη.

7.1 Συνεργασία μεταξύ μικρών τοπικών επιχειρήσεων
7.2 Συνεργασία μεταξύ τοπικών δημόσιων ή/και ιδιωτικών φορέων ή/και ΜΚΟ για την κοινωνική ή / και πολιτιστική ή / και περιβαλλοντική προστασία και αναβάθμιση της περιοχής, την προώθηση της υγιεινής διατροφής και της μείωσης σπατάλης τροφίμων.
7.3 Έξυπνα Χωριά: συνεργασία για την ολιστική και καινοτόμο ανάπτυξη των χωριών

Κατηγορία 8: Διατοπική και διακρατική συνεργασία
Η ενίσχυση χορηγείται στον δικαιούχο/ΟΤΔ με τη μορφή επιχορήγησης η ένταση της οποίας ορίζεται στο 100% των επιλέξιμων δαπανών δυνάμει του Καν. (ΕΕ) 2021/2115. Κάθε υποψήφια ΟΤΔ έχει την υποχρέωση να υποβάλει τουλάχιστον ένα έργο συνεργασίας με την υποβολή του φακέλου υποψηφιότητας.

8.1 Σχέδια διατοπικής συνεργασίας
8.2 Σχέδια διακρατικής συνεργασίας

Κατηγορία 9: Λειτουργικές δαπάνες των ΟΤΔ και εμψύχωση του τοπικού πληθυσμού
9.1 Λειτουργικές δαπάνες των ΟΤΔ και εμψύχωση του τοπικού πληθυσμού Η ενίσχυση χορηγείται στον δικαιούχο/ΟΤΔ με τη μορφή επιχορήγησης, το ύψος της υπολογίζεται βάσει των επιλέξιμων δαπανών και μπορεί να ανέλθει μέχρι και το 25% της συνολικής δημόσιας δαπάνης του εγκεκριμένου τοπικού προγράμματος. Η ένταση της ενίσχυσης ορίζεται στο 100% των επιλέξιμων δαπανών δυνάμει του Καν.(ΕΕ) 2021/2115.

Δείτε την προδημοσίευση εδώ

 

Αναπτυξιακός Νόμος

Την έγκριση της τροποποίησης του χάρτη της Ελλάδας για τη χορήγηση περιφερειακών ενισχύσεων από την 1η Ιανουαρίου 2022 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2027, στο πλαίσιο των αναθεωρημένων κατευθυντήριων γραμμών για τις περιφερειακές ενισχύσεις, ανακοίνωσε η Κομισιόν, βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.

Στο σχετικό δελτίο Τύπου επισημαίνεται πως στις 16 Ιουνίου 2022 η Επιτροπή ενέκρινε τα εδαφικά σχέδια δίκαιης μετάβασης της Ελλάδας, τα οποία καθορίζουν τα εδάφη που είναι επιλέξιμα για στήριξη από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης. Η εγκριθείσα σήμερα τροποποίηση του χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων της Ελλάδας παρέχει δυνατότητα για υψηλότερα μέγιστα ποσοστά ενίσχυσης στα εν λόγω εδάφη, τα οποία επίσης βρίσκονται εντός περιοχών επιλέξιμων για ενίσχυση βάσει του άρθρου 107 παράγραφος 3 στοιχείο α) της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (οι λεγόμενες περιοχές «α»), το οποίο επιτρέπει τη χορήγηση ενισχύσεων για τη στήριξη των πλέον μειονεκτικών περιοχών.

Τα ανώτατα ποσοστά ενισχύσεων σε δικαιούχους εγκατεστημένους στις εν λόγω περιοχές θα αυξηθούν ως εξής:

i) από 30% σε 40% των επιλέξιμων επενδυτικών δαπανών στην περιφέρεια του Νότιου Αιγαίου·

ii) από 40% σε 50% των επιλέξιμων επενδυτικών δαπανών στις περιφέρειες της Κρήτης, της Δυτικής Μακεδονίας και στις περιφερειακές ενότητες Αρκαδίας και Μεσσηνίας της Πελοποννήσου· και

iii) από 50 % σε 60 % των επιλέξιμων επενδυτικών δαπανών στην περιφέρεια του Βόρειου Αιγαίου.

Η έκδοση της απόφασης  είναι διαθέσιμη με τον αριθμό υπόθεσης SA.103501 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων.

Δείτε το νέο ΧΑΡΤΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

Έρευνα - Καινοτομία

Το Ταμείο Εγγυοδοσίας Καινοτομίας είναι το πρώτο χρηματοδοτικό εργαλείο που έχει στόχο να στηρίξει τις καινοτόμες νεοσύστατες και υφιστάμενες Πολύ μικρές, Μικρές και Μεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) οιασδήποτε νομικής μορφής, που προάγουν την έρευνα και καινοτομία και οι οποίες τεκμηριώνουν τον καινοτόμο χαρακτήρα τους, μέσω του επιχειρηματικού τους σχεδίου (Business Plan) και σχετικών δικαιολογητικών.

Το χρηματοδοτικό εργαλείο στηρίζει την ανταγωνιστικότητα των καινοτόμων ΜμΕ επιχειρήσεων, συνδυάζει για πρώτη φορά την παροχή εγγύησης σε δάνειο και επιχορήγησης σε ποσοστό 20% του δανειακού κεφαλαίου, προσφέροντας επενδυτικά δάνεια & κεφάλαια κίνησης, μέσω των Τραπεζών που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα.

Προϋπολογισμός Ταμείου

–  Προϋπολογισμός Εγγύησης: € 35.170.000
–  Προϋπολογισμός επιχορήγησης: € 29.320.000 (έως το 20 % του κεφαλαίου δανείου)
Συνολικός προϋπολογισμός: € 64.490.000

 

Δικαιούχοι

–  Είναι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις κάθε νομικής μορφής.
–  Έχουν συσταθεί έως και το χρόνο υποβολής αίτησης χρηματοδότησης στο ΠΣΚΕ
–  Παρουσιάζουν καινοτόμο χαρακτήρα καλύπτουν τις προϋποθέσεις συμμετοχής – κριτήρια αξιολόγησης καινοτομίας με την αποδεδειγμένη εκπλήρωση(απαραίτητα δικαιολογητικά ή επιχειρηματικό σχέδιο) τουλάχιστον ενός (1) από τα παρακάτω δώδεκα (12) κριτήρια (με τη σχετική καταγραφή στην αίτηση χρηματοδότησης του κριτήριου βάσει του οποίου πληρείται η επιλεξιμότητα):
1. Επιχείρηση εγγεγραμμένη στο μητρώο του Elevate Greece
2. Επιχείρηση που έχει ενισχυθεί στο παρελθόν από προγράμματα στήριξης έρευνας καινοτομίας και τεχνολογικής ανάπτυξης και προγράμματα της ενιαίας δράσης κρατικών ενισχύσεων ερευνητικών έργων όπως π.χ. το «ερευνώ – δημιουργώ καινοτομώ» ή και το «Συνεργατικοί  σχηματισμοί καινοτομίας».
3. Επιχείρηση που επιβεβαιώνει μέσω της υποβολής επιχειρηματικού σχεδίου (Business plan), ότι στο προβλεπτό μέλλον θα αναπτύξει προϊόντα, υπηρεσίες ή διεργασίες που είναι νέα ή ουσιωδώς βελτιωμένα και ενέχουν κίνδυνο τεχνολογικής ή βιομηχανικής αποτυχίας.
4. Απόδειξη μέσω παράθεσης οικονομικών στοιχείων που προσκομίζονται, ότι δραστηριοποιείται σε μια αγορά για λιγότερο από 12 χρόνια, μετά την πρώτη εμπορική πώλησή της και με μια μέση ετήσια ενδογενή ανάπτυξη σε υπαλλήλους ή σε κύκλο εργασιών μεγαλύτερη από 20% κατ ‘έτος, για μια περίοδο τριών ετών
5. Απόδειξη ότι οι δαπάνες σε έρευνα και καινοτομία αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 5% των συνολικών λειτουργικών δαπανών, σε τουλάχιστον ένα από τα τρία προηγούμενα έτη
6. Επιβεβαίωση μέσω της παράθεσης Business plan ότι αναλαμβάνει να δαπανήσει ένα ποσό τουλάχιστον ίσο με το 80% του ποσού με το οποίο θα χρηματοδοτηθεί σε δραστηριότητες έρευνας και καινοτομίας.
7. Απόδειξη ότι έχουν επίσημα χορηγηθεί στο Δικαιούχο επιδοτήσεις, δάνεια ή εγγυήσεις από παρεμφερή Ευρωπαϊκά Προγράμματα έρευνας και καινοτομίας ή μέσω των λοιπών οργάνων των Προγραμμάτων αυτών ή μέσω περιφερειακών, εθνικών προγραμμάτων υποστήριξης της έρευνας και καινοτομίας
κατά τη διάρκεια των τελευταίων τριάντα έξι (36) μηνών (πριν την ημερομηνία αίτησης Δανείου προς το ΧΟ).
8. Απόδειξη ότι στο Δικαιούχο έχει απονεμηθεί βραβείο έρευνας και καινοτομίας κατά τους τελευταίους είκοσι τέσσερεις (24 μήνες), από ένα θεσμικό όργανο της ΕΕ ή φορέα της ΕΕ.
9. Απόδειξη ότι ο Δικαιούχος έχει καταχωρήσει τουλάχιστον ένα τεχνολογικό δικαίωμα (όπως διπλώματα ευρεσιτεχνίας, δικαίωμα σχεδιασμού, πνευματικά δικαιώματα λογισμικού κ.α.) κατά τους τελευταίους εικοσιτέσσερις (24) μήνες 
10. Απόδειξη ότι ο Δικαιούχος έχει λάβει μια επένδυση κατά τους τελευταίους είκοσι τέσσερεις (24) μήνες(πριν την ημερομηνία αίτησης Δανείου προς το ΧΟ) από έναν επενδυτή επιχειρηματικών κεφαλαίων (Venture Capital) ή από έναν επιχειρηματικό άγγελο (Business Αngel)
11. Απόδειξη ότι ο Δικαιούχος έχει πραγματοποιήσει εντός των τελευταίων 3 ετών,δαπάνες έρευνας και καινοτομίας από εθνικούς ή περιφερειακούς φορείς ή οργανισμούς για την ενεργοποίηση και άλλων εταιριών να επενδύσουν σε έρευνα και καινοτομία με τις εξής προϋποθέσεις:
(i) Οι φορείς δεν συνδέονται με την Τράπεζα ή τον πελάτη
(ii) Η χρηματοδότηση καλύπτει δαπάνες βάσει επιχειρηματικού σχεδίου
(iii) Οι δαπάνες δεν έχουν χρηματοδοτηθεί από τους προαναφερόμενους φορείς
12. Απόδειξη ότι η επιχείρηση έχει χαρακτηριστεί κατά τους τελευταίους
36 μήνες «Καινοτόμος Επιχείρηση» από την Ε.Ε. ή από εθνικούς ή περιφερειακούς φορείς υπό την προϋπόθεση ότι:
(i) Ο προσδιορισμός στηρίζεται σε δημοσιοποιημένα κριτήρια
(ii) Ο φορέας δεν συνδέεται με την Τράπεζα ή τον πελάτη
(iii) Η χρηματοδότηση καλύπτει δαπάνες βάσει επιχειρηματικού σχεδίου

–  Κρίνονται πιστοληπτικά αποδεκτές σύμφωνα με την ισχύουσα πιστωτική πολιτική και της εσωτερικές διαδικασίες των πιστωτικών ιδρυμάτων
– είναι τραπεζικά ενήμερες (έχουν οφειλή < 90 ημερών ) κατά την ημερομηνία της αίτησης

Ανώτατο Ποσό Δανείου

Το ανώτερο ποσό δανείου είναι οι €400.000 με ελάχιστο τα €25.000

Δεν επιτρέπονται:
– Η αναχρηματοδότηση/αποπληρωμή υφιστάμενου δανεισμού ή πιστωτικών γραμμών,
– Η χρηματοδότηση προγράμματος καταβολής μερισμάτων ή αγοράς μετοχών,

Διάρκεια & Επιχορήγηση Δανείου

To Δάνειο έχει διάρκεια από 1 έως 10 έτη συμπεριλαμβανομένης περιόδου χάριτος ( 1-3 έτη).
Η διάρκεια δανείου είναι ίση με τη διάρκεια εγγύησης, δηλαδή το δάνειο δεν μπορεί να έχει διάρκεια μεγαλύτερη της εγγύησης.

Το ποσοστό εγγύησης της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας είναι 80% ανά δάνειο. Η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα εγγυάται στα Πιστωτικά Ιδρύματα μέχρι του ποσοστού 80% του εκταμιευμένου κεφαλαίου με αποτέλεσμα τα Πιστωτικά Ιδρύματα να χορηγούν δάνεια με ευνοϊκότερους όρους είτε μέσω μείωσης του επιτοκίου είτε μέσω μείωσης των τυχόν εμπράγματων εξασφαλίσεων που θα ζητήσουν από το δανειολήπτη.

Οι επιλέξιμες επιχειρήσεις, μπορούν να αιτηθούν επιχορήγηση από 15% έως 20% επί του ποσού του δανείου όταν έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς την επένδυσή τους, βάσει ελέγχου επίτευξης συγκεκριμένων κριτηρίων καινοτομίας για το 15% και ESG κριτηρίων (Περιβαλλοντικά, Κοινωνικά και Εταιρικής Διακυβέρνησης) για το επιπρόσθετο 5%.

Η λήψη της επιχορήγησης θα μειώσει αντίστοιχα το υπόλοιπο του προς αποπληρωμή δανειακού κεφαλαίου τους.

Για την λήψη της Επιχορήγησης, η επίτευξη των κάτωθι κριτηρίων θα πρέπει να έχει υλοποιηθεί εντός τριάντα έξι (36 μηνών) από την πρώτη εκταμίευση του Δανείου, ενώ ο Τελικός Αποδέκτης δύναται να αιτηθεί στο Πιστωτικό ίδρυμα τον έλεγχο για την πιστοποίηση της πλήρωσης των απαιτούμενων κριτηρίων, σε χρονικό διάστημα μεταξύ δώδεκα (12) έως σαράντα δύο (42) μηνών από την πρώτη εκταμίευση του δανείου και μόνο εφόσον το ποσό του δανείου που αναγράφεται στη σχετική Σύμβαση Τελικού Αποδέκτη έχει εκταμιευτεί πλήρως. Το Πιστωτικό Ίδρυμα θα πρέπει να αποστείλει το σχετικό Αίτημα Επιχορήγησης έως σαράντα τέσσερις (44) μήνες μετά από την πρώτη εκταμίευση του Δανείου.

Για την λήψη του 15% του συνολικά εκταμιευμένου Δανείου ως Eπιχορήγηση θα πρέπει να έχει επιτευχθεί τουλάχιστον ένα εκ των δυο παρακάτω κριτηρίων καινοτομίας:

α) Οι δαπάνες σε έρευνα και καινοτομία να αποτελούν τουλάχιστον το 20% των συνολικών λειτουργικών δαπανών έως και τριάντα έξι (36) μήνες από την 1η εκταμίευση του δανείου.

β) Για νεοφυείς επιχειρήσεις με διάρκεια λειτουργίας έως και τρία (3) έτη στη χρονική στιγμή της σύναψης της δανειακής σύμβασης με το Πιστωτικό Ίδρυμα, οι συνολικές δαπάνες σε έρευνα και καινοτομία που θα πραγματοποιηθούν έως και τριάντα έξι (36) μήνες από την 1η εκταμίευση να είναι ίσες ή να υπερβαίνουν το 20% του ποσού της χρηματοδότησης, σύμφωνα με τις πλέον πρόσφατες πιστοποιημένες οικονομικές καταστάσεις. Η εκπλήρωση θα αποδεικνύεται από τα σχετικά παραστατικά τεκμηρίωσης (συνδυαστικά, τιμολόγια, Ε3, Κατάσταση Αποτελεσμάτων Χρήσεως και βεβαίωση του λογιστή της επιχείρησης ή του ορκωτού ελεγκτή).

Εφόσον πληρούται ένας από τους παραπάνω όρους που οδηγεί στην επιχορήγηση ποσοστού 15% ως άνω, ο Τελικός Αποδέκτης δύναται να λάβει επιπλέον 5 % του συνολικά εκταμιευμένου δανείου ως Επιχορήγηση με την ταυτόχρονη τήρηση τριών τουλάχιστον κριτηρίων σε τουλάχιστον δύο από τις τρείς κατηγορίες εφαρμογής ESG (Environmental /Social /Governance) πρακτικών:

A. Κατηγορία Environmental (Περιβαλλοντολογικών) κριτηρίων

1) Μείωση μέσης ετήσιας κατανάλωσης ενέργειας με τεκμηρίωση κατά τουλάχιστον 20% (έλεγχος EXANTE – EXPOST)
2) Αύξηση ή διατήρηση ποσοστού χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας τουλάχιστον στο 20% σε σχέση με τη χρήση πηγών συνολικής κατανάλωσης ενέργειας (έλεγχος EXANTE -EXPOST)

B. Κατηγορία Social (Κοινωνικών) Κριτηρίων

1) Ύπαρξη ή Αύξηση ποσοστού γυναικών που συμμετέχουν σε θέσεις ευθύνης (έλεγχος EXANTE -EXPOST στο 10% της ανώτερης μισθοδοτικής κλίμακας της επιχείρησης)
2)Αύξηση του μέσου ετήσιου αριθμού εργαζομένων (έλεγχος EXANTE -EXPOST)
3)Αύξηση της μέσης ετήσιας δαπάνης για εκπαίδευση προσωπικού (έλεγχος EXANTE -EXPOST)
4) Ύπαρξη πολιτικής και μεθοδολογίας μέτρησης ικανοποίησης Πελατών

C. Κατηγορία Governance (Εταιρική Διακυβέρνηση) κριτηρίων

1) Ύπαρξη πολιτικής εταιρικής διακυβέρνησης,
2) Ύπαρξη πολιτικής ασφάλειας δεδομένων ή/και προσωπικών δεδομένων,

Σε περίπτωση που δεν δύναται να επιβεβαιωθεί η εκπλήρωση των ανωτέρω κριτηρίων κατά τη λήξη του χρονικού διαστήματος, κατά μέγιστο τριάντα έξι (36) μήνες από την 1η εκταμίευση, καθώς και σε περίπτωση που ο Τελικός Αποδέκτης δεν υποβάλει αίτημα Επιχορήγησης εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, αποστέλλεται από το Πιστωτικό Ίδρυμα Αίτημα Επιχορήγησης με μηδενικό ποσό Επιχορήγησης, δεν καταβάλλεται το ποσό της Επιχορήγησης και η οφειλή εξακολουθεί να αποπληρώνεται από το Τελικό Αποδέκτη, διατηρώντας την ωφέλεια της Εγγύησης της ΕΑΤ επί του δανείου μέχρι τη λήξη του.

Εταιρικά Νέα

Με ιδιαίτερη επιτυχία oλοκληρώθηκε το συνέδριο LOGI.C 22 με τίτλο Urban Connected Supply Chains που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις 24 & 25 Ιουνίου 2022 στο ξενοδοχείο ATHENS MARRIOT, με  διοργανώτρια εταιρεία την O.MIND CREATIVES και το περιοδικό Supply Chain & Logistics.

Στα LOGI.C της Αθήνας, αναλύθηκαν όλα τα στάδια τα οποία επηρεάζει η σωστά οργανωμένη εφοδιαστική αλυσίδα: από την παραγωγή, στην αποθήκη, την διανομή έως τον τελικό πελάτη, ενώ την δεύτερη ημέρα το κοινό είχε την δυνατότητα να πληροφορηθεί για ό,τι νεότερο υπάρχει σε επίπεδο χρηματοδοτήσεων στον τομέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, αλλά και να μάθει για νέες clustering πρωτοβουλίες που αναβαθμίζουν τον κλάδο συνολικά.

Η PK CONSULTING GROUP, με ομιλία του διευθύνοντος Συμβούλου Παπαδόπουλου Κωνσταντίνου, παρουσίασε τα χρηματοδοτικά εργαλεία που μπορούν να αξιοποιήσουν οι εταιρίες Logistics.

GEZ 4073 Scaled
DSC 8956
GEZ 4017

ΕΣΠΑ 2021-2027

Εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα 2021-2027», δημόσιας δαπάνης 3,9 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 3,1 δισ. ευρώ προέρχονται από κοινοτικούς πόρους των Ταμείων ΕΤΠΑ και ΕΚΤ+. Πρόκειται για το πρώτο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2021-2027 που εγκρίνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα 2021-2027» αποτελεί ολοκληρωμένη παρέμβαση που θα υποστηρίξει τους παραγωγικούς, ανταγωνιστικούς και εξωστρεφείς τομείς της οικονομίας στη μετάβασή τους σε ένα αναπτυξιακό πρότυπο που καθοδηγείται από την Οικονομία της Γνώσης, αποτυπώνοντας σε μεγάλο βαθμό τις αναπτυξιακές προτεραιότητες της Χώρας και σε εναρμόνιση με τις νέες προτεραιότητες της Επιτροπής.

Είναι το εργαλείο υλοποίησης της Εθνικής Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης (ΕΣΕΕ) που συνδέει την έρευνα και την καινοτομία με την επιχειρηματικότητα και την ενίσχυση των εθνικών και περιφερειακών πλεονεκτημάτων. Επίσης, εναρμονίζεται με τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον ψηφιακό και πράσινο μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας, προωθώντας παρεμβάσεις και επενδύσεις που συνεισφέρουν στους στόχους που έχουν τεθεί σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.

Σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα στόχος του προγράμματος είναι η αύξηση του μεγέθους των ελληνικών επιχειρήσεων και η ενίσχυση του εξωστρεφούς προσανατολισμού τους ώστε να αποτελέσουν βασικό μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Στο πλαίσιο αυτό, η στρατηγική του είναι συμπληρωματική με τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF), ο οποίος χρηματοδοτεί μεταρρυθμίσεις και μακροπρόθεσμες επενδύσεις για την παραγωγικότητα και ανθεκτικότητα της οικονομίας.

Η στρατηγική του προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα 2021-2027» οργανώνεται σε τέσσερις βασικούς άξονες επενδύσεων στο πλαίσιο των αντίστοιχων Ταμείων:

–Ενίσχυση Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΤΠΑ)
–Ενίσχυση Επιχειρηματικότητας και Ανταγωνιστικότητας (ΕΤΠΑ)
–Βελτίωση Πρόσβασης Επιχειρήσεων σε Χρηματοδότηση (ΕΤΠΑ)
–Ανάπτυξη Ανθρώπινου Κεφαλαίου στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού Μετασχηματισμού (ΕΚΤ+)

Ενδεικτικές Δράσεις του Προγράμματος είναι οι ακόλουθες:

–Στήριξη παραγωγικών επενδύσεων με έμφαση στην καινοτομία, τεχνολογική προσαρμογή, τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τη στροφή σε φιλικές προς το περιβάλλον διαδικασίες και προϊόντα
–Ανάπτυξη της παραγωγής διεθνώς εμπορεύσιμων προϊόντων και υπηρεσιών
–Ενίσχυση της νέας / νεοφυούς επιχειρηματικότητας υψηλής προστιθέμενης αξίας
–Υποστήριξη της ανάπτυξης / υιοθέτησης καινοτομιών
–Υπηρεσίες στήριξης της επιχειρηματικότητας και δημιουργία ευνοϊκού επιχειρηματικού περιβάλλοντος
–Αναβάθμιση και ποιοτικός εκσυγχρονισμός του τουριστικού προϊόντος
–Ενθάρρυνση clusters ή/και συνεργασιών ΜΜΕ μεταξύ τους ή/και με μεγαλύτερες επιχειρήσεις
–Ανάπτυξη / Αναβάθμιση δομών / μηχανισμών στήριξης επιχειρηματικότητας
–Περιβαλλοντικές υποδομές / πράσινη ανάπτυξη

Μεταξύ των εμβληματικών δράσεων του προγράμματος περιλαμβάνονται:

– Ερευνώ – Δημιουργώ – Καινοτομώ
– Equifund
– Πράσινο Ταμείο για την Αειφόρο Ανάπτυξη

Δείτε την Απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και την περίληψη  του προγράμματος ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ 2021-2027

Έρευνα - Καινοτομία

Η νέα Δράση του ΕΠΑνΕΚ «Στήριξη Νεοφυών Επιχειρήσεων Εθνικού Μητρώου «Elevate Greece» για την αντιμετώπιση της πανδημίας Covid-19 (Β Κύκλος)» στοχεύει στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της ρευστότητας των νεοφυών/καινοτόμων μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται σε τομείς της Έξυπνης Εξειδίκευσης/RIS3 του Εθνικού Μητρώου Νεοφυών Επιχειρήσεων «Elevate Greece». Ο δεύτερος κύκλος της Δράσης έρχεται να υποστηρίξει τις εν λόγω επιχειρήσεις (στους ΚΑΔ που έχουν πληγεί) με τη μορφή μη επιστρεπτέας ενίσχυσης (κεφάλαιο κίνησης), ώστε αυτές να παραμείνουν βιώσιμες και να μη χαθούν θέσεις εργασίας, λαμβάνοντας υπόψη τις αντίξοες συνθήκες της κρίσης του COVID-19 και την παρατεταμένη έξαρση της νόσου.

Η δημόσια χρηματοδότηση καλύπτει Κεφάλαιο Κίνησης έως 80% των εξόδων της επιχείρησης για το έτος αναφοράς (2020 ή 2021) με ελάχιστο ποσό επιχορήγησης τα 5.000 ευρώ και μέγιστο τα 100.000 ευρώ.

Ο προϋπολογισμός της Δράσης είναι 34.000.000 ευρώ.

Ωφελούμενοι της Δράσης είναι νεοφυείς καινοτόμες μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες είναι εγγεγραμμένες στο Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων / Ε.Μ.Ν.Ε. Elevate Greece, elevategreece.gov.gr

Ημερομηνία Έναρξης Ηλεκτρονικής Υποβολής 22 Ιουνίου 2022

Αξιολόγηση με σειρά προτεραιότητας (first in first out)

Δείτε περισσότερα εδώ

Οικονομία - Επιχειρήσεις

Από τις 22 Ιουνίου 2022 θα μπορούν οι ελληνικές ΜμΕ επιχειρήσεις να ενισχυθούν για την αγορά/αξιοποίηση ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών και τη γενικότερη υποστήριξή τους για τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό, έπειτα από την προκήρυξη τριών νέων δράσεων στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NextGenerationEU.

Οι επενδύσεις θα στοχεύουν στις τεχνολογίες και υπηρεσίες που προωθούν την ψηφιοποίηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, και συγκεκριμένα στις ηλεκτρονικές πληρωμές, στις ηλεκτρονικές πωλήσεις και στις εφαρμογές ηλεκτρονικής τιμολόγησης, στα εργαλεία ψηφιακής διαφήμισης, στα συστήματα τηλεργασίας, στην επιχειρηματική αναλυτική, στην αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων, στις υπηρεσίες δημιουργίας αντιγράφων ασφαλείας των δεδομένων και αποκατάστασης σε περίπτωση καταστροφής, στην τεχνητή νοημοσύνη, στο διαδίκτυο των πραγμάτων, στην παροχή ολοκληρωμένων λύσεων για ανέπαφη εξυπηρέτηση, στα συστήματα κυβερνοασφάλειας, στις υποδομές και υπηρεσίες υπολογιστικού νέφους, στα υποδείγματα και στο λογισμικό βιομηχανικών πλατφορμών δεδομένων, στην αναβάθμιση των ταμειακών μηχανών και του οικοσυστήματος των POS.

Η Δράση κατανέμεται σε τρία (3) επιμέρους Προγράμματα Κρατικών Ενισχύσεων:

  • Πρόγραμμα Ι: «Ψηφιακά Εργαλεία MME»
  • Πρόγραμμα ΙΙ: «Ανάπτυξη Ψηφιακών Προϊόντων και Υπηρεσιών»
  • Πρόγραμμα IΙΙ: «Ψηφιακές Συναλλαγές»

Πρόγραμμα I: «Ψηφιακά Εργαλεία MME»

Σκοπός του Προγράμματος I: «Ψηφιακά Εργαλεία MME» είναι η ενίσχυση της ψηφιακής ωριμότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) της χώρας, που δραστηριοποιούνται σε ένα ευρύ φάσμα κλάδων της οικονομίας

Μέσω του Προγράμματος, οι συμμετέχουσες επιχειρήσεις μπορούν να ενισχυθούν προκειμένου να εκσυγχρονίσουν την παραγωγική, εμπορική και διοικητική τους λειτουργία, αναβαθμίσουν τον τρόπο επικοινωνίας και συνεργασίας και να εισάγουν νέες μορφές υβριδικής εργασίας (hybrid workplace), ψηφιοποιήσουν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές με πελάτες και συνεργάτες, περιλαμβανομένου και του ηλεκτρονικού εμπορίου, αυξήσουν το επίπεδο ασφάλειας και εμπιστοσύνης στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, μέσω της αξιοποίησης νέων ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών.
Για τον σκοπό αυτό, το Πρόγραμμα I: «Ψηφιακά Εργαλεία MME» θα παρέχει επιταγές (vouchers) που θα διατεθούν για την απόκτηση, μέσω αγοράς ή μίσθωσης, νέων ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών.

Ο προϋπολογισμός του Προγράμματος (συνολική Δημόσια Δαπάνη) ανέρχεται σε 180.000.000,00 ευρώ

Επιλέξιμες Ενέργειες και δαπάνες

  1. Επιλέξιμη προς ενίσχυση από το Πρόγραμμα είναι η προμήθεια ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς και συναφών με αυτές συμπληρωματικών υπηρεσιών, μέσω συστήματος επιταγών (vouchers). Κάθε δικαιούχος δύναται να χρηματοδοτηθεί για την αγορά μίας συγκεκριμένης λύσης (σύνθεσης προϊόντων/υπηρεσιών και συναφών με αυτές συμπληρωματικών υπηρεσιών), η οποία τιμολογείται και εξοφλείται συνολικά, με μέρος της εξόφλησης να προέρχεται από την εξαργύρωση επιταγής του Προγράμματος (δημόσια χρηματοδότηση).
  2. Οι επιλέξιμες κατηγορίες ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών εξειδικεύονται από τον Φορέα Υλοποίησης, με γνώμονα την ανταπόκριση στις ακόλουθες προτεραιότητες ψηφιακού μετασχηματισμού:
    – Βελτίωση της λειτουργίας των επιχειρήσεων,
    – Συνεργασία, παραγωγικότητα και απομακρυσμένη εργασία,
    – Ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου,
    – Ασφάλεια και Εμπιστοσύνη.

Πρόγραμμα II: «Ανάπτυξη Ψηφιακών Προϊόντων και Υπηρεσιών»

Σκοπός του Προγράμματος II: «Ανάπτυξη Ψηφιακών Προϊόντων και Υπηρεσιών» είναι η ενίσχυση της ψηφιακής παραγωγικής ικανότητας στη χώρα με νέα προϊόντα και υπηρεσίες, και η ενίσχυση της εξωστρέφειας των Ελληνικών Επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή και διάθεση ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών.
Το Πρόγραμμα ΙΙ: «Ανάπτυξη Ψηφιακών Προϊόντων και Υπηρεσιών» ενισχύει επενδυτικά σχέδια για την ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών που εμπίπτουν στον κλάδο πληροφορικής και επικοινωνιών, αποσκοπώντας:
– στην ενίσχυση της υγιούς επιχειρηματικότητας με την κατάλληλη αξιοποίηση των ΤΠΕ,
– στην ενδυνάμωση του κλάδου πληροφορικής (σε όρους ανταγωνιστικότητας και εξωστρέφειας).
– στη δημιουργία νέων ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας με ισχυρή εμπορική προοπτική και βιωσιμότητα.
Για τον σκοπό αυτό, το Πρόγραμμα ΙΙ: «Ανάπτυξη Ψηφιακών Προϊόντων και Υπηρεσιών» θα παρέχει ενισχύσεις, υπό τη μορφή επιχορηγήσεων, για την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων που καλύπτουν όλο τον κύκλο ανάπτυξης νέων ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών και εμπεριέχουν:
– Προπαρασκευαστικές δραστηριότητες (ενδεικτικά: έρευνα αγοράς, μελέτη σκοπιμότητας, ενέργειες
απόκτησης νέων γνώσεων και δεξιοτήτων για την ανάπτυξη των νέων προϊόντων),
– Δραστηριότητες Ανάπτυξης των νέων ψηφιακών προϊόντων/ υπηρεσιών,
– Συμπληρωματικές δραστηριότητες Εμπορικής αξιοποίησης των νέων προϊόντων και υπηρεσιών

Οι επιλέξιμες δαπάνες αναλύονται ως ακολούθως:
– Δαπάνες προσωπικού (≥40% π/υ)
– Υπηρεσίες Τρίτων (≤50% π/υ)
Υλοποίηση έρευνας και Ανάπτυξης από τρίτους. Γνώσεις και διπλώματα ευρεσιτεχνίας.
Συμβουλευτικές υπηρεσίες. Δαπάνες Συμμετοχής σε Εμπορικές Εκθέσεις. Δαπάνες Προστασίας παραχθείσας γνώσης.
– Πρόσθετα γενικά έξοδα (≤15% π/υ)
Δαπάνες μετακινήσεων. Δαπάνες δημοσιότητας. Αναλώσιμα, Δαπάνες προσαρμογών για άτομα με αναπηρία. Λοιπές λειτουργικές δαπάνες.
– Δαπάνες οργάνων & εξοπλισμού (≤20% π/υ)

Ο προϋπολογισμός του Προγράμματος (συνολική Δημόσια Δαπάνη) ανέρχεται σε 100.000.000,00 ευρώ

Τα έργα που θα προταθούν προς ενίσχυση στο πλαίσιο του Προγράμματος II μπορούν να έχουν προϋπολογισμό από €200.000,00 έως €2.000.000,00

Πρόγραμμα III: «Ψηφιακές Συναλλαγές»

Σκοπός του Προγράμματος ΙΙΙ: «Ψηφιακές Συναλλαγές» είναι η υιοθέτηση σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων που υποστηρίζουν τις διαδικασίες τιμολόγησης, έκδοσης διακίνησης φορολογικών παραστατικών και διενέργειας ηλεκτρονικών πληρωμών. Το Πρόγραμμα III απευθύνεται σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια και αναμένεται να συμβάλει στη βελτίωση της παραγωγικότητας των ΜΜΕ, την αύξηση της ασφάλειας των συναλλαγών, καθώς και στην ενίσχυση της φορολογικής τους συμμόρφωσης.

Επιλέξιμες Ενέργειες και δαπάνες

Αντικατάσταση EFT/POS Αγορά ή χρονομίσθωση EFT/POS νέων προδιαγραφών μέχρι 3 έτη
Τιμολόγηση επί αυτοκινήτου και εν γένει υποστήριξη της έκδοσης και διακίνησης παραστατικών εν κινήσει
Αγορά εξοπλισμού φορητής συσκευήςτάμπλετ), θερμικού εκτυπωτή. Αγορά ή συνδρομή για 2 έτη για σύστημαERP συμβατό με myDATA ή παρόχου
ηλεκτρονικής τιμολόγησης για έκδοση παραστατικών επί αυτοκινήτου (διαδικασία έκδοσης παραστατικών με φορητές συσκευές κατά την διανομή αγαθών x-van)
Πάροχος ηλεκτρονικής τιμολόγησης
Δαπάνη υπηρεσιών πιστοποιημένου παρόχου ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέχρι 3 έτη.
Αναβάθμιση ΦΤΜ, ΑΔΗΜΕγια διασύνδεση με POS
Δαπάνη τεχνικού με επιτόπια επίσκεψη για αναβάθμιση firmware των ταμειακών συστημάτων (πλην ΕΑΦΔΣΣ) των επιχειρήσεων ώστε να υιοθετήσει πρωτόκολλο επικοινωνίας με EFT/POS καθώς και άλλες λειτουργίες ασφάλειας και επικοινωνίας με κύρια την δυνατότητα επόμενων απομακρυσμένων αναβαθμίσεων. Στη δαπάνη περιλαμβάνεται και η ενσύρματη/ασύρματη διασύνδεση με το POS
Αντικατάσταση ΕΑΦΔΣΣ Δαπάνη αγοράς νέου ταμειακού συστήματος για αντικατάσταση των ΕΑΦΔΣΣ
Αντικατάσταση ΦΗΜ παλαιών προδιαγραφών
Δαπάνη αγοράς ΦΗΜ (του τύπου ΦΤΜ και ΑΔΗΜΕ) λόγω κατοχής συσκευής παλαιών προδιαγραφών που δεν μπορεί να διασυνδεθεί με το ΠΣ ΦΗΜ

Ο προϋπολογισμός του Προγράμματος (συνολική Δημόσια Δαπάνη) ανέρχεται σε 162.440.000,00 ευρώ.

Δείτε τις προσκλήσεις των προγραμμάτων εδώ.

Αγορά – Μ&Α

Με βελτιώσεις στα φοροκίνητρα, όπως «κούρεμα» από 30% έως και 50% του φορολογικού συντελεστή και έως 9 χρόνια, διευκολύνει τις συγχωνεύσεις μικρομεσαίων επιχειρήσεων .

Συγκεκριμένα,  ο ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4935  «Κίνητρα ανάπτυξης επιχειρήσεων, μέσω συνεργασιών ή/και εταιρικών μετασχηματισμών» θεσπίζει απαλλαγή από την πληρωμή φόρου εισοδήματος κατά 30% ή 50% (για αγρότες) για έως και 9 χρόνια αντί για 3 χρόνια που προβλέπονταν αρχικά τόσο στην περίπτωση μετασχηματισμού επιχειρήσεων, μετατροπής ή συνένωσης ατομικών επιχειρήσεων, όσο και στην περίπτωση συνεργασίας προσώπων.

Το νομοσχέδιο θέτει πλαφόν στο όφελος από τη φορολογική ελάφρυνση:

– Στην περίπτωση μετασχηματισμού ή συνένωσης επιχειρήσεων δεν μπορεί να ξεπερνάει τα 500.000 ευρώ σε διάστημα εννέα ετών.

– Στην περίπτωση συνεργασιών δεν μπορεί να ξεπερνάει τις 125.000 ευρώ για καθένα από τα συνεργαζόμενα πρόσωπα,  σε διάστημα τριών ετών.

Η ελάφρυνση ισχύει από το επόμενο έτος της ημερομηνίας ολοκλήρωσης της συνεργασίας οποιασδήποτε μορφής και δεν εφαρμόζεται στις κατασκευαστικές κοινοπραξίες. Σε περίπτωση franchising, το κίνητρο παρέχεται αποκλειστικά στον δικαιοδόχο (franchisee).

1. Στην περίπτωση μετασχηματισμού επιχειρήσεων, στη νέα εταιρεία παρέχεται το κίνητρο της απαλλαγής από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιούμενων προ φόρου κερδών που προκύπτουν, με βάση τη φορολογική νομοθεσία, κατά 30%, εφόσον πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

α) ο συνολικός μέσος κύκλος εργασιών των μετασχηματιζόμενων εταιρειών ή ατομικών επιχειρήσεων, λαμβάνοντας υπόψη την προηγούμενη τριετία, είναι τουλάχιστον ίσος με ποσοστό εκατό πενήντα τοις εκατό (150%) του κύκλου εργασιών της εταιρείας ή ατομικής επιχείρησης, κατά περίπτωση, με τον μεγαλύτερο μεταξύ των μετασχηματιζόμενων εταιρειών ή ατομικών επιχειρήσεων, κατά περίπτωση, μέσο κύκλο εργασιών της τελευταίας τριετίας, και
β) οι μετασχηματιζόμενες εταιρείες ή ατομικές επιχειρήσεις είναι πολύ μικρές, μικρές ή μεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ),
γ) ο κύκλος εργασιών της νέας εταιρείας, δηλαδή, το άθροισμα του κύκλου εργασιών των τελευταίων εγκεκριμένων και δημοσιευμένων οικονομικών καταστάσεων ή, κατά περίπτωση, των τελευταίων δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, των μετασχηματιζόμενων εταιρειών ή ατομικών επιχειρήσεων, κατά περίπτωση, αφαιρουμένων των μεταξύ τους συναλλαγών, είναι ίσος ή μεγαλύτερος από το ποσό των τριακοσίων εβδομήντα πέντε χιλιάδων (375.000) ευρώ, και
δ) η νέα εταιρεία απασχολεί περισσότερους από εννέα (9) εργαζόμενους, με πλήρη απασχόληση.

2. Στην περίπτωση συνεργασίας προσώπων, παρέχεται το κίνητρο της απαλλαγής από την καταβολή φόρου εισοδήματος για κάθε συνεργαζόμενο πρόσωπο επί των πραγματοποιούμενων προ φόρων κερδών, τα οποία προκύπτουν με βάση τη φορολογική νομοθεσία, κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%), εφόσον, στην περίπτωση που η συνεργασία πραγματοποιείται δυνάμει της ίδρυσης νέου νομικού προσώπου ή άλλης νομικής οντότητας, καθένα από τα συνεργαζόμενα πρόσωπα εισφέρει στο εταιρικό κεφάλαιο του υπό ίδρυση νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας ποσό ίσο με το δέκα τοις εκατό (10%) τουλάχιστον του εταιρικού του κεφαλαίου και το εταιρικό κεφάλαιο του νέου νομικού προσώπου ή της νέας νομικής οντότητας δεν υπολείπεται του ποσού των εκατό είκοσι πέντε χιλιάδων (125.000) ευρώ.

3. Στην περίπτωση εισφοράς ατομικής επιχείρησης σε οποιασδήποτε μορφής εταιρεία, παρέχεται στη νέα εταιρεία το κίνητρο της απαλλαγής από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιούμενων προ φόρου κερδών, τα οποία προκύπτουν με βάση τη φορολογική νομοθεσία, κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%), εφόσον πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) η εισφερόμενη ατομική επιχείρηση έχει πραγματοποιήσει έναρξη εργασιών τουλάχιστον προ τριετίας από την ημερομηνία της εισφοράς,
β) η νέα εταιρεία τηρεί λογιστικά αρχεία με το διπλογραφικό σύστημα, και
γ) σε περίπτωση εισφοράς περισσότερων ατομικών επιχειρήσεων, ο κύκλος εργασιών της
νέας εταιρείας είναι ίσος ή μεγαλύτερος κατά ποσοστό εκατόν πενήντα τοις εκατό (150%) από τον κύκλο εργασιών της ατομικής επιχείρησης με τον μεγαλύτερο μεταξύ των εισφερόμενων ατομικών επιχειρήσεων μέσο κύκλο εργασιών της τελευταίας τριετίας.

4. Στην περίπτωση συνεργασίας φυσικών προσώπων, κατά κύριο επάγγελμα αγροτών παρέχεται το κίνητρο της απαλλαγής από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιούμενων προ φόρου κερδών, τα οποία προκύπτουν από την άσκηση ατομικής αγροτικής επιχειρηματικής δραστηριότητας, με βάση τη φορολογική νομοθεσία, κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%), εφόσον πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) είναι αγρότες μέλη νομικών προσώπων και ενώσεων προσώπων εγγεγραμμένων στο Εθνικό Μητρώο Αγροτικών Συνεταιρισμών και άλλων συλλογικών φορέων και προμηθεύουν το νομικό πρόσωπο ή τη νομική οντότητα με ποσότητες προϊόντων ίσες με το εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) τουλάχιστον της συνολικής ποσότητας όμοιων ή παρεμφερών προϊόντων παραγωγής τους, ή
β) είναι αγρότες που έχουν συνάψει σύμβαση με συγκεκριμένη επιχείρηση – αγοραστή, με αντικείμενο τη συμβολαιακή γεωργία,  με την οποία δεσμεύονται για την εισφορά ποσοτήτων προϊόντων ίσων με εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) τουλάχιστον της συνολικής ποσότητας όμοιων ή παρεμφερών προϊόντων της παραγωγής τους.

5. Απαλλάσσεται η νέα επιχείρηση από την καταβολή φόρου εισοδήματος που προκύπτει από την υπεραξία μεταβίβασης στοιχείων του ενεργητικού της σε τρίτο εφόσον πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) Ο κύκλος εργασιών της νέας εταιρείας, είναι ίσος ή μεγαλύτερος από το ποσό των τριακοσίων εβδομήντα πέντε χιλιάδων (375.000) ευρώ,
β) η μεταβίβαση των στοιχείων παγίου ενεργητικού της νέας εταιρείας σε τρίτο αφορά σε στοιχεία, που μεταφέρθηκαν από τις μετασχηματιζόμενες επιχειρήσεις, και πραγματοποιείται εντός πενταετίας από την ημερομηνία, κατά περίπτωση, ολοκλήρωσης
του μετασχηματισμού εταιρειών 
γ) η συνολική αξία των στοιχείων παγίου ενεργητικού της νέας εταιρείας που
μεταβιβάζονται, όπως αυτή προκύπτει κατόπιν αποτίμησης σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, είναι ίση ή μικρότερη από το είκοσι τοις εκατό (20%) του μέσου κύκλου εργασιών των μετασχηματιζόμενων επιχειρήσεων της τελευταίας τριετίας.

Παρέχεται η δυνατότητα μεταφοράς των ζημιών των μετασχηματιζόμενων επιχειρήσεων στον ισολογισμό της νέας επιχείρησης και η δυνατότητα φορολογικού συμψηφισμού αυτών με τα κέρδη της νέας επιχείρησης.

Καταργείται ο φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίου.

Αναγνωρίζεται έκπτωση των δαπανών που πραγματοποιούνται για την απόκτηση τίτλων στην περίπτωση εξαγοράς επιχείρησης και προβλέπεται η δυνατότητα μεταβίβασης των διοικητικών αδειών κάθε είδους, συμπεριλαμβανομένων των προσωποπαγών αδειών, στην περίπτωση μετασχηματισμού επιχείρησης.

Δείτε το Νόμο

ΕΣΠΑ 2021-2027

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η υποβολή του Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) και των Εδαφικών Σχεδίων στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2021-2027 μέσω του Εθνικού Κόμβου της Ειδικής Υπηρεσίας Στρατηγικής Σχεδιασμού και Αξιολόγησης (Ε.Υ.Σ.Σ.Α.) στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση. Το Πρόγραμμα ΔΑΜ για την περίοδο 2021-2027 είναι από τα πρώτα Τομεακά Προγράμματα που αναμένεται να εγκριθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συμβάλλοντας έτσι στην επίτευξη των εθνικών μας στόχων. Αποτελεί τον κύριο πυλώνα για τον σχεδιασμό μίας αναπτυξιακής στρατηγικής στις περιοχές ΔΑΜ και παρέχει τα αναγκαία μέσα προκειμένου να επιτευχθούν σημαντικά οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά αποτελέσματα.

Το Πρόγραμμα ΔΑΜ έχει συνολικό προϋπολογισμό που αγγίζει τα 1,63 δισεκατομμύρια ευρώ και διαρθρώνεται σε Προτεραιότητες όπως:

  • Η ενίσχυση και προώθηση της επιχειρηματικότητας, με δράσεις ενίσχυσης των επιχειρήσεων – με έμφαση στις μικρομεσαίες – και της διασύνδεσης της επιχειρηματικότητας με την έρευνα και την καινοτομία.
  • Η ενεργειακή μετάβαση, με δράσεις ενεργειακού χαρακτήρα όπως η τηλεθέρμανση, η ηλεκτροκίνηση, τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας κλπ.
  • Η κυκλική οικονομία, με δράσεις που στοχεύουν στην επανάχρηση των λιγνιτικών εδαφών και την ανάπτυξη νέων οικονομικών δραστηριοτήτων.
  • Η δίκαιη εργασιακή μετάβαση, με δράσεις ενδυνάμωσης των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού των περιοχών μετάβασης και την προώθηση της απασχόλησης.

O Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε:

«Η σημερινή ημέρα ολοκλήρωσης της υποβολής του Προγράμματος ΔΑΜ με γεμίζει ικανοποίηση και χαρά, γιατί παρά τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε παγκοσμίως, η Κυβέρνησή μας συνεχίζει να εργάζεται αδιάκοπα με σχέδιο και μεθοδικότητα για την Ελλάδα που ονειρευόμαστε. Μια Ελλάδα με προτεραιότητα την πράσινη μετάβαση και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας σε βιώσιμη κατεύθυνση. Θέλω να συγχαρώ τον Αναπληρωτή Υπουργό, Νίκο Παπαθανάση, τον Πρόεδρο της Συντονιστικής Επιτροπής ΣΔΑΜ, Κωστή Μουσουρούλη, τον Διοικητή της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ, Πελοπίδα Καλλίρη και την ομάδα τους,  που εργάστηκαν με προσήλωση και ζήλο για την επίτευξη του φιλόδοξου αυτού εγχειρήματος».

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων αρμόδιος για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση, Νίκος Παπαθανάσης δήλωσε:

«Θέλω να συγχαρώ όλους όσοι συνέβαλαν στην επιτυχή ολοκλήρωση της υποβολής του Προγράμματος ΔΑΜ και κυρίως τον Πρόεδρο της Συντονιστικής Επιτροπής ΣΔΑΜ κ. Κωστή Μουσουρούλη για την καθοριστική συμβολή του στο όλο εγχείρημα και τον Διοικητή της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ κ. Πελοπίδα Καλλίρη. Με τους συνολικούς δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους που θα εισρεύσουν στη χώρα μας τα επόμενα επτά χρόνια και την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου από την μονοκαλλιέργεια της λιγνιτικής παραγωγής, προχωράμε σε μια πράσινη, κυκλική και βιώσιμη ανάπτυξη με περισσότερες και ποιοτικές θέσεις εργασίας. Δίνουμε νέα προοπτική στους κατοίκους των περιοχών μετάβασης.».

Δείτε το Δελτίο τύπου

Εταιρικά Νέα

 

Αναπτυξιακός νόμος και τουρισμός

Του Κωνσταντίνου Παπαδόπουλου

Το 2022 ξεκινά με πολύ θετικά μηνύματα στον τομέα του Τουρισμού.  Ήδη οι πρώτες ενδείξεις είναι πως το έτος ξεκινάει με αύξηση 30% στις κρατήσεις ξενοδοχείων για το καλοκαίρι, σε σχέση με πέρσι.

Οι ξενοδόχοι της Ελλάδας έχουν πλέον, ένα ακόμα βασικό εργαλείο χρηματοδότησης, τον Νέο Αναπτυξιακό Νόμο 4887/22, ο οποίος προβλέπει σημαντικά κίνητρα για ένα ευρύ πεδίο τουριστικών επενδύσεων, με ποσοστά ενίσχυσης που μπορεί να φτάσουν έως και το 75% της συνολικής επένδυσης σε κάποιες περιοχές. 

Οι επενδύσεις αφορούν κυρίως τη δημιουργία, την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής τουριστικών καταλυμάτων, στο σύνολο της Επικράτειας. Κύριος  στόχος είναι η αναβάθμιση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος, καθώς και η ανάπτυξη νέων εναλλακτικών μορφών τουρισμού, που στοχεύουν κυρίως στην αξιοποίηση και ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των περιοχών της χώρας, όπως γεωγραφικών, κοινωνικών, πολιτισμικών, θρησκευτικών κτλ.

Επιδοτούνται συγκεκριμένα:

α) ίδρυση ή επέκταση ξενοδοχειακών μονάδων τεσσάρων (4*) τουλάχιστον αστέρων,

β) εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων που ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τριών (3*) τουλάχιστον αστέρων, μετά το πέρας πενταετίας από την έναρξη λειτουργίας της μονάδας ή από την ημερομηνία ολοκλήρωσης της προηγούμενης επένδυσης εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής της μονάδας, καθώς και εκσυγχρονισμό μη κύριων τουριστικών καταλυμάτων, εφόσον αναβαθμίζονται σε κατηγορία τριών (3*) τουλάχιστον αστέρων,

γ) επέκταση και εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων που έχουν διακόψει τη λειτουργία τους, με την προϋπόθεση ότι στο διάστημα  διακοπής δεν έχει γίνει αλλαγή χρήσης του κτιρίου και ότι μέσω της επέκτασης ή του εκσυγχρονισμού ολοκληρωμένης μορφής αναβαθμίζονται σε κατηγορία τεσσάρων (4*) τουλάχιστον αστέρων,

δ) ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής τουριστικών οργανωμένων κατασκηνώσεων (camping), τα οποία ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τριών (3*) τουλάχιστον αστέρων,

ε) ίδρυση και εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακών μονάδων εντός χαρακτηρισμένων παραδοσιακών ή διατηρητέων κτιρίων, τα οποία ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τριών (3*) τουλάχιστον αστέρων,

στ) ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμό σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων, όπως ορίζονται στον ν. 4276/2014 (Α΄ 155), που κατατίθενται ως ενιαία σχέδια, μη περιλαμβανομένων των προς μεταβίβαση ή μακροχρόνια μίσθωση κτιρίων και εγκαταστάσεων,

ζ) ίδρυση και εκσυγχρονισμό μη κύριων τουριστικών καταλυμάτων, εφόσον,
ζα) φέρουν διακριτικό τίτλο “ξενώνας φιλοξενίας”,
ζβ) υλοποιούνται εντός παραδοσιακών οικισμών σε μια από τις ακόλουθες περιοχές:
 i) ορεινές περιοχές
ii) περιοχές που βρίσκονται σε απόσταση έως τριάντα (30) χιλιομέτρων  από τα σύνορα, 
iii) νησιά με πληθυσμό μικρότερο των τριών χιλιάδων εκατό (3.100) κατοίκων,
ζγ) κατατάσσονται σε κατηγορία πέντε (5) κλειδιών,
ζδ) διατηρούν ελάχιστο αριθμό είκοσι (20) ενοικιαζόμενων δωματίων,
η) ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμό ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας (condo hotels)

Επενδυτικά σχέδια αφορούν σε εγκαταστάσεις:

α. ειδικής τουριστικής υποδομής, όπως συνεδριακά κέντρα, γήπεδα γκολφ, τουριστικούς λιμένες, χιονοδρομικά κέντρα, θεματικά πάρκα, εγκαταστάσεις ιαματικού τουρισμού [μονάδες ιαματικής θεραπείας, κέντρα ιαματικού τουρισμού θερμαλισμού, κέντρα θαλασσοθεραπείας, κέντρα αναζωογόνησης (spa)], κέντρα προπονητικού αθλητικού τουρισμού, ορειβατικά καταφύγια, αυτοκινητοδρόμια, 

β. αγροτουρισμού ή οινοτουρισμού ή γεωτουρισμού ή πολυλειτουργικών αγροκτημάτων,

γ. τουριστικών καταλυμάτων στην ύπαιθρο τύπου Glamping,

δ. καταδυτικού τουρισμού. 

Τα είδη ενίσχυσης που μπορούν να ωφεληθούν οι επενδυτές είναι:

– Επιχορήγηση, η οποία αφορά τη δωρεάν παροχή από το Δημόσιο ποσού για την κάλυψη τμήματος των ενισχυόμενων δαπανών του σχεδίου

– Φορολογική απαλλαγή, η οποία συνίσταται στην απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιουμένων προ φόρου κερδών, τα οποία προκύπτουν, με βάση την οικεία φορολογική νομοθεσία, από το σύνολο των δραστηριοτήτων της επιχείρησης

– Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) η οποία συνάπτεται για την απόκτηση καινούριου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού, η επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης καθώς και χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου. Οι νέες περιφερειακές ενισχύσεις, έχουν αυξηθεί από 5% έως 25% για κάθε περιφέρεια, ενώ το ανώτατο ποσοστό ενίσχυσης, μπορεί να φτάσει ακόμα και στο 75% του κόστους της επένδυσης. 

Παράλληλα με τον Νέο Αναπτυξιακό Νόμο, παρέχεται συμπληρωματικά ή αυτοτελώς, η δυνατότητα χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας – ΤΑΑ. Σε επενδύσεις με χαρακτήρα εξωστρέφειας, ψηφιοποίησης, καινοτομίας, προστασίας του περιβάλλοντος ή σύγχρονων πρακτικών τουρισμού και ανάπτυξης οικονομιών κλίμακας μέσω συνεργασιών, εξαγορών και συγχωνεύσεων, παρέχεται η δυνατότητα χρηματοδότησης από το ΤΑΑ σε ποσοστό έως και 50% των συνολικών κεφαλαίων, με σταθερό επιτόκιο από 0,35%.

Στη λογική αυτή, τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης “παντρεύονται” με το Αναπτυξιακό Νόμο, δίνοντας τη δυνατότητα στον επενδυτή να δημιουργήσει μια χρηματοδοτική φαρέτρα, από δύο διαφορετικές πηγές ταυτόχρονα. 

Πιο ευέλικτο επίσης καθίσταται το πλαίσιο για την προσέλκυση και την υλοποίηση στρατηγικών επενδύσεων με το Νόμο 4864/2021,  καθώς πέρα από τη μείωση των ανωτάτων ποσών για χαρακτηρισθεί μια επένδυση ως “στρατηγική”, επιταχύνονται οι χρόνοι αδειοδότησης και εισάγεται η ωφέλεια  της κεφαλαιακής ενίσχυσης προς αυτές, δηλαδή της επιχορήγησης, της επιδότησης του κόστους χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης.  

Την άνοιξη του 2022 προβλέπεται, ότι θα αρχίσουν να δημοσιεύονται και οι πρώτες προσκλήσεις προγραμμάτων του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027 συνολικού ύψους 26,18 δισ. ευρώ. Οι δράσεις θα είναι θεματικές, ώστε όλες οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, να μπορούν να ενταχθούν στα νέα προγράμματα.

* Ο κ. Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος είναι Διευθύνων Σύμβουλος της PK Consulting Group, Οικονομολόγος

capital.gr